پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم

حوزه/ عضو خبرگان رهبری در جمع اساتید و طلاب مدرسه دارالحکمه تهران گفت: بدون نظام سازی اجتماعی ضمانتی برای اجرای احکام الهی نخواهیم داشت و به مرور بسیاری از آموزه های دینی فردی هم از بین خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم، در نشست علمی « فقه حکومتی؛ چالش ها، عرصه ها و افق های پیش رو» که اساتید و طلاب در مدرسه علمیه دارالحکمه تهران برگزار شد، با اشاره به آیه ۱٣ سوره شوری، ماموریت حوزه های علمیه را اقامه دین معرفی کرد.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه اقامه دین به معنی عینیت بخشیدن به دین در عرصه زندگی اجتماعی است؛ دو عمل اصلی در جهت تحقق این امر را، استخراج آموزه های دینی و ایجاد مدل ها و نظام های اجتماعی متناسب برشمرد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امام خمینی(ره) در تحقق رسالتشان ۱۰۰درصد موفق بودند، زیرا ایشان با فهم درست دو آموزه مهم دین یعنی اصل ولایت فقیه و نقش مردم، توانستند دین را در جامعه عینیت ببخشند.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام، مرحله استخراج آموزه های دین از منابع اسلامی را همان اجتهاد مصطلح حوزه ها معرفی و تحقق مدل ها و نظام های اجتماعی را عملی تعاملی بین مجتهد و کارشناسان متدین در هر رشته تخصصی بیان کرد.

وی با نقد نظریه ای که نفی کننده نظام سازی است، خاطر نشان کرد: بدون نظام سازی اجتماعی، ضمانتی برای اجرای احکام الهی نخواهیم داشت و به مرور بسیاری از آموزه های دینی فردی هم از بین خواهند رفت.

مدیر مدرسه کریمه اهل بیت(س) با معرفی مدل هیئت و حوزه علمیه به عنوان نمونه های موفق در نظام اسلامی؛ با ترسیم مراحل پنج گانه رسیدن به تمدن اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری، رسالت حوزه ها را در این مسیر کمک به ساختن نظام و دولت اسلامی، بیان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم، با تاکید بر جایگاه فقه جواهری، طلاب جوان را به درس خواندن عمیق و قوی ترغیب و آنان را به انتخاب یکی از موضوعات اجتماعی مورد علاقه خود، جهت مطالعه در ضمن تحصیلات حوزوی توصیه کرد تا خود را جهت ماموریت بزرگ خود یعنی اقامه دین، آماده و تقویت کنند.

انتهای پیام

خبرنگار: امیر قرقچی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha