پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دکتر مصطفی منتظر المهدی مسئول سابق اداره کل سیاسی خوزستان

حوزه/ مسئول سابق اداره کل سیاسی خوزستان، پیرامون نقش روحانیت انقلابی در برگزاری راهپیمایی ۷ دی اهواز سخن می‌گوید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حماسه ۷ دی، یکی از روزهای به یاد ماندنی اهواز و خوزستان، در راستای خاموش کردن آتش فتنه، منافقان و مزدوران خارجی است.

در این روز، امت حزب‌الله اهواز، پس از واقعه ۶ دی تهران یعنی آتش زدن موکب‌ها و پارچه‌های اباعبدالله الحسین(ع) توسط فتنه گران، به خیابان آمده و خواستار محاکمه سران فتنه شدند.

برای جویان شدن از جزئیات حماسه ۷ دی، به سراغ مسئول سابق اداره کل سیاسی استانداری استان خوزستان رفتیم، کسی که نقش اثرگذاری در برگزاری این راهپیمایی داشت.

دکتر مصطفی منتظرالمهدی، از جوانان انقلابی کلان‌شهر اهواز و مسئول سابق اداره کل سیاسی استانداری استان خوزستان است که در گفتگو با خبرنگار ما، از حال و هوای آن روزها و نقش روحانیت در برگزاری راهپیمایی ۷ دی می‌گوید.

سؤال: راهپیمایی ۷دی از کجا و چگونه آغاز شد؟

روز ششم دی‌ماه از طریق خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها مطلع شدیم که در روز عاشورا عده‌ای با حمله به هیئات و دسته‌های عزاداری، به عزاداران حضرت سیدالشهدا(ع) اهانت کرده و خیمه‌های عزای امام حسین(ع) را به آتش کشیده‌اند.

مردم اهواز به نوعی نخستین مردمی بودند که نبوغ و بصیرت خود را نشان دادند و در این راستا فعالان فرهنگی مساجد و هیئات، طلاب، دانشجویان و دیگر تشکل‌های مردمی در هفتم دی‌ماه با برپایی تظاهرات و راهپیمایی، انزجار خود را از اهانت کنندگان به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین(ع) ابراز کردند.

در آن زمان بنده مسئولیت اداره کل سیاسی استان خوزستان را بر عهده داشتم. ضمن تماس‌هایی که با تهران داشتیم، مطلع شدیم که عمق فاجعه بسیار بیشتر از آن چیزی است که در رسانه‌ها منتشر شده است.

وقتی مردم اهواز از این قضایا مطلع شدند، مسئولین هیئت روضه ‌الزهراء اهواز به ما اطلاع دادند که باید نسبت به این اهانت‌ها واکنشی صورت بگیرد.

دقیقاً زمانی که هیچ‌کدام از ارگان‌های دولتی به فکر چنین واکنشی نبودند، هیئات مذهبی، مقدمات یک برنامه باشکوه را تدارک دیدند.

در واقع حماسه ۷دی زاییده‌ اقدام خودجوش تشکل‌های مردمی و هیئاتی بود که نسبت به اسلام و انقلاب دغدغه‌مند بودند.

سؤال: پس از پیشگامی هیئات مذهبی، چه اقداماتی انجام شد؟

جلسه‌ای تشکیل دادیم که در آن تعدادی از مسئولین دولتی و تشکل‌های انقلابی حضور داشتند. از آنجا که مردم خوزستان همواره با عشق به ولایت عجین شده‌اند، در آن جلسه مقرر شد تا تصاویر مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی(ره) چاپ و در اختیار عموم قرار گیرد.

در آن جلسه قرار شد هیئات، طلاب، دانشجویان، هنرمندان و آحاد مختلف مردم اهواز روز 7دی با راهپیمایی از میدان شهدا به سمت دادگستری استان خوزستان، همچون یک هیئت عاشورایی، ارادت خود را نسبت به امام حسین(ع) ابراز نمایند.

همچنین بیانیه‌ای توسط هیئت روضه‌الزهرا(س) نوشته و قرار شد در پایان راهپیمایی نیز قرائت شود.

حجت‌الاسلام حاجتی امام جمعه موقت اهواز نیز به عنوان سخنران برنامه انتخاب شود بود و شورای تأمین استان و استانداری خوزستان نیز مجوز اجرای این راهپیمایی را صادر کردند.

سؤال: آیا فتنه‌گران در خوزستان هم حرکتی انجام دادند؟

با اینکه در تهران چنین اهانتی صورت گرفته بود، اما در استان خوزستان به‌جز تحرکات بسیار محدودی که در برخی دانشگاه‌ها صورت گرفت، مسئله‌ای وجود نداشت.

برخلاف تصور برخی تحلیلگران غربی، مردم خوزستان با فتنه‌گران همراهی نکردند. و این نشان‌دهنده عمق بصیرت و ولایتمداری مردم این استان است.

سؤال: حال و هوای روز راهپیمایی چگونه بود؟

قرار بود راهپیمایی مردم اهواز بعد از ظهر ۷دی آغاز شود. سیل جمعیت از اوایل ظهر به سمت میدان شهدا سرازیر شدند و راهپیمایی رأس ساعت مقرر آغاز گردید.

علاوه بر پوسترهایی که توسط هیئات و مؤسسات مردم‌نهاد چاپ شد؛ دست‌نوشته‌هایی نیز توسط مردم تهیه شده بود. بر روی این دست‌نوشته‌ها و پوسترها عبارت «و هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان» نقش بسته بود که به حادثه‌ی روز عاشورا در تهران اشاره داشت.

حضرت آیت الله جزایری، نماینده محترم ولی فقیه در استان خوزستان، پس از اینکه از این اقدام انقلابی مطلع شدند، از آحاد مختلف مردم و هیئات مذهبی و کلیه ارگان‌ها و مؤسساتی که برپایی این حماسه دخیل بودند تشکر کردند.

بدون اغراق باید بگوییم که یکی از زیباترین و با شکوه‌ترین تجمعات مردم شهیدپرور اهواز، روز هفتم دی اتفاق افتاد. تجمعی که با نیت خالصانه و حمایت علمای شهر صورت گرفت.

سؤال: آیا مسئولین دولتی برای تدارک راهپیمایی ۷دی با شما همراهی و همکاری کردند؟

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردم ارگان‌هایی مانند نیروی انتظامی، صداوسیما و چند نهاد دولتی همراهی و همکاری خوبی با این جریان داشتند.

البته باید گفت فتنه همیشه در خیابان‌ها و در ملأعام نیست. فتنه در دل برخی انسان‌هاست. کسانی که با ایران اسلامی و مردم سلحشور ایران دشمنی دارند، بالاخره عناد خویش را نشان خواهند داد. همان‌طور که در فتنه 88 نشان دادند.

پس از اینکه آن راهپیمایی عظیم و حماسه‌ی بزرگ صورت گرفت، عده‌ای از مسئولین که در آن زمان چهره‌ای به ظاهر موجه داشتند، به ما خورده گرفتند که چرا این راهپیمایی را برگزار کرده‌اید؟! البته ما هم در مقابل این طعنه‌ها و توبیخ‌ها مقاومت کردیم.

سؤال: متأسفانه حماسه ۷دی مورد غفلت رسانه‌ها قرار گرفته است. برای ثبت این حماسه در تاریخ نظری دارید؟

دستگاه‌های رسانه‌ای در استان خوزستان باید قدر این روز را بیش از پیش بدانند و موجبات زنده شدن این حماسه‌ی عظیم را فراهم نمایند. از ۲ سال گذشته این حماسه مقداری پررنگ شد اما هنوز هم جای کار دارد و لازم است تاریخ 7دی مکتوب شود تا نسل‌های آینده نیز از آن بهره‌مند گردند.

سؤال: لطفاً تحلیل خود را از فتنه ۸۸ و حماسه‌ی ماندگار مردم ایران بفرمایید....

روز نه دی که در تاریخ ایران ثبت شد، شور سیاسی و حسینی و بصیرت دینی مردم ایران را به نمایش گذاشت؛ چراکه در روز عاشورای سال ۸۸ چهره حقیقی فتنه‌گران و معاندت آنان با اسلام و انقلاب مشخص شد.

اگرچه ستاد هماهنگی سازمان تبلیغات روز نهم دی را به‌عنوان روز راهپیمایی مردم و اعلام انزجار از فتنه‌گران مشخص کرده بود، لکن مردم برخی از استان‌ها پیش از ستاد هماهنگی، ۷ و ۸ دی‌ماه با برپایی تظاهرات گسترده، از فتنه گران اعلام برائت نمودند که مردم اهواز، به عنوان پیشگام راهپیمایی بصیرت شناخته شدند.

حوزه؛ سپاس از وقتی‌که در اختیار ما گذاشتید.

بنده هم از شما و سایر همکارانتان تشکر و قدردانی می‌کنم و امید است این قبیل کارها که در راستای ترویج روحیه انقلابی صورت می‌گیرد، بیش از پیش ادامه یابد.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha