جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
النفیسه

حوزه/ رضوانی با بیان این که دین مجموعه ای از ضوابط و برنامه هایی است که برای سعادت دنیا و آخرت انسان کفایت می کند، گفت: به نظر علامه طباطبایی دینی که پیامبر(ص) به عالم عرضه کرده است هم ظاهر را می سازد و هم باطن را، هم معاش را و هم معاد را، در حالی که برخی در شناخت دین گزینشی عمل کرده و تنها به برخی از ابعاد دین توجه دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، دکتر محسن رضوانی، صبح امروز در نشست «شناخت شناسی دینی از منظر قرآن»، در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان، با اشاره به جایگاه و اهمیت دین گفت: همه علومی که بشر برای تربیت شدن، نیازمند آن است از دین ناشی می شود؛ پس دین منحصر در فقه نیست.

وی افزود: کسی متدین تر است که طبق آیه 31 سوره بقره «وَ عَلَّمَ آدَمَ الأَسماءَ کُلَّها» جامع تمام علوم و تجلی تمام اسما و پیشرفت ها باشد که مصداق کامل اکنون امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) است.

استاد دانشگاه اذعان کرد: خداوند در حدیث قدسی به مؤمن خطاب می کند: «من الحبیب الی الحبیب انی اقول کن فیکون و انت تقول کن فیکون» حبیب خدا که دینش را به صورت کامل فرا می گیرد، کار خدا را انجام می دهد. هر چه انسان متدین تر باشد به همان اندازه به «کن فیکون» نزدیکتر است.

وی با بیان این که دین مجموعه ای از ضوابط و برنامه هایی است که برای سعادت دنیا و آخرت انسان کفایت می کند، ادامه داد: حقیقت دین به چادر نیست، لزوما انسان چادری انسان متدینی نیست. حقیقت دین به این است که چقدر ما جلوه اسماء حق باشیم.

استاد دانشگاه افزود: دین در عرصه های مختلف مانند سیمای شهر، کار، خانواده، درس و تحصیل علم، عرصه تولید و مصرف، ازدواج، روابط انسان ها و طبیعت جذاب است، محل زندگی امیر المؤمنین علیه السلام ، عمران و آبادی وجود داشت. که کتاب « محمد طلیعه دار حفظ محیط زیست» فرانسیسکا دو شاتل هلندی نشان از اهمیت حفظ محیط زیست در دین اسلام دارد.

وی تصریح کرد: به نظر علامه طباطبایی دینی که پیامبر(ص) به عالم عرضه کرده است هم ظاهر را می سازد و هم باطن را، هم معاش را و هم معاد را، در حالی که برخی در شناخت دین گزینشی عمل کرده و تنها به برخی از ابعاد دین توجه دارند.

 رضوانی، حوزه اجزاء و برنامه های دین را هدفمند خواند و بیان داشت: آنچه دین آورده ابزار است، هدف نیست. حتی قرآن، پیامبر و ائمه علیهم السلام  با توجه به آیات « و ابتغوا الیهم الوسیله، واعتصموا بحبل الله فقد استمسک بالعروة الوثقی» هدف نیستند. دین در راه بودن است، راه شناسی است و اگر راهنما را بشناسید در مسیر صحیح گام بر می دارید.

استاد دانشگاه به فرمایش امام خمینی (ره) که فرمودند: «فقه، تئوری کامل اداره انسان از گهواره تا گور است» اشاره کرد و گفت: نماز، روزه، واجبات دیگر همه ابزار هستند؛ ولی در حوزه به آن ها به عنوان هدف نگریسته می شود. فقه باید روی لباس، کلام ، خوردن و آشامیدن ما اثر بگذارد همچنان که سیره و رفتار پیامبر این گونه بوده است.

وی به آیات قرآن اشاره کرد و گفت: 550 آیه در قرآن به مسئله احکام می پردازد و حدود 2000 آیه به معاد و قیامت که جزو اعتقادات به شمار می رود، پرداخته است و بقیه آیات به توحید و سایر اعتقادات می پردازد. بدون استثنا همه ی آیات یک هدف را دنبال می کنند و از هم جدا نیستند و آن هدف اخلاق است.

رضوانی به آیاتی که با جمله «لعلهم یتفکرون» ختم می شود اشاره کرد و اذعان داشت: آدمی که تفکر داشته باشد به اخلاق می رسد و هر جا از عقل صحبت می شود یعنی صحبت از خُلق است. جهل در قرآن در مقابل علم  نیست بلکه در مقابل عقل است چون ممکن است آیت الله جاهل باشد مثل بلعم باعورا .

وی اظهار کرد: انسان متدین عاقل است و هر عاقلی عالم است، اما هر عالمی عاقل نیست طبق آیه 13 سوره سبأ بیشتر علما عاقل نیستند. عاقل شاکر است ، علم و عقاید اگر تبدیل به رفتار شود، از منظر قرآن فرد عاقل است.

استاد دانشگاه تصریح کرد: دین کامل انسان کامل می سازد و انسان کامل، به اذن الله، همه هستی در قبضه ی او قرار خواهد گرفت.

وی در پایان افزود: طلبه باید میزانی برای سازندگی باشد، متدین برای جامعه منفعت بیشتری دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha