شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کارگاه اصول مقاله نویسی ISI و فرایند چاپ آن

حوزه/ حجت‌الاسلام‌ قنبری در کارگاه اصول مقاله‌نویسی ISI و فرایند چاپ آن به تبیین انواع مجلات علمی و آشنایی با پایگاه‌های ISI و ISC پرداخت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، کارگاه اصول مقاله نویسی ISI و فرایند چاپ آن به مناسبت هفته پژوهش در پژوهشگاه حضرت معصومه علیهاالسلام برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ محسن قنبری در بخش اول این کارگاه، ساختار مقالات پژوهشی و چگونگی آن را بیان کرد و از طلاب حاضر در کارگاه خواست تا عناوین پیشنهادی خود را برای مقاله بیان کنند و در ادامه به نقد و بررسی عناوین مورد نظر پرداخت.

وی در مورد انتخاب موضوع مقالات، مناسبت آن با علاقه و تخصص پژوهشگر، در نظر گرفتن اولویت‌های نشریه، بدیع و پژوهش‌پذیر بودن و برجستگی وجه تولیدی آن را مهم دانست و اجزای مقاله را که شامل عنوان، چکیده و بدنه مقاله است با مثالی توضیح داد و سپس نحوه ارجاع درون متنی، پاورقی و فهرست منابع را بیان کرد.

حجت‌الاسلام‌ قنبری با اشاره به فرایند چاپ مقالات، گفت: مجلات به سه گروه علمی – پژوهشی، علمی – ترویجی و علمی- تخصصی تقسیم می‌شوند و تمامی این سه دسته، علمی هستند، اما به جهت نوع مقالات اعتبارشان متفاوت است.

وی افزود: هر یک از این نشریات توسط چند پایگاه علمی حمایت می‌شوند که یکی از این پایگاه‌ها، مؤسسه بین‌المللی ISI است که اختصاص به مقالات علمی- پژوهشی دارد و در پایگاه استناددهی جهانی این مجله ثبت شده است.

حجت الاسلام قنبری تصریح کرد: پایگاه علمی دیگر، پایگاه ISC که مرکز آن در شیراز است و برای مقالات علمی -پژوهشی و علمی -ترویجی ایران و کشورهای اسلامی است؛ مجوز این سه دسته نشریه را وزارت علوم، وزارت بهداشت و شورای امتیازات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه صادر می‌کند.

وی در ادامه به چند نکته مهم در مورد نگارش مقالات اشاره کرد و اظهار داشت: اکثر حوزویان از نظر علمی، مراتب خوبی را دارند اما از نوشتن می‌ترسند؛ بنابراین نوشتن برای طلاب یک امر ضروری است.

حجت‌الاسلام‌ قنبری تأکید کرد: برای طلاب لازم است منابع غیردرسی مطالعه کنند تا با روش نگارش بهتر آشنا شوند و از قلم آموزشی فاصله بگیرند، همچنین سومین نکته این است که برای نگارش بهتر، باید مقالات دیگران و به ویژه نشریاتی که قصد ارائه مقاله در آنها را داریم، بیشتر مطالعه کنیم.

در پایان این کارگاه، حجت‌الاسلام‌ قنبری پس از بیان چگونگی ثبت مقاله و انجام نمونه عملی مراجعه به پایگاه‌های نشریات، به پرسش‌های حضار پاسخ داد.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha