پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کاشت نهال در تبریز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه قطع درختان جنگل‌های ارسباران، نیازمند توجه ویژه‌ای است، گفت: همه موظف به حفظ و حراست جنگل‌های ارسباران (قره داغ) هستیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی که بخشی از خطبه‌های نماز جمعه تبریز را به مسائل زیست محیطی اختصاص داده و در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن، موضوعاتی را مطرح می‌سازد؛ به موضوع «قلع و قمع درختان منطقه ارسباران» در آذربایجان‌شرقی با مطرح کردن چند پیشنهاد، واکنش نشان داد.

نماینده ولی فقیه در جلسه درس اخلاق و معنویت که روزهای پنجشنبه هر هفته برای مدیران ارشد استان آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود، از مدیران منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی استان خواست تا پیرامون قطع درختان ارسباران که در فضای مجازی به شدت مطرح است، توضیح دهند و موضوع را روشن سازند.

درس نگهداری و جلوگیری از تخریب محیط زیست در نماز جمعه

پس از توضیحات داور نامدار، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان‌شرقی پیرامون موضوع قلع و قمع درختان، حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم  بر نگران کننده بودن تصاویری که از بار زدن و حمل درختان قطع شده در سطح استان حکایت می‌کند، تأکید کرد و افزود: «نتایج پیگیری‌ها و تحقیقات خود را از مدیران مرتبط در این خصوص را در نماز جمعه به اطلاع مردم خواهم رساند و مدیران باید تا روشن شدن موضوع، پیگیر این مسئله باشند.»

امام جمعه تبریز در خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته این شهر با بیان اینکه موضوع قطع درختان ارسباران یک موضوع زیست محیطی بوده و به اندازه دریاچه ارومیه اهمیت دارد، گفت: قطع درختان جنگل‌های ارسباران، نیازمند توجه ویژه‌ای است و از مسوولان خواستاریم تا به این مسئله اهتمام ویژه‌ای داشته باشند چرا که جنگل‌های ارسباران و منطقه قره‌داغ ، قلب تپنده این منطقه است.

وی خطاب به مدیر کل صداوسیمای استان آذربایجان‌شرقی گفت: برنامه‌ای تلویزیونی در این خصوص تهیه و توضیحات مدیران منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی در خصوص جنگل‌های قره داغ به اطلاع مردم برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم ادامه داد: از استاندار آذربایجان‌شرقی می‌خواهیم تا کمیته ویژه‌ای در استانداری تشکیل داده و این مشکل را بررسی کنند و در نهایت نتیجه بررسی این مشکل با مردم مطرح شود.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه قطع درختان جنگل‌ها به توجه ویژه نیازمند است، تصریح کرد: از مسوولان می‌خواهیم تا به این مسئله توجه کنند، چراکه جنگل‌های ارسباران و منطقه قره‌داغ قلب تپنده این منطقه بوده و همه موظف به حفظ و حراست آنها هستیم.

وقتی امام جمعه تبریز جور مسئولان را به دوش می‌کشد

اکنون این سؤال مطرح است که با وجود نگرانی مردم از تصاویری که در رابطه با قطع درختان منطقه قره داغ و ارسباران در آذربایجان‌شرقی منتشر شده است، از سوی هیچیک از مسئولان مرتبط پیگیری و اقدام مناسبی در این خصوص صورت نگرفته و امام جمعه تبریز برای بررسی و حل و فصل موضوع وارد گود شده و خواستار تشکیل کمیته‌ای ویژه در استانداری برای حل و فصل موضوع و انعکاس نتیجه به مردم شده است؟

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی البته پیش از این با استفاده از قطار شهری، اتوبوس شرکت واحد و تاکسی‌های عمومی در مواقع مختلف بخصوص در زمان آلودگی هوای کلانشهر تبریز، تلاش برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن را بصورت عملی ترویج داده و خواسته‌هایش در مرحله شعار و خطابه باقی نمانده است.

گفتنی است؛ ارسباران نام منطقه‌ای کوهستانی در استان آذربایجان شرقی است، این منطقه جنگلی نسبت به‌ جنگل‌های شمال ایران کمی ناشناخته باقی مانده، ولی از جمله مکان‌هایی است که درفهرست یونسکو در سال ۲۰۱۸ قرار دارد. جنگل ارسباران در کل وسعتی در حدود ۸۰ هزار و ۴۲۷ متر دارد که در کناره جنوبی رود ارس گسترانده شده است و دارای ویژگی‌های طبیعی و حیوانی زیادی است. سه طرف منطقه مذکور را نیز سه رود ارس در شمال، ایلگنه‌چای در غرب و کلیبرچای در شرق احاطه کرده است و سمت جنوب جنگل ارسباران نیز به ارتفاعات سایگرام محدود می‌شود. در روزهای گذشته پخش تصاویر و ویدیوهایی از قلع و قمع درختان در این منطقه، نگرانی و اعتراض مردم را در پی داشته است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha