پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
روابط ترکیه و پاکستان

حوزه/ با توجه به تحت تعقیب بودن اعضای سازمان "فتو" در ترکیه چنین به نظر می رسد که قرار دادن فتو در فهرست سازمان‌های تروریستی مورد نظر پاکستان نوعی هدیه سیاسی از طرف پاکستان به ترکیه برای بهبود روابط دو جانبه است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به تازگی دولت پاکستان رسماً اعلام کرد که تمامی اموال و  اماکن متعلق به گروه هواداران فتح الله گولن را به وزارت معارف ترکیه تحویل دهد.

پاکستان در حالی این تصمیم خود را رسماً اعلام می‌نماید که پیش از این سازمان فتو(وابسته به فتح الله گولن) فعالیت های خود در پاکستان که یکی از پر جمعیت ترین کشورهای سنی نشین در منطقه شبه قاره است را آغاز کرده بود، علاوه بر این دولت پاکستان با صدور بیانیه رسمی نام سازمان فتو را در فهرست گروه‌های تروریستی تحت تعقیب خود قرار داد.

با توجه به تحت تعقیب بودن اعضای سازمان فتو در ترکیه چنین به نظر می رسد که قرار دادن فتو در فهرست سازمان های تروریستی مورد نظر پاکستان نوعی هدیه سیاسی از طرف پاکستان به ترکیه برای بهبود روابط دو جانبه است.

از سوی دیگر پاکستان نیز برای فعال نشان دادن خود در عرصه ی مبارزه با تروریسم مجبور است که به فتو اعلام جنگ کند، زیرا به سرمایه گذاری کشوری مانند ترکیه برای سر و سامان دادن به وضعیت بد اقتصادی خود به شدت نیازمند است. افزون بر موارد فوق نزدیکی پاکستان به ترکیه با استفاده از حربه تروریست خواندن هواداران گولن دلیل دیگری نیز دارد که ترکیه به عنوان یکی از طرف های حاضر در افغانستان می تواند در فرایند گسترش عمق استراتژیک پاکستان در کشور همسایه خویش به صورت غیر مستقیم یاری برساند.

وقتی این گونه به روابط پاکستان و ترکیه بنگریم شاید بتوان اقدامات اخیر پاکستان در قبال فتو را نوعی رشوه سیاسی نیز قلمداد نمود که در عوض مساعدت ترکیه به پیشبرد سیاست های این کشور در عرصه سیاسی افغانستان به ترک ها داده شده است.

 

علی رحمانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha