چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
زلزله سیاسی در عربستان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سپاه گزینه نظامی را روی میز آمریکایی ها آتش زد

سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه گفت که قدرت ایران به اندازه‌ای رسیده که آمریکایی‌ها دیگر جرأت بیان گزینه نظامی در برابر ایران هم ندارند. فرمانده کل سپاه به فعالیت های شهید تقوی در ابتدای دوران دفاع اشاره کرد و گفت: شهید تقوی از همان روزهای اول جنگ در سوسنگرد و واحد اطلاعات سپاه مشغول خدمت بود و از نیروهای بسیار زیرک بودند که به سوسنگرد آمد و آشنایی ما از سال 59 بود و ایشان نقش تعیینکننده ای در عملیاتهای دفاع مقدس و بخصوص عملیات های ابتدای جنگ در اطلاعات داشتند. سرلشکر جعفری تصریح کرد: ما سالها از تهدید امنیتی فاصله گرفتیم و هیچ ابر قدرتی خیال تجاوز به خود راه نمی دهد و به شدت از درگیری با ایران واهمه دارند و تبعات آن و مجاهدت رزمندگان و شهدای ما را می دانند. برنامه ریزی امنیتی در فتنه 78 و 88 رخ داد و فتنه 88 فتنه‌ای توسط آمریکاییها علیه ملت ایران بود که ملت از این امتحان الهی سربلند بیرون آمدند و حماسه 9 دی را رقم زدند. جعفری گفت: ما اکنون که اقتدار و قدرت آمریکا را با 40 سال پیش مقایسه کنیم، بنا به فرمایش رهبری اقتدار آمریکا رو به افول است و امروز خودشان اقرار به ضعف در برابر ایران می کنند.قدرت ایران به اندازه ای رسیده که دیگر جرئت بیان گزینه نظامی در برابر ایران هم ندارند.

 

 

گاف ترامپ پایگاه مخفی نیروهای ویژه را لو داد

رئیس‌جمهور آمریکا احتمالا ناخواسته با انتشار ویدئویی در توییتر، محل استقرار یک گروه از نیروهای ویژه آمریکایی در عراق را افشا کرده است.معمولا محل استقرار نیروهای ویژه آمریکایی به‌شدت مخفی نگاه داشته می‌شود و اگر اتفاقا از آنها فیلمی گرفته شود تصاویر آنها محو می‌شود.اما با سفر از پیش اعلام نشده ترامپ به یک پایگاه نظامی نیروهای آمریکایی در غرب عراق (استان الانبار)، ترامپ ویدئویی را از دیدار خود با نیروهای آمریکایی در توییتر منتشر کرد که در یک صحنه، گروهی که به نظر می‌رسد نیروهای ویژه آمریکایی باشند، حضور دارند.بنابر گزارش خبرنگاری که در پایگاه عین الاسد حضور داشته است، فردی که خود را «کیو لی» معرفی می‌کرد گفته است که کشیش مخصوص نیروهای ویژه است. لی از ترامپ خواسته بود که با هم عکس بگیرند.رئیس جمهور آمریکا اختیار گسترده‌ای در فاش کردن اطلاعات دارد و احتمالا توییت او نقض قانون نبوده است اما برخی ناظران بر این باورند که او با این کار امنیت عملیاتی را دچار خدشه کرده است.

 

مسکو به واشنگتن برای هرگونه زلزله سیاسی در ریاض هشدار داد

«میخائیل بوگدانوف»، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با بلومبرگ در خصوص هرگونه تلاش آمریکا برای مداخله در جانشینیِ خاندان سلطنتی در ریاض هشدار داد و اعلام کرد: محمد بن‌سلمان (ولیعهد سعودی) این حق را دارد که جانشین پدرش باشد.معاون وزیر خارجه روسیه در این مصاحبه گفت: البته که ما مخالف مداخله هستیم. مردم عربستان و سران این کشور باید خود درباره چنین پرسش هایی تصمیم بگیرند. وی در ادامه افزود: پادشاه تصمیمی گرفت و من حتی نمی‌ توانم تصور کنم بر چه اساسی برخی در آمریکا در چنین موضوعی مداخله کرده و درباره اینکه چه کسی اکنون یا در آینده بر عربستان حکومت خواهد کرد، تصمیم می‌ گیرند.«میخائیل بوگدانوف» در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا بن سلمان حق دارد جانشین پدر خود باشد نیز اضافه کرد: البته؛ در این موضوع کامل تصمیم گیری شده و کاملاً نیز واضح است.

 

ترامپ در عراق مورد سوء قصد موشکی قرار گرفت

منابع عراقی اعلام کردند در پی سفر غیرمنتظره «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به پایگاه نظامی در استان الانبار عراق، سفارت آمریکا در منطقه الخضراء بغداد سحرگاه امروز هدف دو موشک قرار گرفت.آسوشیتدپرس گزارش داد ترامپ هنگام حضور در پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار گفته است به هیچ عنوان قصد ندارد نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند.رئیس جمهور آمریکا در ادامه این اظهارات بار دیگر تصمیمش برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه را مورد تأکید قرار داد و گفت: وظیفه آمریکا ساختن کشورها نبوده و این کار را باید کشورهای ثروتمند انجام دهند. داعش شکست خورده و خلیفه رفته است و اگر نیاز باشد عملیاتی در سوریه انجام دهیم از پایگاه‌ نظامیان آمریکایی در عراق این عملیات انجام خواهد شد.شبکه خبری المیادین پیشتر به نقل از منابع میدانی گزارش داده مقام‌های عراقی درخواست ترامپ برای دیدار با او در پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار را رد کرده‌اند.

 

نجباء ترامپ را تهدید کرد

جنبش مقاومت اسلامی نجباء عراق نسبت به سفیر «دونالد ترامپ» به عراق واکنش نشان داد و نسبت به تجاوز علیه حاکمیت این کشور هشدار داد.«هاشم الموسوی» سخنگوی جنبش گفت: ترامپ احمق بداند که حاکمیت عراق با خون شهدا بدست آمد و پایگاه های خارجی در سرزمین مقاومت و شهادت بنا نخواهد شد.وی افزود: بر دولت عراق واجب شده است که نیروهای آمریکایی را اخراج کند زیرا این نیروها به حاکمیت کشور تجاوز کرده اند.سخنگوی نجباء تصریح کرد: ترامپ می خواهد حاکمیت عراق را در پایگاه عین الاسد مورد خدشه قرار دهد و این مساله ای است که هیچگاه اجازه تحقق آن را نخواهیم داد حتی اگر بهای سنگینی برای ما به همراه داشته باشد.وی اظهار داشت: توهین ترامپ به حاکمیت عراق به هیچ وجه بدون پاسخ و مجازات باقی نخواهد ماند.دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش چهارشنبه شب در سفری سرزده وارد عراق شده و با نظامیان آمریکایی دیدار کرده‌اند.وی در پایگاه هوایی عین الاسد در استان الانبار اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از عراق خارج نخواهند شد.مقام‌های عراقی درخواست ترامپ برای دیدار با او در پایگاه  عین‌الاسد در استان الانبار را رد کردند.بر این اساس، ترامپ بدون دیدار با مسئولان عراقی خاک این کشور را به مقصد آمریکا ترک کرد.

 

دونالد میخ آمریکا را در عراق کوبید

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در سفری از پیش اعلام‌نشده به دیدن نظامیان آمریکایی مستقر در عراق رفته بود، بار دیگر به دفاع از تصمیمش برای پایان دادن به مأموریت نظامی آمریکا در سوریه پرداخت و در عین حال گفت که بر خلاف برخی شایعات، آمریکا به حضور نظامی در عراق ادامه می‌دهد.بر اساس متنی که پایگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید منتشر کرده، ترامپ که در جمع نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه «عین الاسد» در غرب عراق صحبت می‌کرد، گفت: «نیروهای ایالات متحده به نحوی قدرتمندانه، حساب‌شده و بابرنامه از سوریه خارج خواهند شد. کاملا حساب‌شده، کاملا بابرنامه. همزمان، به حضور ایالات متحده در عراق ادامه می‌دهیم تا از احیای داعش جلوگیری کرده و از منافع ایالات متحده حفاظت کنیم. تا همچنین هرگونه شکل‌گیری احتمالی دوباره داعش را زیر نظر داشته باشیم و همین‌طور تا ایران را هم زیر نظر داشته باشیم. حواسمان خواهد بود.»رئیس‌جمهور آمریکا با تکرار ادعای پیروزی آمریکا بر داعش، گزارش‌های منتشر شده در مورد انتقال بخشی از نیروهای خارج‌شده از سوریه به عراق را تایید کرد. او گفت: «به خاطر این دستاوردها، اکنون نیروهای نظامی ما می‌توانند از سوریه پیش خانواده‌هایشان بازگردند. برخی از آن‌ها می‌آیند و اینجا [در عراق] می‌مانند، اما بسیاری از آن‌ها به خانه بازمی‌گردند.»هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی از تصمیم ترامپ برای خارج کردن تمام نظامیان این کشور از سوریه خبر دادند. ترامپ بعدا با تایید این خبر، گفت داعش اکنون به طور کامل شکست خورده و نیازی به حضور نظامی آمریکا در سوریه وجود ندارد. وی چند ماه پیش هم اظهارات مشابهی را مطرح کرده بود، اما بعدا گفت به درخواست فرماندهان نظامی، برای تمدید موقت حضور نظامیان آمریکایی در سوریه موافقت می‌کند.

 

دلار توافق سرّی عربستان با داعش و القاعده را فاش کرد

«یحیی سریع» سخنگوی رسمی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی مصاحبه‌ای با روزنامه «الاخبار» لبنان به ارائه توضیحاتی درباره آخرین تحولات یمن بویژه پس از توافق انجام شده در سوئد پرداخت.وی گفت ائتلاف متجاوز به فرماندهی عربستان سعودی پس از به بن‌بست رسیدن گزینه نظامی ناچار به انتخاب و بررسی گزینه‌های دیگر شد و این ائتلاف اکنون طی توافقی دو میلیون دلاری با عناصری از القاعده و داعش، از آنان در مبارزه با نیروهای یمنی در چند جبهه استفاده می‌کند.این مقام نظامی یمن ابراز امیدواری کرد به سرانجام رسیدن توافق «الحدیده» مقدمه‌ای برای حل کامل بحران یمن باشد و هشدار داد در صورتی که دشمن فکر تجاوز به آب‌های منطقه‌ای یمن را بکند، پاسخی سخت دریافت خواهد کرد.

 

داعش نفس مصنوعی گرفت

پایگاه انگلیسی اکسپرس نوشت: گروه تروریستی داعش درست یکسال بعد از آنکه عراق به اعلام پیروزی بر این گروه تروریستی تحلیل رفته پرداخت با دست زدن به کمپینی از آدم‌ربایی‌ها و قتل‌ها و حمله مسلحانه "بازگشتی ترسناک" داشته است.پایگاه اکسپرس در این مطلب می‌نویسد: گروه تروریستی داعش در حالی که رویایش برای یک خلافت در خاورمیانه اکنون مرده است ۱۲ ماه پیش دست به آغاز یک وحشت آفرینی جدید با انجام حملات "ضربه بزن وفرار کن" به هدف تضعیف دولت بغداد زده است.به گفته‌ سازمان اشتراک اطلاعات یوروپول از مجموع ۵ هزار اروپایی عمدتا انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و بلژیکی که به رده‌های شبه نظامیان در سوریه و عراق پیوستند حدود ۱۵۰۰ تن به کشورهایشان بازگشتند و ۱۰۰۰ تن نیز کشته شدند.به گفته‌ مقامات اطلاعاتی گروه داعش از چند ماه قبل از شکست‌هایشان از سوی نیروهای عراقی خودشان را برای آینده آماده می‌کردند و زمانی که دیگر نمی‌توانستند اراضی را کنترل کنند تاکتیک‌های چریکی در پیش می‌گرفتند.مقام‌های نظامی واطلاعاتی هشدار دادند که آنها اکنون به جای "جنگ نظامی" در خیابان‌های عراق با "یک جنگ اطلاعاتی" مواجه هستند.به گفته‌ هشام الهاشمی حدود هزار شبه نظامی داعش همچنان در عراق فعال هستند که از این میان حدود ۵۰۰ نفر در مناطق بیابانی و مابقی در مناطق کوهستانی هستند.

 

کردها مذاکرات محرمانه با دمشق را علنی کردند

«مصطفی مشایخ» یکی از رهبران کُرد در «شورای دموکراتیک سوریه»، تصریح کرد، در صورتی‌که دولت مرکزی سوریه کُردها را به‌عنوان دومین قوم بزرگ در کشور قبول داشته باشد و «دولت خودمختار» و گسترش اختیارات آن را به رسمیت بشناسد، این شورا آماده هرگونه تفاهم احتمالی با دمشق است.وی افزود، با مطرح شدن چنین شروطی، «دولت فدرال» در حال حاضر مشغول مذاکرات محرمانه با دمشق در پایگاه «حمیمیم» در جنوب شرقی شهر لاذقیه است و این امر با نظارت روسیه و ایران برای رایزنی درباره عملیات قریب‌الوقوع ترکیه در مناطق شرقی فرات، انجام میشود.پیشتر یک منبع نزدیک به «حزب اتحاد دموکراتیک» در گفت‌وگو با خبرگزاری «باسنیوز» گفته بود که اعضای این حزب و دولت سوریه هفته گذشته، با نظارت ایران و روسیه، دیداری ترتیب دادند و درباره عملیات نظامی، که ترکیه درباره انجام آن در شرق فرات هشدار داده است، گفت‌وگو کردند.به گفته منبع مذکور، دمشق از «اتحاد دموکراتیک» می‌خواند که تمام مناطق در شمال کشور را در مقابل جلوگیری از هرگونه جمله ترکیه به این منطقه، به ارتش واگذار کند.پیشتر دمشق و کُردها دو دوره با هم مذاکره کرده بودند که به نتیجه‌ای مطلوب منجر نشد.

 

ترامپ برای کنگره خط و نشان کشید

رئیس جمهور آمریکا به کنگره این کشور هشدار داد اگر بودجه درخواستی او را تصویب نکنند، مرز مکزیک را خواهد بست.دونالد ترامپ در فضای مجازی نوشت اگر با درخواستش موافقت نشود مرزهای جنوبی آمریکا را کامل می بندد.تهدید دوباره ترامپ پس از بی نتیجه ماندن گفتگوی دیروز نمایندگان کنگره درباره بازگشایی دولت مطرح می شود.دولت آمریکا از یک هفته پیش و در پی اختلاف با کنگره بر سر 6 میلیارد دلار بودجه درخواستی ترامپ برای دیوارکشی در مرز مکزیک تعطیل شده است.رئیس جمهور آمریکا گفته تا زمانی که کنگره با بودجه درخواستی اش موافقت نکند، دولت تعطیل خواهد ماند نمایندگان دموکرات نیز تاکید کرده اند با چنین بودجه ای موافقت نخواهند کرد.رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته در واکنش به تجمع هزاران مهاجر لاتین‌تبار در مرزهای جنوبی ایالات متحده با مکزیک، تهدید کرد در صورتی که دولت مکزیک این مهاجران را به کشورهای خود بازپس نفرستد، ممکن است در صورت لزوم مرزهای آمریکا و مکزیک را به‌صورت دائم مسدود کند.وی همچنان بر ساخت دیوار مرزی با مکزیک پافشاری می کند و کنگره هنوز با اختصاص بودجه پنج میلیارد دلاری این پروژه موافقت نکرده و همین اختلافات موجب تعطیلی بخشی از فعالیت های دولت آمریکا شده است.ترامپ گفته است که دولت تا زمانی تعطیل خواهد بود که کنگره با اختصاص منابع مالی مورد نیاز برای ساخت دیوار مرزی مکزیک موافقت کند.

 

جنبش جلیقه زردها این بار تایوان را درنوردید

صدها معترض تایوانی با پوشیدن «جلیقه های زرد رنگ» در خیابان های تایپه، برای سومین بار در ماه جاری میلادی خواهان اصلاحات مالیاتی شدند.روزنامه تایپه تایمز گزارش داد: معترضان با پوشیدن جلیقه‌های زرد در مقابل ساختمان وزارت دارایی تایوان تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی خواستار اصلاح سیاست‌های مالیاتی دولت تایوان شدند.این تجمع توسط یک گروه فعال تایوانی به نام 'گروه اصلاحات مالیات' سازماندهی شده بود این گروه در ماه جاری میلادی دو بار دیگر نیز فراخوان تجمع داده بود که با استقبال مردم مواجه شده بود.معترضان تایوانی که با الهام از جنبش جلیقه زردهای فرانسه در خیابان های شهر تجمع کرده اند می‌گویند معترضان فرانسوی را الگوی خود می دانند.تظاهرات موسوم به جلیقه ‌زردها از فرانسه شروع شده است و علاوه بر این کشور در برخی کشورهای دیگر اروپایی ادامه یافت و اکنون به تایوان رسیده است.

 

رویترز جزئیات مکالمه ترامپ و اردوغان را فاش کرد

رسانه انگلیسی رویترز جزئیات جدیدی از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور آمریکا و ترکیه که به تصمیم‌گیری برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه منجر شد ارائه کرده است.خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده ترامپ قرار بوده در تماس تلفنی دو هفته پیشش به اردوغان درباره طرح ترکیه برای نیروهای کُرد هم‌پیمان آمریکا در شرق فرات، سوریه هشدار بدهد، اما در جریان مکالمه، کاملاً سیاست آمریکا در خاورمیانه را تغییر داده و مسئولیت تکمیل شکست داعش را به ترکیه واگذار کرده است. یک مقام ترکیه‌ای به رویترز گفت: «ترامپ از اردوغان پرسید: "اگر ما نظامیان خود را از سوریه خارج کنیم شما می‌توانید داعش را پاکسازی کنید؟" اردوغان به ترامپ پاسخ داد که نیروهای ترکیه‌ای این وظیفه را بر عهده خواهند گرفت و ترامپ بلافاصله جواب داد پس این کار را بکنید.»ترامپ پس از آن به «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که او هم به آن تماس گوش می‌داد گفت:«عملیات خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه را آغاز کن.»یکی از پنج منبع ترکیه‌ای که با خبرگزاری رویترز درباره تماس تلفنی اردوغان و ترامپ در روز ۱۴ دسامبر صحبت می‌کردند گفت: «من باید بگویم که این یک تصمیم غیرمنتظره بود و لغت «شگفت زده شدن» برای توصیف این شرایط بسیار ضعیف است.»مقامات آمریکایی نیز می‌گویند تصمیم ترامپ در واشنگتن نیز شوکه کننده بوده و مقامات ارشد دولت از جمله «جیمز متیس» وزیر دفاع برای چندین روز تلاش کرد تا دیدگاه رئیس جمهور در این باره را تغییر دهد و زمانی که ترامپ این موضوع را شفاف ساخت که وی از تصمیم خود برنخواهد گشت متیس و "برت مک‌گورک" نماینده آمریکا در ائتلاف مبارزه با داعش از سمت‌های خود کناره‌گیری کردند.

 

اردوغان بری نجات دمشق از آنکارا شرط گذاشت

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد در صورتی که گروه های کرد از منبج و شرق فرات خارج شوند، آنکارا دیگر هیچ کاری در سوریه ندارد.در حالی که ارتش سوریه وارد شهر منبج در استان حلب شده و پرچم این کشور را در این منطقه به اهتزار درآورده، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از مواضع پیشین خود عقب نشینی کرد.اردوغان گفت: در وضعیت کنونی، ما همچنان از تمامیت ارضی سوریه حمایت می کنیم. این مناطق به سوریه تعلق دارند. اگر سازمان های تروریستی (یگان های مدافع خلق) منطقه را ترک کنند، ما دیگر کاری در آنجا نداریم.ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که به زودی عملیات تازه ای را علیه یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) در شرق فرات سوریه آغاز خواهد کرد.اردوغان در عین حال تصریح کرد: مساله تنها منبج نیست، هدف ما اخراج سازمان های تروریستی از منطقه است. هدف اصلی ما این است که «ی پ گ» (یگان های مدافع خلق) در اینجا درس بگیرند.

 

ترامپ شیر پولی را بست

آمریکا همه کمک‌های مالی خود به هندوراس، گواتمالا و السالوادور را قطع می‌کند.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که واشنگتن همه کمک‌های مالی خود را به سه کشور گواتمالا، هندوراس و السالوادور قطع خواهد کرد. ترامپ در توئیت خود افزوده است که این کشورها هیچ کاری برای آمریکا نمی‌کنند، جز اینکه پول ما را بگیرند.به گفته ترامپ، خبر رسیده که کاروان جدید (مهاجران) در حال شکل گیری در هندوراس است و آن‌ها هیچ کاری در این خصوص نمی‌کنند. ما همه کمک‌ها را به این سه کشور که سال‌ها است از آمریکا سو استفاده می‌کنند، قطع خواهیم کرد. این دومین بار است که ترامپ در توئیتر از قطع کمک‌های مالی به سه کشور آمریکای مرکزی خبر می‌دهد.کمتر از دو ماه پیش نیز، ترامپ با انتشار توئیتی گفته بود که گواتمالا، هندوراس و السالوادور سه کشوری هستند که نتوانسته‌اند برای توقف موج مهاجران غیرقانونی به سمت مرزهای آمریکا کاری انجام دهند و براین اساس او تصمیم دارد کمک‌های مالی واشنگتن به این کشورها را به شدت کاهش دهد و در مواردی حتی بطور کامل قطع کند.آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، سه کشور یاد شده در مجموع ۵۰۰ میلیون دلار کمک مالی را از آمریکا در سال مالی ۲۰۱۷ دریافت کرده‌اند.ترامپ پیش از این نیز به مهاجران کشورهای آمریکای لاتین که بصورت گروهی و غیرقانونی در حال حرکت به سمت مرزهای آمریکا می‌باشند، هشدار داده بود، هرچند تا کنون این پناهجویان هشدارهای ترامپ را جدی نگرفته‌اند.

 

مکرون محاصره شد

درحالی که رئیس جمهوری فرانسه در تعطیلات پایان سال به سر می‌برد و هیچ کس از محل اقامتش اطلاعی ندارد، تعدادی از حامیان جنیش 'جلیقه زردها' با محاصره اقامتگاه تابستانی وی، سعی در ورود به آن را داشتند.به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، 'فرانسوا اریزی' شهردار شهر لمیوسا ضمن تائید این خبر گفت: معترضان که همگی جلیقه‌های زرد بر تن داشتند و تعداد آن‌ها حدود شصت نفر تخمین زده می‌شود، سعی کردند با محاصره محل اقامتگاه مکرون وارد آنجا شوند که با واکنش فوری نیرو‌های امنیتی روبرو شدند.درحالی که کاخ الیزه هیچ بیانیه‌ای درباره محل اقامت امانوئل مکرون در تعطیلات کریسمس منتشر نکرده است، مخالفان وی، او را به بی اعتنایی به خواسته‌های مردم متهم می‌کنند و می‌گویند رئیس جمهوری آن‌ها را رها کرده و به تعطیلات رفته است.اعتراض‌ها در ابتدا در واکنش به سیاست‌های اقتصادی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه به ویژه در حوزه سوخت و مالیات آغاز شد، اما به سرعت جنبه‌ای سیاسی یافت.دولت این کشور در هفته‌های گذشته با عقب‌نشینی از برخی سیاست‌های خود و اختصاص بودجه بیشتر به کارگران و بازنشسته‌ها، سعی در مدیریت بحران ایجاد شده داشته، اما در این مسیر موفق نبوده است.محله‌های اطراف برج ایفل هرسال در شب سال نو، میزبان گردشگرانی از کشور‌های مختلف دنیاست و جنبش جلیقه‌زرد‌ها امسال نگرانی مقام‌های فرانسوی از کاهش تعداد گردشگر را به دنبال داشته است.

 

عربستان به سوریه چراغ سبز نشان داد

منابع دیپلماتیک اعلام کردند عربستان سعودی به طور تلویحی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کرده و به کشور‌های عضو اتحادیه عرب گفته است که مخالف بازگشت سوریه به این اتحادیه نیست.پیش از این نیز برخی منابع دیپلماتیک اعلام کردند هدف از سفر‌ها و تماس‌های برخی طرف‌های عربی با دمشق ترغیب سوریه به مطرح کردن درخواست بازگشت به اتحادیه عرب به منظور حفظ آبروی کشور‌های عربی است.این منابع افزودند: از آنجا که با آغاز سال ۲۰۱۹، سودان ریاست شورای اتحادیه عرب را برعهده خواهد گرفت، از آن خواسته شد برای آزمودن دمشق اقدام کند. از این رو، هدف از سفر عمر البشیر، رئیس جمهور سودان به دمشق بررسی احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بود.

 

آیت الله علم الهدی از فتنه ۹۸ رمزگشایی کرد

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: دشمن قرار است در سال ۹۸، کشور را در تنگنا قرار دهد و با اسخدام خواص بی بصیرت و میدان داری لائیک‌ها جریان را پیش ببرد. وی گفت: این حضور، سحر و جادوی دشمن را از میان می‌رود و باطل می‌کند؛ فتنه ۸۸ گذشت و ۹ سال نیز از آن سپری شد اما آنچه برای ما مهم است فتنه ۹۸ است که در سال دهم فتنه ۸۸ است؛ مقام معظم رهبری در برخی فرمایشات خود اخیراً فرمودند که استکبار جهانی و دشمن در حال زمینه سازی و زمینه‌چپنی است و دشمن درصدد است فتنه‌ای از نوع سال ۸۸ ایجاد کند و از اکنون نیز مشغول زمینه سازی برای آن فتنه است. آیت الله علم الهدی تصریح کرد: دقیقاً فتنه ۹۸ نیز همین است یعنی همان طور که در فتنه ۸۸ دشمن در جریانی که اصل آن جریان مربوط به وی بود عبور کرد و مقابل رهبری ایستاد در فتنه ۹۸ نیز می‌خواهد مشکلات اقتصادی و استیصال قشر آسیب پذیر را وسیله کند و رهبری را هدف قرار دهد در حالی که اینها مربوط به دولت و مجلس است و می‌خواهد به حساب رهبری بگذارد و در سال ۹۸ می‌خواهند همین را وسیله کنند تا به رهبری و ولایت حمله کنند. آیت الله علم الهدی افزود: آمریکا قرار است در سال ۹۸ بهانه جویی کرده و ما را در حصر اقتصادی قرار دهد و این افرادی که با گران شدن دو روز دلار دیگر اجناس را پایین نمی‌آورند با مردم چه خواهند کرد؟ این مسئله زمینه سازی حضور لائیک‌ها و هدف قرار دادن رهبری و استخدام خواص بی بصیرت در اختیار دشمن می‌شود و در نتیجه با فتنه‌ای نظیر فتنه سال ۸۸ روبرو شویم.

 

فضای مجازی اولین های فساد مالی سیستماتیک در جهان را منتشر کرد

یک فعال فضای مجازی در صفحه شخصی خود در توییتر آمار فساد سیستماتیک در جهان با استناد به سایت بین المللی را منتشر کرد.سوئیس و آمریکا اولین و دومین کشورهای دارای فساد مالی سیستماتیک در جهان هستند.کشورهای بعدی به ترتیب ایسلند،هنگ کنگ،سنگاپور،لوکزامبورگ،آلمان،تایوان وقطر هستند.این فعال مجازی در انتها بیان داشت:حس فساد در اذهان مردم ایران گسترده تر از اصل فساد موجود در کشور است.

 

ظریف دست پنهان برجام را رو کرد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه کارم سیاست خارجی است و دنبال 1400نیستم؛ می‌گوید: اینکه بگوییم هدف برجام رفع تحریم‌ها بود و ما نرسیدیم درست نیست. هدف چیز دیگری بود که حاصل شد. وظیفه اروپا و آمریکا رفع تحریم ها بود که به خصوص آمریکایی ها نشان دادند طرف مذاکراتی خوبی نیستند. این به آن معنا نیست که دوباره هدف برجام را بازتعریف کنیم.این که هدف از برجام اقتصادی بود. اصلا این طور نیست.  مذاکرات ما درباره برجام تا فروردین 94 (یعنی سه ماه قبل از توافق نهایی برجام) صرفا هسته ای و امنیتی بود. آقای دری اصفهانی که واقعا هم خدمات شایانی به برجام کرد در فروردین 94 در لوزان وارد مذاکرات شد یعنی تا آن زمان ما بحث تخصصی اقتصادی نمی کردیم. بحث های هسته ای، امنیتی و خارج شدن از شورای امنیت بحث های اصلی ما بود و این که کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمی سازد.بنابراین این دو موضوع را باید از هم جدا کنیم. اهداف برجام استراتژیک بود آن اهداف به دست آمده و قابل بازگشت هم نیست. اجماع جهانی علیه ایران شکسته و قطعنامه های شورای امنیت هم لغو شده است. درست است که قطعنامه ها می توانند برگردند اما ما هم می توانیم برنامه هسته ای خود را به شکل قوی تری شروع کنیم. برنامه هسته ای ایران حفظ و تقویت شد. مدت زیادی روی تحقیق و توسعه سانتریفیوژها و آب سنگین و... بحث کردیم.آمریکایی ها می خواستند روی راکتور اراک بولدوزر بیندازند و در  فردو را گل بگیرند. می خواستند فقط روی IR1 تحقیق و توسعه انجام شود.  ما می خواستیم همه امکانات را حفظ کنیم و تحقیق و توسعه روی بالاترین سانتریفیوژمان انجام شود. این ها اهداف راهبردی ما بود و در همه این اهداف به نتیجه رسیدیم. همه قطعنامه ها هم لغو شد. البته اروپایی ها و آمریکایی ها باید مابه ازای اقتصادی می دادند که نقض کردند و باید جبران کنند. ما مدعی هستیم و آن ها باید خسارات جمهوری اسلامی را بدهند. اما اشکال این است که در داخل دولت برجام را با اقتصاد و معیشت مردم گره زدیم. شاید به دلیل فشارهای برخی محافل داخلی که می خواستند فرایند برجام طی شود دولت مجبور شد که سرنوشت برجام را با  اوضاع اقتصادی مردم گره بزند تا مطالبات را برای انعقاد توافق بالا ببرد. به نظر می رسد این نقطه انحراف باشد و الان ادبیاتی که تثبیت شده  این است که هدف برجام اقتصاد بوده و چون نرسیدیم برجام شکست خورده است.

 

عطوان از مسابقه بازگشت میان کشورهای عربی پرده برداشت

تحلیلگر برجسته جهان عرب معتقد است که کشورهای عربی هروله‌کنان در حال شتافتن به سوی دمشق برای بازگشایی سفارت خود در سوریه هستند. «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیل‌گر جهان عرب گفت: سال 2019 سال پیروزی‌ها خواهد بود و این سال، سال شکست توطئه‌ها و طرح‌های آمریکا در منطقه و بازگشت عزت و کرامت است.این تحلیل‌گر جهان عرب اضافه کرد: سوریه پیروز شد چون پایداری کرد. الان کشورهای عربی هروله کنان برای بازگشایی سفارت‌‌های خود به سوی دمشق می‌شتابند. نکته جالب توجه در توجیه کشورهای عربی برای بازگشایی سفارت‌های خود در دمشق این بوده که می‌گویند به دنبال دور کردن سوریه از ایران هستیم. این کشورهای عربی پیش از آغاز بحران سوریه به این کشور پیشنهاد پرداخت ده‌ها میلیارد دلار برای دوری از ایران دادند اما دمشق پاسخ رد به این خواسته داد و تاکید کرد که ایران همپیمان قدرتمندی است.عطوان گفت: الان در مرحله جدیدی قرار داریم که عنوان این مرحله این است که محور مقاومت در منطقه پیروز شد. اسرائیل هم اکنون در حالت وحشت و هراس قرار دارد و کشورهایی که اقدام به عادی سازی روابط با اسرائیل پرداخته و از هیئت‌های ورزشی اسرائیلی استقبال کردند پشیمان خواهند شد. حزب‌الله هم اکنون قدرت در حال پیشرفت منطقه بوده و بیش از 150 هزار موشک در اختیار دارد که از دقت زیادی برخوردار است. اعراب باید به اشتباهات خود اعتراف کنند و همگی وارد محور مقاومت شده و در برابر دشمن اسرائیلی قرار بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha