چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مسجد باستانی ۶۰۰ ساله در بمئبی به پنل های انرژی خورشیدی مجهز شد

حوزه/ پس از ۲ -۳ سال تلاش برای جمع آوری کمک های مالی، بانیان مسجد ۶۰۰ ساله ماهیم در هندوستان موفق به نصب پنل های خورشیدی بر روی پشت بام مسجد و ذخیره انرژی شدند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه به نقل از milligazette یک مسجد باستانی با قدمت 600 سال در شهر بمئبی هندوستان، مجهز پنل های دریافت انرژی خورشیدی می شود.

این مسجد باستانی با نام مسجد ماهیم که در نزدیکی خط ساحلی ماهیم، و درکنار درگاه ماهیم واقع شده است، یکی از قدیمی ترین مساجد شهر جزیره ای بمئبی بوده  است. این مسجد توسط مخدوم علی ماهیمی بنا شده و متعلق به مسلمانان کوکانی شفائی می باشد.

یک سیستم تولید انرژی خورشیدی 15 کیلوولتی که در مصرف سالانه انرژی برق صرفه جویی خواهد کرد، در این مسجد نصب شده است. در مرحله دوم ظرفیت سیستم خورشیدی تا 10 کیلووات دیگر قابل افزایش می باشد.

یکی از بانیان مسجد گفت: جدا از صرفه‌جویی مالی، هدف ما آگاهی رسانی در میان نمازگزاران درباره اهمیت کم کردن مصرف انرژی های کربنی از محیط زیست است. ما امیدواریم دیگران نیز این کار را بیاموزند و استفاده از انرژی خورشیدی به یک جنبش سرتاسری حداقل در موسسات آموزشی، مذهبی، اجتماعی در شهر تبدیل گردد.

فهد خالد پتان بانی مدیریتی مسجد در ادامه اظهار داشت که ایده نصب پنل های خورشیدی بر روی پشت بام مسجد، دو سه سال پیش ارائه شده و جمع آوری کمک های مالی برای عملی کردن آن بیشتر از آنچه انتظار می رفته به طول انجامیده است.

در ادامه بانیان مسجد با کم کردن برخی هزینه ها تصمیم گرفتند سهم شان را در حفاظت از محیط زیست به انجام برسانند. در ادامه برخی از نمازگزاران متقاعد شدند.

امام جماعت مسجد نیز، مومنان و نمازگزاران را به اهدای کمک های مالی برای این مهم تشویق کرده و پس از هر نماز جمعه و نمازهای اعیاد، از اهمیت پروژه نصب پنل های خورشیدی صحبت می کرد. گفته می شود محوطه مسجد از جمله تراس آن که در آنجا نیز نماز برگزار می شود، تقریبا 35 هزار فوت مربع می باشد. بیشترین مصرف کننده برق پنکه ها هستند و در سال های اخیر نیز تهویه کننده های هوا در سالن اصلی مسجد نصب شده اند.

گفته می شود هم اکنون تعداد محدودی از موسسات و نهادها و همچنین تعداد انگشت شماری از مساجد هندوستان، از انرژی خورشیدی بهره‌مند هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha