پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آزادی انسان

حوزه/ خداوند، انسان را آزاد آفریده است و به او اختیار داده تا كارهایش را انتخاب كند. گرچه بعضى گفته‏ اند: انسان در كارهایش مجبور است و گمان مى‏كند كه آزاد است، امّا دلایل بسیارى بر اختیار انسان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، "پرسش های مهم، پاسخ های کوتاه"، کاری از استاد محسن قرائتی است که در پایگاه اینترنتی درس هایی از قرآن در دسترس عموم بوده و در شماره های گوناگون برای شما مخاطبان محترم ارائه خواهیم کرد.

* پرسش

آیا انسان آزاد است یا مجبور؟ مرز آزادى تا كجاست؟

* پاسخ

خداوند، انسان را آزاد آفریده است و به او اختیار داده تا كارهایش را انتخاب كند. گرچه بعضى گفته‏ اند: انسان در كارهایش مجبور است و گمان مى ‏كند كه آزاد است، امّا دلایل بسیارى بر اختیار انسان وجود دارد كه به برخى از آنها اشاره مى‏ كنیم:

الف) هر انسانى در كارهاى خود گاهى دچار تردید و شك مى ‏شود كه آیا انجام دهد یا ندهد؟ همین شك، دلیل بر آزادى اوست كه مى‏تواند كارى را انجام دهد و مى‏تواند انجام ندهد.

ب) گاهى انسان‏ها به كار یكدیگر انتقاد دارند. انتقاد نیز دلیل آن است كه كسى كه كار را انجام داده، مى‏توانسته انجام ندهد.

ج) هر انسانى در عمر خود بارها از گفتار و رفتار خود پشیمان شده و همین پشیمانى دلیل آن است كه مى‏ توانسته انجام ندهد و لذا با خود مى‏گوید: اى كاش انجام نمى‏دادم!

د) همه مردم فرزندان خود را تربیت مى‏كنند و یا به معلّم و مربّى مى ‏سپارند و این دلیل آن است كه فرزند انسان مى ‏تواند مسیر كج را رها و به راه حق برود.

بنابراین شك، انتقاد، پشیمانى و تربیت، دلیل آزدى انسان است. علاوه بر آنكه آزادى خواسته تمام انسان‏ ها، بلكه حیوانات است. شما اگر گربه ‏اى را در قفس كنید، هر نوع غذا براى او در قفس قرار دهید، باز ناراحت است و ترجیح مى ‏دهد در كوچه و خیابان ساده ‏ترین غذا را بخورد امّا در قفس نباشد.

در بهشت نیز اگر آزادى نباشد، مؤمن رنج مى‏برد و لذا مؤمنان هنگامى كه وارد بهشت مى ‏شوند، خدا را به خاطر آزادى در بهشت سپاس مى‏ گویند: «ألحمدُ لِلّه الّذى نَتبَوّء من الجنّة حیث نشاء»(سوره زمر، آیه 74)

با این همه، انسان بنده خداست و باید به دستورات او عمل كند و اگر آزادى مرز نداشته باشد و انسان اختیار خود را به نفس و تمایلات شخصى یا تمایلات دیگران بدهد، او را به دره هلاكت سقوط خواهد داد.

آزادى باید در چارچوب فرامین خدا و عقل باشد تا سبب سلب آزادى دیگران نشود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha