پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام هاشمی

حوزه/ حجت الاسلام هاشمی گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) خواب را به چند نوع تقسیم می‌کند که از جمله آن‌ها خواب غفلت است و منظور از آن زمانی است که انسان در یک مجلس وعظ و موعظه باشد و از آن مجلس نتواند استفاده کند؛ در مجالس اهل بیت ( ع ) و مجالس پند باید هوشیار باشیم و از آن‌ها استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  از ارومیه حجت الاسلام سید محمد هاشمی، شامگاه سه‌شنبه در جلسه هیئت عزاداری مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ماکو، اظهار داشت: در آیات قرآن و روایات معصومین ( ع ) از شب به عنوان زمان آرامش و آسایش یاد شده است، شب هم فرصتی است برای آرامش و هم فرصتی است برای عبادت پرودگار عالم که بهترین بهره‌مندی را از لحاظ عبادی می‌توان از شب برد.

وی ادامه داد: اهل بیت (ع) مسائل بهداشتی را به ما در قالب مستحبات بیان کرده‌اند و منظور از مسائل بهداشتی اعم از بهداشت فردی، اجتماعی و جسمی و روحی است، در مورد موضوع خواب هم احدایث مختلفی وارد شده است که خواب شب را یک فرصت برای آرامش روحی معرفی می‌کنند و برای آن زمان مشخصی را بیان فرموده‌اند که بهترین زمان خواب را دو ساعت بعد از غروب عنوان کرده‌اند.

امام جمعه ماکو اضافه کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) خواب را به چند نوع تقسیم می‌کند که از جمله آن‌ها خواب غفلت است و منظور از آن زمانی است که انسان در یک مجلس وعظ و موعظه باشد و از آن مجلس نتواند استفاده کند؛ در مجالس اهل بیت ( ع ) و مجالس پند باید هوشیار باشیم و از آن‌ها استفاده کنیم.

شب‌زنده‌داری و نمازشب عامل موفقیت بزرگان دین

وی افزود: برخی علوم با تحصیل در مدارس به دست می‌آید اما آن علمی که بزرگان و علما به آن دست یافته‌اند تنها با آموختن به دست نیامده است، بلکه شب‌زنده داری و نماز شب و معارف الهی عامل کسب این علوم می‌باشد. مقام معظم رهبری در مورد مرحوم شهید مطهری می‌فرماید، وقتی به مشهد می‌آمد ما با صدای نماز شب و ناله‌های شبانه وی از خواب بلند می‌شدیم و این معارف مطهری را علامه مطهری کرده و به مقام والا رساند.

حجت الاسلام هاشمی در ادامه به سفارس مرحوم سید محسن حجت اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمود اگر دنیا می‌خواهید نماز شب بخوانید و اگر آخرت می‌خوانید نماز شب بخوانید، نماز شب یک طلبه نباید تعطیل و فراموش شود، و لازمه این دقت در اعمال روزانه است که گاهی نه تنها نماز شب که توفیق نماز صبح را هم از انسان سلب می‌کند.

وی بیان داشت: دومین نوع خواب را پیامبر خواب بدبختی عنوان می‌فرماید، که آن خواب هنگام نماز است، باید قبل از نماز صبح برای نماز شب بیدار شوید و بعد از نماز شب نماز صبح را بخوانید و بعد از آن هم بهترین فرصت برای یادگیری و مطالعه است که ذهن کاملا آمادگی دریافت مطالب را دارد.

امام جمعه ماکو سومین قسم خواب از نگاه پیامبر را خواب لعنت دانست و گفت: بین الطلوعین موقع نزول رحمت الهی است که پیامبر خواب در آن لحظات را به خواب لعنت تعبیر کرده است و در سفارشات حضرت سجاد ( ع ) به ابوحمزه ثمالی هست که حضرت می‌فرماید، در وقت طلوع خورشید نخواب که من این خواب را برای تو مکروه می‌دانم چون خدای تبارک و تعالی در این موقع روز رزق بندگان را به دست ما تقسیم می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha