پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
۱

حوزه/ حجت الاسلام اختیاری گفت: برای بالا بردن مهارت طلاب و نظریه پرداز بار آمدن طلبه لازم است کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه‌ که از سفارشات مهم مقام معظم رهبری است، راه‌اندازی شود.

حجت الاسلام عباس اختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، اظهار داشت: طلبه برای رسیدن به موفقیت خود باید سه محور را در زندگی خود مورد توجه جدی قرار دهد که جزء ملزومات طلبگی است.

وی محور اول را علمیت طلبه عنوان کرد و افزود: لازمه موفقیت یک طلبه در جامعه عالم بودن و علمیت طلبه است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، طلبه باید هر آنچه که در جامعه مردم بدان محتاج هستند و یک مبلغ دینی باید آن احتیاج مردم را فراهم کند، بدان مسلح باشد.

مدیر مدرسه امام خمینی(ره) ماکو ادامه داد: دومین محور لازمه طلبگی، تربیت طلبه است، و منظور از تربیت درس، اخلاق و اردو و ... نیست، بلکه طلبه باید از یک تربیت ذاتی در خانواده برخوردار باشد و بداند رسالت طلبگی چیست و چرا به حوزه آمده است، تا بتواند انتظارات جامعه را برآورده کند.

وی اضافه کرد: سومین نیاز یک طلبه موفق، داشتن مهارت‌های لازم در امر تبلیغ و طلبگی است که عبارتند از؛ بصیرت، روش تبلیغ، بیان زیبا، روش‌های ارتباط‌گیری با مرم، پاسخ به شبهاتی که در مجامع علمی مطرح می‌شود و دیگر مهارت‌هایی که برای یک طلبه لازم است را باید یاد بگیرد.

حجت الاسلام اختیاری، راه حل مهارت‌آموزی طلبه را کرسی‌های آزاداندیشی عنوان کرد و گفت: برای اینکه طلبه نظریه‌پرداز بار بیاید و بتواند در جامعه به سؤالات و شبهات مختلف با منطق و استدلال جواب بدهد، باید کرسی‌های آزاداندیشی که سفارش مهم مقام معظم رهبری به حوزه‌های علمیه است، در مدارس علمیه اجرایی شود.

وی تصریح کرد: امروز با توجه به نیازهای روز، طلبه باید به فضای مجازی ورود پیدا کند که لازمه آن داشتن سواد رسانه‌ای کافی است، امروز مثل گذشته نیست، ابزارهای تبلیغ ارتقا یافته و باید طلبه برای رساندن پیام خود به مخاطبین سواد خود را در مسائل روز که فضای مجازی و رسانه از جمله آن‌ها است ارتقاء دهد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ماکو بیان داشت: بر خلاف گذشته که طلبه فقط در حوزه علمیه دروس حوزوی را می‌خواند و با آن نیازهای دینی را برآورده می‌کرد، امروزه مؤسسات مختلفی در حوزه در رشته‌های مختلفی با توجه به نیاز روز مخاطب راه‌اندازی شده است که طلبه می‌تواند براساس نیاز و استعداد خود در این رشته‌ها تحصیل کرده و در جامعه به تبلیغ بپردازد.

وی تاکید کرد: مدارس علمیه به پذیرش و تربیت طلبه باید توجه جدی داشته باشند، با توجه به تغییر سبک زندگی در جامعه افرادی که به حوزه ورود پیدا می‌کنند از تفکرهای مختلفی برگرفته از سبک زندگی‌های مختلف هستند، باید در تربیت این افراد بسیار حساسیت به خرج بدهند تا خروجی حوزه مورد رضایت امام عصر(عج) باشد.

حجت الاسلام اختیاری در پایان گفت: طلبه در هر منطقه‌ای که می‌خواهد تبلیغ کند باید نوع برخورد با مردم آن منطقه را یاد بگیرد، آذربایجان‌غربی یک استانی با قومیت‌ها و ادیان مختلف است که این اختلاف ادیان و اقوام فرصت بسیار مناسبی برای تبلیغ دینی ایجاد می‌کند اما لازمه آن یادگیری روش‌های صحیح ارتباط‌گیری با مردم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha