سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پمپئو خیال اسرائیل را از تهدید «ماجراجویی» ایران جمع کرد

وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور در دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، پیرامون «تجاوز منطقه ای» ایران با وی گفتگو کرده است!در این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه مایکل آر. پمپئو با نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در پایتخت برزیل دیدار کردند. آنها پیرامون تهدید غیرقابل قبولی که ناشی از تجاوز منطقه ای و اقدامات تحریک آمیز ایران و نمایندگان آن علیه اسرائیل و امنیت منطقه ای است، با یکدیگر گفتگو کردند. وزیر خارجه بر پایبندی آمریکا به [تضمین] امنیت اسرائیل و حقِ بدون قید و شرط اسرائیل برای دفاع از خود تصریح کرد».دوطرف همچنین بر تعهد خود نسبت به تقویت همکاریهای دو جانبه و روابط خود با برزیل تأکید کردند.گفتنی است که در دسامبر ۲۰۱۸، وزارت امور خارجه آمریکا به صراحت اعلام کرد که واشنگتن از حق تل آویو برای حراست از خود در برابر «ماجراجویی» ایران در منطقه که ممکن است موجودیت این دولت خودخوانده یهودی را تهدید کند، بطور کامل حمایت می کند.با توجه به حمایت ایران از دولت قانونی سوریه در جنگ هفت ساله این کشور، تل آویو مخالف سرسخت حضور نظامی ایران در سوریه است؛ زیرا بیم آن دارد که از این رهگذر، نفوذ تهران در منطقه افزایش یابد.

 

اطلاعات ارتش اسرائیل طرح فشار بر ایران را لو داد

فرمانده اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل اعلام کرد، ایران می‌تواند از نفوذ رو به رشد خود در عراق برای تبدیل کردن این کشور به یک سکوی پرش برای حمله به اسرائیل استفاده کند.اسرائیل، گسترش نفوذ تهران در منطقه را تهدید رو به رشدی می‌بیند و شماری از حملات هوایی را در سوریه که درگیر جنگ داخلی است، در راستای مقابله با تحرکات مشکوک نظامی در راستای تجهیز و تسلیح نیروهای وابسته به ایران ـ که از دمشق حمایت می‌کنند ـ انجام داده است.عراق که مرز مشترکی با اسرائیل ندارد، عملاً یکی از دشمنان اسرائیل است، اما آخرین بار در جنگ خلیج‌فارس در سال 1991 تهدیدی آشکار علیه اسرائیل داشته است. از زمانی که در حمله تحت رهبری ایالات‌متحده در سال 2003، صدام حسین، یکی از مسلمانان اهل سنت را از حکومت در عراق ساقط کرد، اسرائیل همواره نگران آن بوده که اکثریت شیعه عراق می‌تواند به سمت ایران متمایل شود.تامیر هایمان، فرمانده رسته اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، در یک کنفرانس در تل‌آویو گفت: عراق تحت نفوذ رو به گسترش (واحد عملیات خارجی سپاه پاسداران ایران) نیروی قدس و ایران است.هایمان گفته: با توجه به اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده دغدغه‌های خود را از منطقه بریده، ممکن است ایرانی‌ها عراق را به‌عنوان یک صحنه راحت برای سنگرسازی، همانند آنچه در سوریه انجام دادند، ببینند و از آن به‌عنوان یک پلت فرم برای تقویت قوا استفاده کنند که می‌تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد.

 

رگ استقلالی اروپایی ها برای ایران جوش آورد

«فدریکا موگرینی» در بخشی از مصاحبه خود درباره مواضع کشورهای اروپایی در خصوص برجام بعد از خروج آمریکا از آن گفته است: «ما اروپایی‌ها نمی‌توانیم بپذیریم که یک قدرت خارجی- حتی نزدیک‌ترین دوست و متحدمان- درباره تجارت مشروع ما با یک کشور دیگر تصمیم‌گیری کند.وی گفت: «به این دلیل سخنم را با این حرف‌ها شروع کردم که اغلب می‌شنوم می‌گویند انگیزه‌های اروپا در این موضوع در وهله اول اقتصادی و تجاری است. این مسئله صحت ندارد: ما این کار (حفظ برجام) را انجام می‌دهیم تا جلوی از بین رفتن یک توافق منع اشاعه را بگیریم و از بروز یک بحران امنیتی بزرگ در خاورمیانه جلوگیری کنیم.»موگرینی در ادامه یادآوری کرد کشورهای اروپایی طبق توافق هسته‌ای برجام ملزم به حفظ و تضمین تجارت مشروع با ایران هستند.

 

افشای اطلاعاتی تهران دیوار فوق سری اسرائیل را فروریخت

وزارت اطلاعات با فاش کردن یک دستور محرمانه نتانیاهو به Shin Bet، عملا ضربه جدیدی به سازمان امنیت داخلی اسرائیل وارد کرده است.همه چیز از آنجا آغاز شد که 28 خرداد ماه سال جاری (28 ژوئن 2018) رسانه‌های اسرائیلی از یک اتفاق مهم پرده برداشتند. "وزیر اسبق کابینه اسرائیل به جرم جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی ایران بازداشت شد." (متن خبر در جروزالم پست)آن طور که معاون ضدجاسوسی وزیر اطلاعات اعلام کرده بود: نتانیاهو اخیرا به شاباک - شین‌بت (سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) دستور داده که طی 6 ماه کلیه مقامات سیاسی، امنیتی و اعضای کنست را از حیث ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران تحت بررسی‌های چندجانبه اطلاعاتی و امنیتی قرار دهد و این دستور بیانگر واقعیاتی است که نیاز به توضیح ندارد.مسلما است که دستور نتانیاهو بدون اطلاع مقامات عالی‌رتبه اسرائیلی برای رصد امنیتی فعالیت‌های آنها و احتمالا کشف سرنخ‌های جدید از پرونده گونن سگو، اجرا شده است و دسترسی ایران به این دستور محرمانه، یعنی دستگاه اطلاعاتی کشورمان نفوذ قابل توجهی در مراجع امنیتی و فوق‌ سرّی اسرائیلی‌ها دارد؛ این موضوع بعد از کیس گونن سگو، دومین ضربه اطلاعاتی ایران به Shin Bet محسوب می‌شود.

 

مهمترین شریک چینی هم روحانی را تنها گذاشت

بانک کونلون، به پیروی از تحریم‌های آمریکا مبادلات بانکی با ایران را فقط به کالاهای غیرتحریمی محدود کرده است.بانک کونلون چین که مهمترین شریک بانکی ایران در چین محسوب می‌شود و در یکی دو ماه گذشته به علت فشارهای آمریکا مبادلات با ایران را قطع کرده بود، روابط بانکی با ایران را البته با شروط جدید از سر گرفت که نشان می‌دهد چینی‌ها هم از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، پیروی کرده‌اند. کونلون ، بانک کوچکی است که متعلق به شرکت ملی نفت چین (CNPC) است و برای ساماندهی روابط بانکی ایران با چین در دوره تشدید تحریم‌ها علیه ایران و با هدف دور زدن تحریم‌ها ایجاد شد. سرمایه اولیه این بانک از ارز فروش نفت ایران به چین که در چین بلوکه‌شده بود تأمین شده است.به علت تحریم‌های بانکی، پول وزارت نفت ایران به حسابی در بانک کونلون می‌رود که ۳۰ تا ۴۰ درصد از فروش نفت به صورت نقدی از طریق این بانک پرداخت می‌شود و الباقی آن صرف تأمین مالی پروژه‌ها و خرید کالاهای وارداتی چینی می‌شود.بانک کونلون چین که اصلی‌ترین کانال تجاری برای مبادلات پولی میان ایران و چین در زمان تحریم‌های آمریکا علیه تهران بوده است، عمدتاً تحت مالکیت زیرمجموعه بازرگانی شرکت ملی نفت چین، یعنی شرکت سرمایه CNPC است. در حالی که چینی‌ها در دوره قبل تحریم‌ها در مقابل فشارهای آمریکا ایستادگی کرده و مبادلات بانکی گسترده با ایران داشتند، اکنون با موضع بانک کونلون مشخص شده که مبادلات بانکی با ایران را محدود ساخته‌اند.هرچند اقدام چینی‌ها در روابط بانکی با ایران، نسبت به دوره گذشته تحریم‌ها، یک عقبگرد محسوب می‌شود، اما همچنان چینی‌ها نسبت به اروپایی‌ها یک گام جلوترند.سازوکار مالی (اس.پی.وی) اروپایی‌ها برای ایران که پس از مدت‌ها وعده وعید هنوز راه نیفتاده، قرار است صرفاً محدود به اقلام و کالاهایی باشد که تحت تحریم آمریکا نیستند.

 

طنز ظریف به ترامپ در توئیت طعنه زد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به خروج آمریکا از بسیاری از پیمان‌ها، قراردادها و سازمان‌های بین‌المللی نوشته است که تنها کره زمین باقی مانده است که دولت ترامپ از آن خارج شود.محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با برشمردن خروج متناوب دولت آمریکا از توافق‌ها و پیمان‌های بین‌المللی همچون برجام، نفتا، پیمان تجاری اقیانوس آرام و پیمان تغییرات اقلیمی؛ به خروج همزمان آمریکا و اسرائیل از یونسکو - سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل - اشاره کرد.ظریف در پیام توئیتری خود این پرسش را مطرح کرده است که «آیا چیزی [توافق، قرارداد یا پیمان] باقی مانده است که دولت ترامپ و رژیم دست‌نشانده از آن خارج شوند؟ شاید خروج کامل از کره زمین؟»

 

ناجا به حاشیه نشین های خلیج فارس هشدار داد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بازدید تاسیسات نظامیِ جزیره ابوموسی گفت: دشمنان منطقه ای ایران بدانند ایران در کنار دکترین صلح طلبی، حضور نظامیِ قدرتمند و قاطعی دارد.وی با بیان اینکه برخی کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس از آمریکا برای توطئه افکنی در خلیج فارس دعوت می‌کنند، گفت: دشمنان منطقه‌ای ایران بدانند جمهوری اسلامی ایران در کنار دکترین صلح طلبی، حضور نظامی قدرتمند و قاطعی هم دارد که در صورت لزوم ضمن دفاع از تمامیت ارضی خود کشور‌های پیشنهاد دهنده را هم مسئول عواقب بعدی می‌داند.رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی کشور‌ها به آمریکا دل نبندد، چون همین آمریکا پس از چند سال خشونت و هرج و مرج طلبی چاره‌ای جز خروج از کشور سوریه نیافت. وی در ادامه با یادآوری خوی صلح طلبی ایرانیان در تاریخ، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره پرچمدار دوستی و صلح طلبی است حتی برگزاری رزمایش‌های نظامی هم با ارائه همین پیام انجام می‌شود. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پایان تصریح کرد: تامین امنیت در منطقه تنها با همراهی همه کشور‌های منطقه شدنی است و حضور بیگانگان مخل این هدف بوده است.

 

خانه سبز حکم نماینده خاطی را صادر کرد

عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از صدور حکم نهایی نماینده سراوان خبرداد و گفت: درازهی به تذکر شفاهی و کتبی، درج در پرونده و کسر از حقوق محکوم شد. علیرضا سلیمی در حاشیه نشست علنی گفت: بر این اساس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با تشکیل نشست، حکم نماینده مردم سراوان را صادر کرد.عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با بیان اینکه این حکم در ۹ بند به تصویب رسید و مقرر شد براساس ماده ۶ قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در این خصوص عمل شود، افزود: همچنین مقرر شد برای نماینده‌ای که فیلم جلسه غیرعلنی را ضبط و منتشر کرده است نیز اعمال ماده ۶ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان شود.وی ادامه داد: به احتمال زیاد برای آقای درازهی فقط بند الف و ب حکم ماده ۶ اعمال شود یعنی تذکر شفاهی و کتبی به همراه درج در پرونده؛ البته کسر حقوق هم خواهد شد اما این موضوع اثر زیادی ندارد و تذکر کتبی و درج در پرونده برای نماینده گران تمام خواهد شد.نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حق شکایت برای کارمند گمرک باقی بوده و می تواند در دادگستری شکایت کند که به وی اهانت شده است، تصریح کرد: آقای درازهی از هیئت نظارت تذکر کتبی دریافت کرده است و تذکر کتبی و درج در پرونده که بر مبنای سوء رفتار نماینده صادر می شود حکم سبکی نیست.

 

وکلای ملت به  کالای خارجی ایست دادند

نمایندگان مردم در خانه ملت دستگاه‌های دولتی را مکلف به استفاده از کالاها و خدمات داخلی کردند. نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین دستگاه های اجرایی را مکلف کردند قبل از واردات کالا یا تهیه خدمات از خارج کشور، نسبت به ثبت سفارش کالا یا خدمات مربوط اقدام کنند. نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین با واگذاری مطالبات قراردادی اعم از محقق شده یا نشده از سوی تأمین کنندگان کالا و خدمات به بانک‌ها و موسسات اعتباری در چارچوب قانون برگزاری مناقصات موافقت کردند. نمایندگان مردم در خانه ملت، بیمه مرکزی را موظف به تهیه سازوکار ارائه پوشش های بیمه نامه اعتبار صادراتی و بیمه نامه مسئولیت ناشی از محصول توسط شرکت های بیمه داخلی کردند. نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین  سازمان تأمین اجتماعی را مکلف به بیمه کارکنان ایرانی اعزامی به خارج از کشور برای اجرای قراردادهای مهندسی با دریافت حق بیمه به صورت ریال و بر اساس حقوق ماهیانه کارکنان کرد.

 

ابر فیلترینگ روی اینستا سایه انداخت

سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور در گفت‌وگو با پیوست خبر از صدور حکم قضایی برای فیلتر اینستاگرام داد.جواد جاوید‌نیا، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه (فیلترینگ) در این باره گفت:‌ «اینستاگرام یک بار فیلتر شد و دولت گذشته وعده داد که با کمک فیلترینگ هوشمند می‌تواند این فضا را کنترل کند اما متاسفانه در این زمینه هم هزینه‌های بالایی صورت گرفت ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم. هم اکنون دستور قضایی برای فیلتر این سرویس داریم و نظر اکثریت شورای عالی فضای مجازی نیز مبنی بر فیلتر شدن این سرویس است.»او در ادامه افزود:‌«طبق مصوبات شورای عالی فضای مجازی ترافیک اینستاگرام از یک سطح بالاتر نباید میرفت که متاسفانه رفت و از طرفی براساس مصوبات این شورا باید دولت برای فعالیت این شبکه در کشور مجوز صادر می‌کرد که این کار هم انجام نشده است.»براساس اظهارات او در حال حاضر به صورت یک طرفه دستگاه قضایی می‌تواند با توجه به انجام نشدن مصوبات شورا اقدام کند اما فعلا منتظر اجماع نظر در این زمینه هستیم ولی اگر صبر کردن فایده نداشته باشد دادستان کشور تصمیم لازم را خواهد گرفت.

 

بانک مرکزی کلید اصلاح ارزی را چرخاند

با تصمیم جدید دولت، اولویت‌بندی‌های کالایی لغو شده و کالاهای مجاز برای واردات، در دو گروه کالاهای اساسی و سایر طبقه‌بندی شدند تا مکانیزم تخصیص ارز به آنها روان شود.بعد از نوسانات نرخ ارز و تصمیم دولت برای اولویت‌بندی‌های کالایی در واردات و تخصیص ارز از دو طریق دلار ۴۲۰۰ تومانی و سامانه نیما، برخی واردکنندگان به دلیل ارزانی ارز دولتی، تمایلی به استفاده از ارز صادراتی نداشته و همین امر، صادرکنندگان را در ایفای تعهد ارزی خود دچار مشکل کرده بود.حال با نزدیک شدن نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما همزمان با اعمال مدیریت از سوی بانک مرکزی، اصلاحات بر روی بخشنامه های اخیر ارزی در حوزه استفاده از ارز صادراتی برای تامین نیازهای وارداتی کشور، به تدریج در حال انجام است.بر این اساس، اکنون بانک مرکزی تصمیم گرفته تا اولویت‌بندی‌های کالایی در تامین ارز را لغو کرده و کالاها را به دو گروه کالاهای اساسی(مشمول دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی) و سایر کالاها تقسیم‌بندی نماید تا امکان تخصیص ارز حاصل از صادرات برای واردات کالاها، با تسهیل بیشتری فراهم شود.

 

ایران به دنیای کشتی هوایی پیوست

شرکت های زیادی در سراسر دنیا در حال توسعه ایده استفاده از کشتی های هوایی برای کاربردهای مختلف نظامی و غیرنظامی شامل مخابرات، حمل و نقل و نقشه برداری هستند؛ پژوهشگاه فضایی ایران نیز یکی از این نمونه ها را در دست طراحی دارد.پژوهشگاه فضایی ایران میزبان مراسم افتتاح چهارمین نشست تخصصی دستاوردهای علمی و فنی این مرکز بود، مراسمی که در آن انیمیشن کوتاهی به نمایش درآمد و برای نخستین بار اطلاعاتی را در مورد طرح کشتی هوایی آینده پژوهشگاه به نمایش گذاشت. پروژه این کشتی هوایی توسط پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی در قالب برنامه ای 10 ساله تدوین شده است. برنامه ای که در حال حاضر فاز طراحی مفهومی آن به پایان رسیده و به مرور فازهای بعدی طراحی و توسعه را نیز طی خواهد کرد.به این ترتیب کشتی هوایی در حقیقت گام بعدی در مسیر توسعه برنامه بالن ها بشمار می رود.

 

بلیط وزیرراه را به صندلی داغ مجلس کشاند

عضو هیئت رئیسه مجلس، سوال دو نماینده از وزیر راه و شهرسازی درخصوص عدم جلوگیری از افزایش بی رویه نرخ بلیط هواپیما را قرائت کرد.علیرضا رحیمی عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، موارد اعلام وصول شده توسط هیئت رئیسه مجلس را به شرح زیر قرائت کرد:سوال ملی نادر قاضی پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران از وزیر راه و شهرسازی درخصوص عدم جلوگیری از افزایش بی رویه نرخ بلیط اعلام وصول شد.

 

سلاح پیشرفته نزاجا سلسله اعصاب دشمن را از کار انداخت

یک اصطلاح رایج درباره اهمیت مخابرات در ارتش های جهان وجود دارد و آن هم این است که مخابرات در حکم سلسله اعصاب ارتش است و زمانی که بتوان این سلسله اعصاب را قطع کرد، هر نیروی نظامی از کار خواهد افتاد.در برخی کشورها همچون بلغارستان از دهه ۱۹۸۰ میلادی گلوله‌های توپخانه ای با قابلیت اخلال ارتباطی نیز توسعه پیدا کرده که به عنوان سری Starshel شناخته می‌شود. گلوله‌های این سری بر اساس مهمات استاندارد شرقی ۱۵۲ میلی متری توسعه پیدا کرده و دارای بردی در حدود ۱۴ الی ۱۶ کیلومتر است. بعد از برخورد به زمین یک آنتن از پشت گلوله خارج می‌شود که با استفاده از یک باطری لیتیومی به مدت یک ساعت می‌تواند تا شعاع ۷۰۰ متر ارتباطات دشمن را مختل کند. اخیراً نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از گلوله‌های جمر خود رونمایی کرده که این گلوله خاص، تحت طرحی به اسم اختلال ۸۵ طراحی و ساخت شده است. گلوله ساخته شده توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران دارای مشخصاتی از این قرار است: کالیبر ۱۵۵ میلی متر، برد جمر در حدود ۷۰۰ متر، دارای باتری‌های مقاوم در برابر فساد که قابلیت انبارداری طولانی این محصول را فراهم می‌کند، اخلال روی فرکانس ۴۰ تا ۱۱۰ مگاهرتز و توان تشعشعی ۱۰ وات و عمر ۱ ساعت. حالا در کنار گلوله‌های شدید الانفجار و بصیر هدایت لیزری، توانایی اخلال ارتباطی و فلج کردن سیستم عصبی دشمن نیز به توانایی‌های توپخانه ارتش جمهوری اسلامی ایران افزوده شده است.

 

جلیلی فتنه زرد 98 را سیاه کرد

نماینده رهبری در شورای امنیت ملی گفت: دشمن به دنبال توسعه فتنه زرد است که همان بزرگ نشان دادن مباحث کوچک و به حاشیه بردن مباحث اصلی جامعه است. وی ادامه داد: همواره فشارهای مختلفی بر کشور ما نیز وجود داشته و دشمنان نیز بیان می‌کنند و اینگونه نبوده که کاری را بتوانند انجام دهند و ندهند.نماینده رهبری در شورای امنیت ملی تصریح کرد: دشمنان راهبردهای مشخصی را دنبال کردند که آن را به راحتی بیان می‌کنند اما نتیجه لازم را نگرفتند و نخواهند گرفت. وی افزود: دستاوردهای انقلاب را نادیده گرفتن و آن را در جامعه پخش کردن حرکت جدید دشمنان است که با استفاده از ۲۵۰ شبکه ماهواره‌ای فضای روانی را ایجاد کند زیرا می‌داند موفقیت امروز حاصل نرم افزار انقلاب اسلامی است که باید به آن خدشه وارد کند.وی ادامه داد: نباید اجازه داد مسیر به گونه‌ای پیش برود که هزینه ملت افزایش یابد و تجربیات را دوباره تکرار کرد.

 

«من‌وتو» گاف «بی‌بی‌سی» را حذف نکرد

بی‌بی‌سی فارسی پس از قالب کردن فیلم اعتشاشات سال گذشته به جای تجمع دیروز مجبور به حذف این فیلم شد اما برخی‌ رسانه‌های دیگر حاضر به حذف این فیلم آرشیوی نیستند.رسانه‌های بیگانه با انتشار فیلم های آرشیوی سعی در موفق جلوه دادن این فراخوان کردند و حتی مدعی شلیک گاز اشک‌آور به تجمع‌گران شدند. یکی از این رسانه‌ها بی‌بی‌سی فارسی بود که فیلم اغتشاشات ۹۶ را به جای تجمع روز گذشته منتشر کرد. اما پس از مانور کامل رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی معاند از این فیلم آرشیوی و تلاش برای بحرانی نشان دادن اوضاع در میدان انقلاب، بی‌بی‌سی فارسی در اطلاعیه ای نوشت: «بی‌بی‌سی دریافته است که تصاویری که پیشتر از سوی مخاطبان برای بی‌بی‌سی و سایر رسانه‌ها ارسال شده بود، مربوط به تجمعی بوده که دی‌ماه سال 1396 در مقابل دانشگاه تهران برپا شده بود. به همین دلیل ضمن پوزش، این تصاویر را از شبکه‌های اجتماعی حذف می‌کنیم.»هرچند که بی‌بی‌سی فارسی در یک فرار به جلو بابت این اشتباه که عده‌ای آن را عمدی می‌دانند عذرخواهی و فیلم را از خروجی خود پاک کرد اما بسیاری از رسانه‌های این جریان، حاضر به حذف این فیلم دروغین نشدند؛ کانال خبری من‌وتو هم از جمله این رسانه‌هاست.

 

رئیسی شایعه قضایی را تکذیب کرد

حجت‌الاسلام رئیسی به شایعه رفتنش از آستان قدس رضوی به قوه قضائیه واکنش نشان داده و ریاستش را بر این قوه تکذیب کرد.حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگو با تسنیم در حاشیه آئین عملیات اجرائی شهرک علم و فن‌آوری عالم آل‌محمد در پاسخ به سئوالی مبنی بر شایعه انتصاب به عنوان رئیس قوه قضائیه، اظهار داشت: در حال حاضر مشغول خدمت‌رسانی در آستان قدس رضوی هستم و هیچ حسی جز خدمت در این بارگاه مقدس ندارم.

 

خودرو نهایی شد

با اشاره به اینکه کلیه سیاست‌های وزارت صنعت در مورد قیمت خودروهای مشمول قیمت گذاری و سایر خودروها 5 شنبه این هفته 13 دی ماه اعلام خواهد شد، اظهارداشت: در این سیاست گذاری توجه جدی به حقوق مصرف کنندگان شده است.مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در خصوص وضعیت تحویل خودروهای هاوال به مشتریان نیز گفت: تعهدات شرکت در مورد این خودرو 2300 دستگاه است اما موجودی شرکت فقط 400 دستگاه بوده و امکان تولید هم نیست.وی افزود: در سیاست‌گذاری جدید برای مشتریان هاوال که هنوز خودرو‌های خود را تحویل نگرفته‌اند تناسبی ایجاد کرده ایم تا حقوق آنها تامین و رضایت آنها به‌دست آید.

 

ایران بر سکوی نخست منطقه ایستاد

سازمان ملل متحد در آخرین به روزرسانی آمار خود اعلام کرد شاخص توسعه انسانی در ایران ۰.۷۹۸ است که این کشور را در جایگاه نخست منطقه قرار می‌دهد.رتبه ایران در آخرین ارزیابی شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در رده شصتم قرار دارد و این کشور در مرز ورود به دسته کشورهایی است که شاخص توسعه انسانی در آنها بسیار بالا ارزیابی شده است‌‌‌‌‌.درواقع ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شاخص توسعه انسانی ایران برای رسیدن به رده کشورهای با توسعه بسیار بالا تنها ۰.۰۰۲ واحد فاصله دارد، به گونه‌ای که کشور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در رده پنجاه و نهم شاخص توسعه انسانی ۰.۸۰۰ واحد بوده و شاخص ایران ۰.۷۹۸ است.سازمان ملل در ارزیابی خود 189 کشور جهان را مورد ارزیابی قرار داده است و برخی شاخص‌های دیگر کشورها نظیر سرانه تولید ناخالص داخلی و امید به زندگی نیز در آمار سازمان ملل ارائه شده است.در واقع شاخص توسعه انسانی ایران در میان کشورهای منطقه در بالاترین سطح قرار دارد و بنابراین کشورمان از این منظر در رتبه یک منطقه قرار دارد. شاخص توسعه انسانی در ایران حتی از ارزیابی این شاخص در کشورهایی نظیر ترکیه، گرجستان، مکزیک، چین، برزیل، آذربایجان، ارمنستان، تایلند، اردن، تونس، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ازبکستان، ترکمنستان، فیلیپین، آفریقای جنوبی، مصر، اندونزی، عراق، قرقیزستان، تاجیکستان، هند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، و پاکستان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالاتر بوده است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در گزارش سازمان ملل آمده است که از منظر امید به زندگی ایران با دارا بودن امید به زندگی ۷۶.۲ سال در جایگاه شصت و یکمین کشور با بیشترین امید به زندگی قرار دارد و در این عرصه نیز هنگ‌کنک با داشتن ۸۴.۱ سال متوسط امید به زندگی در رتبه یک جهان قرار می‌گیرد.

 

ناجا سلطان کاغذ را قیچی کرد

رئیس پلیس پایتخت از دستگیری اعضا و سرکرده باند بزرگ واردات کاغذ با ارز دولتی خبر داد. وی توضیح داد: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و پیگیری این پرونده موفق شدند اعضای این باند را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیات ضربتی، گروهی 16 نفره که بالغ بر 30 هزار تن کاغذ را با ارز دولتی وارد کشور کرده و آن را احتکار کرده بودند، دستگیر کردند. در میان افراد دستگیر شده، سرکرده اصلی باند نیز حضور داشت.رحیمی به فعالیت این باند اشاره کرد و گفت: این افراد بخشی از این کاغذها را با قیمت آزاد به فروش رسانده بودند و همچنین بخشی دیگر از ارز دولتی که برای واردات کاغذ دریافت کرده بودند صرف امور دیگر کرده یا قیمت ارز آزاد در بازار به فروش رسانده بودند.رئیس پلیس پایتخت با اعلام اینکه ارزش اولیه این پرونده بالغ بر یکهزار و 700 میلیارد تومان برآورد شده است ، افزود: تحقیقات پلیس در این خصوص ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha