جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بزرگداشت آیت الله هاشمی شاهرودی در سمنان

حوزه/ حجت‌الاسلام نصیری فرد با بیان اینکه مرحوم حضرت آیت الله حاج سید محمود هاشمی شاهرودی (رضوان‌الله علیه) عمار رهبر معظم انقلاب اسلامی در توسعه و تثبیت مبانی انقلاب اسلامی بود، گفت: رخنه‌ای جبران‌ناپذیر در عدم حضور مرحوم آقای هاشمی شاهرودی در جامعه احساس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام عباس نصیری فرد، شامگاه جمعه در آیین گرامیداشت ارتحال حضرت آیت‌الله‌ حاج سید محمود هاشمی شاهرودی (رضوان‌الله علیه) رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در سمنان و با حضور علما و فضلای این استان به میزبانی مسجد عابدینه شهر سمنان، با اشاره به روایت «العلماء ورثة الأنبیاء» اظهار داشت: پس از انبیاء الهی و ائمه معصومین (ع) این علماء هستند که باید وظیفه انبیاء را انجام دهند و دین توسط پیامبر اکرم (ص) ابلاغ و توسط اهل‌بیت (ع) کامل شده است و امروز رسالت و وظیفه علماء تبیین دین است.

لزوم پاسخگویی به‌موقع و درست علماء در مسائل مستحدثه

رئیس مجمع تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه امروز وظیفه بر ابلاغ نیست و وظیفه تبیین است، تصریح کرد: با پیشرفت روزافزون زندگی بشر مسائل مستحدثه بیشتر به وجود می‌آید و مردم با مسائل جدیدی سروکار پیدا می‌کند و دین باید به مسائل جدید پاسخ بدهد تا مردم دچار مشکل نشوند؛ به‌عنوان‌مثال با پیشرفت زندگی بشر و فراهم شدن شرایط حضور انسان در مریخ برخی مسائل جدید به وجود می‌آید که علمای دین باید با تبیین به‌موقع و درست در مسائل مستحدثه به مردم کمک کنند.

وی با بیان اینکه اجرای درست‌دین و اجرای قسط و عدل از دیگر رسالت‌های علمای دین است، افزود: مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در عرصه تبیین دین، همان‌طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم» بودند و در عرصه اجرای درست‌دین و حکومت اسلامی نیز «یک کارگزار باوفا در نظام اسلامی» به شمار می‌رفت؛ توسعه حکومت اسلامی و باز کردن بن‌بست‌ها و رفع موانع از حکومت اسلامی ازجمله کارهای مرحوم آقای هاشمی شاهرودی بود.

وظیفه حوزه علمیه؛ تبیین دین در سطح کشور، جهان بلکه برای کل بشریت

حجت‌الاسلام نصیری فرد با بیان اینکه وظیفه حوزه علمیه تبیین دین در سطح کشور، جهان بلکه برای کل بشریت است، خاطرنشان کرد: بنده در مسئولیت خودم در معاونت بین‌الملل اتحادیه جهانی اساتید مسلمان به عینه عطش شناخت اسلام در میان مردم کشورهای اروپایی و سایر کشورها را مشاهده کردم که توسعه و بسط و گسترش دین در عرصه بین‌الملل نیازمند عزم جدی است.

مرحوم آقای هاشمی شاهرودی؛ پرورش‌یافته سه مکتب

وی با بیان اینکه مرحوم حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود هاشمی شاهرودی (رضوان‌الله علیه) پرورش‌یافته سه مکتب بود، افزود: مکتب اول مکتب سیاسی اجتماعی حوزه علمیه، مرحوم آقای هاشمی شاهرودی شاگرد امام خمینی (ره) در این مکتب بود؛ مکتب دوم تربیت‌یافته در درس مرحوم آقای خوئی بود و آقای خوئی در مباحث مستحدثه و مبانی فقهی بسیار قوی بود.

رئیس مجمع تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه مکتب سومی که مرحوم آقای هاشمی شاهرودی در آن تربیت یافت؛ در مکتب شهید محمدباقر صدر بود، گفت: امام خمینی (ره) در رابطه با شهید محمدباقر صدر فرموده بودند که «صدر امید آینده اسلام و مسلمین است» و اگر شهید صدر امروز زنده بود وضعیت اسلام در دنیا به گونه دیگری بود.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی شاگرد مبرز، برجسته و ممتاز شهید صدر بود

وی با بیان اینکه مرحوم حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود هاشمی شاهرودی (رضوان‌الله علیه) شاگرد مبرز، برجسته و ممتاز شهید صدر بود، افزود: آن طوری که بنده شنیده‌ام در نقلی وجود دارد که شهید صدر به دو نفر و در نقلی مطرح است که شهید صدر به یک نفر بیشتر اجازه اجتهاد نداد و آن‌یک نفر کسی جز مرحوم آقای هاشمی شاهرودی نبوده است زیرا شهید محمدباقر صدر معتقد بود یک مجتهد باید در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و... قوی باشد و مرحوم آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی در سن 27 سالگی مجتهد شد.

یک کارگزار باوفا در نظام اسلامی

حجت‌الاسلام نصیری فرد با بیان این مطلب که زمانی که مقام معظم رهبری از مرحوم آقای هاشمی شاهرودی می‌خواهد که قوه قضائیه را با یک رویکرد قوی و جدید دنبال کند ایشان قبول می‌کنند، تصریح کرد: اینکه مقام معظم رهبری در خصوص مرحوم آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی می‌فرمایند «یک کارگزار باوفا در نظام اسلامی» به این جهت است که مرحوم آقای هاشمی شاهرودی کارهای مهمی را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه شأن و جایگاه و مقام و منزلت مرحوم آقای هاشمی شاهرودی بالاتر از این بود که او وارد کارهای اجرایی شود اما ایشان وظیفه را بر این احساس کرد که باید در این سنگر خدمت کند، گفت: در علمیت و اجتهاد و شأنیت مرحوم آقای شاهرودی در عراق و نجف و سایر کشورها هیچ‌کسی شکی ندارد اما ایشان به‌عنوان یک عالم دین پذیرفت که باید در جهت اجرای درست‌دین ورود پیدا کند.

احساس تکلیف مرحوم آقای شاهرودی برای تکمیل ارکان برای اجرای حکومت اسلامی

رئیس مجمع تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه امروز اگر به برخی از افرادی که در لباس دین هستند بگوییم که وارد کارهای اجرایی شوند شاید در شأن خود نمی‌بینند اما مرحوم آقای هاشمی شاهرودی وظیفه خود دانست تا ورود پیدا کند، تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی هم می‌توانست یک بیتی داشته باشد و مرجعی باشد و احکام فقهی به مردم بگوید و کاری به سیاست و اجرای حکومت اسلامی نداشته باشد اما ایشان ورود پیدا کردند تا خلعی در ارکان نظام احساس نشود.

آیت‌الله‌العظمی هاشمی شاهرودی عمار رهبر معظم انقلاب اسلامی بود

وی افزود: مرحوم حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود هاشمی شاهرودی (رضوان‌الله علیه) عمار رهبر معظم انقلاب اسلامی در توسعه و تثبیت مبانی انقلاب اسلامی بود.

حجت‌الاسلام نصیری فرد با اشاره به روایت «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یسُدُّهَا شَی ءٌ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ؛ هرگاه عالمی بمیرد رخنه‌ای جبران‌ناپذیر در اسلام ایجاد می‌شود»، افزود: امروز واقعاً رخنه‌ای جبران‌ناپذیر در عدم حضور مرحوم آقای هاشمی شاهرودی در جامعه احساس می‌شود و باید سال‌ها و یا بیش از 50 سال بگذرد که تا شخصی نظیر مرحوم آقای شاهرودی در جامعه تربیت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha