جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام غلام عباس رفیع

حوزه/ مدیر موسسه مجمع الفکر اسلامی گفت: جامعه باید در جریان آثار و برکات به ویژه پژوهش های فعال و پویای حوزه های علمیه قرار بگیرد و این امر نیاز به اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب و فراگیر دارد.

حجت الاسلام غلام عباس رفیع در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اهمیت گردآوری آثار پژوهشی حوزه عنوان کرد: اخیرا در نمایشگاهی که متعلق به هفته پژوهش بود، آثار منسجمی از دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه های علمیه برگزار شد که گامی مثبت است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: کارهایی که در مجموعه های مختلف پژوهشی در حوزه انجام می شود خوب و مفید و قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: جامعه باید در جریان پژوهش های فعال و پویای حوزه های علمیه قرار بگیرد و این امر نیاز به اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب و فراگیر دارد.

حجت الاسلام  رفیع بیان کرد:اگر انعکاس تبلیغاتی و خبری این گونه نمایشگاهها به نحو بهتری انجام می گرفت زمینه استفاده برای افراد بیشتری فراهم می شد.

وی خاطرنشان کرد:حوزه با توجه به ظرفیت های غنی در پژوهش های جدید می تواند با ابزاری نوین مردم را در جریان فعالیت ها قرار دهد.

حوزه در زمینه های پژوهشی به طور فعال و پویا وارد شده است

مدیر گروه موسوعه السنة الشریفه افزود: حوزه در زمینه های پژوهشی به طور فعال و پویا وارد شده و در نمایشگاه نیز عملکرد خود را به بهترین نحو به نمایش گذاشت، چنین فعالیت هایی می تواند نگرش و دید جامعه در بیرون از حوزه را تحت تاثیر قرار دهد.

وی درباره عملکرد و فعالیت های مجمع الفکر اسلامی اظهار کرد:این مجموعه در واقع موسسه ای فرهنگی است که بخش های مختلفی را تحت پوشش خود دارد که از جمله پژوهشکده مجتمع و سه کارگروه فقه و تراجم و رجال و کارگروه حدیث است؛ در واقع رسالت اصلی این مجموعه احیای تراث حوزوی است.

مهم ترین هدف مدرسه علمیه امام زین العابدین(ع) در واقع تربیت پژوهشگران است

حجت الاسلام  رفیع عنوان کرد: بخش دیگری از این مجتمع شامل انتشارات و آموزش می باشد که مدرسه علمیه امام زین العابدین(ع) را تحت پوشش دارد که مهم ترین هدف مدرسه در واقع تربیت پژوهشگران است.

وی تصریح کرد: پژوهشکده و انتشارات مدرسه در راستای پژوهشکده و چاپ و نشر فعال است و در مجموعه نیز سه کارگروه در حدیث و تراجم و فقه مشغول به فعالیت اند.

مدیر گروه موسوعه السنة الشریفه بیان کرد: موسسه مجمع الفکر اسلامی در واقع رسالت اصلی اش احیای تراث است و مجمع با کنگره شیخ انصاری آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد:خوشبختانه مجموعه کاملی از آثار شیخ انصاری در نمایشگاهی که به مناسبت هفته پژوهش برپا شده بود، به نمایش گذاشته شد که بخش تراجم مجموعه در حدود 21 جلد از کتاب ها را ارائه کرد در این راستا تا دو سال آینده 50 جلد از آثار مولفین شیعه امامی را ارائه خواهد داد، کار علمی مجموعه تمام شده و چاپ و نشر باقی مانده است.

حجت الاسلام رفیع تصریح کرد:بخش گروه فقه نیز 15 جلد از موسوعه فقهیه میسره حضرت آیت الله انصاری را در غرفه خود به نمایش گذاشت که جدیدترین اثر است.

وی خاطرنشان کرد:مجموعه سنت شریفه یک شبکه نظام بندی از مفاهیم دینی با توجه به رویکرد زمانه است یعنی مجموعه های مشابهی که قبلا داشته ایم و ترتیب الفبایی ها و ترتیب مفهومی که قبلا ارتباط این بخش ها با هم مشخص نبود.

مدیر گروه موسوعه السنة الشریفه گفت: اما این مجموعه سنت شریفه یک مجموعه ای است که تلاش دارد بین مفاهیم دینی کاملا ارتباط ها را برقرار کند و اگر کسی خواست با یک نمای کلی از مسائل اسلام مواجه شود، بتواند در این مجموعه خواسته خود را دنبال کند.

وی اظهار کرد:مجموعه سنت الشریفه در حدود 10 سال است کار خود را آغاز کرده اما رویکرد جدید تبویب و نظام مند کردن مفاهیم دینی را دنبال می کند.

حجت الاسلام  رفیع متذکر شد: کشف این نظامات مشخص بین مفاهیم دینی تقریبا یک کار جدید است که حدود دو سال آغاز شده و پیش بینی می شود تا یک سال آینده گام اول منتشر شود.

وی بیان کرد:موسوعه در سه مرحله طراحی شده است مرحله اول یک منظومه ای مباحث دینی است که پیش بینی می شود 7 جلد باشد گام بعدی 13 جلد است و مجموعه تمام احادیث شیعه وارد این تبویب جدید می شود.

مدیر موسسه مجمع الفکر اسلامی درباره مخاطبان این مجموعه متذکر شد:موسوعه سنت الشریفه را برای مخاطب متفاوتی تهیه می کنیم این مجموعه با ترجمه روان فارسی که کار ترجمه یک نوآوری خاصی دارد که اقشار مختلف بتوانند با روایات ارتباط راحتی پیدا کنند و در سطح ترجمه فارسی چاپ می شود.

وی خاطرنشان کرد: در سطح دیگر برای حوزیان همراه با بحث های رجالی و از دیدگاه قدما و متاخرین چاپ می شود و بحث ترجمه این اثر به زبان انگلیسی آغاز به کار کرده و در قسمت ترجمه یک گزیده از این موسوعه را به عنوان یک نمایی از اسلام در یک جلد در سال آینده ارائه خواهیم داد.

گفت و گو: اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha