جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مرتضوی پناه مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه

حوزه/ نشست اخلاقی «عوامل مؤثر در رشد معنوی»، در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام حسین مرتضوی پناه، صبح امروز در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان، به فرمایش علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: ایشان حاصل عمر خود را که در پنج چیز خلاصه شده  می دانستند برای کسی که می خواهد در مقامات معنوی رشد کند بیان کرده اند .

وی، اولین عامل موثر در رشد مقامات معنوی را حفظ زبان خواند و  افزود: روایتی در این زمینه از پیامبر(ص) وجود دارد که بیشتر اهل جهنم به واسطه زبانشان گرفتار شده اند.

این استاد حوزه، دو عامل عقل و ایمان را برای حفظ زبان مؤثر دانست و اظهار داشت: عقل انسان که ابزار تمیز بین خوبی و بدی است از ثمره های آن تأثیر گذاری بر زبان است و یکی از نشانه های کمال عقل، حفظ حرمت پدر و مادر است؛ و ازدیاد ایمان نیز موجب حفظ زبان می شود و انس با قرآن و خوردن گوشت شتر نیز ایمان انسان را تقویت می کند.

وی، دومین عامل مؤثر در رشد مقامات معنوی را حفظ شکم و عدم پرخوری برشمرد و گفت: در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم «نصف من قبورکم من بطونکم» پرخوری و ناپرهیزی را عامل مرگ انسان ها دانسته است.

حجت الاسلام مرتضوی با استناد به گفتار علامه طباطبایی، سومین عامل مؤثر در رشد مقامات معنوی، بیداری در شب و سحر دانست و عنوان نمود: در روایات اهل بیت علیهم السلام روی مسئله نماز شب و شب زنده داری تأکید فراوانی شده است به عنوان نمونه پیامبر در خصوص نماز شب فرموده اند:«الرکعتان فی جوف اللیل احب الی من الدنیا و الآخرة» در رکعت نماز در دل شب برای پیامبر از دنیا و آخرت محبوبتر است.

استاد حوزه، همنشینی با افراد صالح را چهارمین عامل مؤثر در رشد مقامات معنوی خواند و بیان داشت: سعی کنید کسی را که به عنوان دوست و همنشین خود بر می گزینید از نظر معنوی و کمالات انسانی از شما بهتر باشد و داشتن استاد اخلاق که انسان را متذکر کند نیز مؤثر است. همچنان که امیرالمؤمنین(ع) در بعضی از مواقع به کمیل می گفتند: برایم سخن بگو زیرا در شنیدن اثری هست که در دانستن نیست.

حجت الاسلام مرتضوی پناه در پایان دائم الذکر بودن را آخرین ویژگی موثر در رشد مقامات معنوی عنوان نمود و گفت: دائم الذکر بودن به صورت ذکر زبانی و قلبی بروز پیدا می کند و ذکر قلبی بالاتر از ذکر زبانی است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha