پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اصفهان

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع نکات اخلاقی و عملی سوره مبارکه حمد، با سخنرانی حجت الاسلام مرتضوی پناه و با حضور طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام مرتضوی پناه در نشست اخلاقی در جمع طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) اصفهان، گفت: در هفت آیه سوره حمد هشت نکته اخلاقی و رفتاری وجود دارد که عمل به آنها، هشت درب بهشت را به رویمان باز می کند.

استاد حوزه افزود: نکته اول این سوره، معرفت انسان به خالق عالم است که معرفت یکی از گزینه هایی است که موجب گشوده شدن درهای بهشت به روی انسان می شود و دومین نکته با توجه به ذکرهای شریف «الله و رب» که در این سوره وجود دارد پس ذکر یکی دیگر از مسببات گشوده شدن درهای بهشت است و باب سوم با شکرگزاری درقبال نعمت های الهی باز می شود که از آیه شریفه «الحمد لله رب العالمین» به دست می آید.

وی ادامه داد: خداوند متعال در سوره کوثر به ما یاد می دهد که به دو صورت شکر گزار باشیم: یک شکر زبانی که با خواندن دو رکعت نماز حاصل می شود و دوم شکر عملی مثل دستگیری از ناتوان و طبق روایت حداقل شکر عملی این است که آن نعمتی که خدا به انسانها ارزانی کرده است  را در راه معصیت خرج نکنیم.

استاد حوزه، دو راهکار برای شکرگزاری انسان بیان نمود و گفت: اول اینکه انسان به زیردست خود نگاه کند تا قدر نعمتهایی که خدا به او عنایت کرده را بداند و دوم  نگاه به گذشته خود، باعث می شود تا پیشرفتهایش نسبت به قبل را ببیند و از شرایط کنونی راضی باشد.

حجت الاسلام مرتضوی پناه باب چهارم بهشت را باتوجه به آیه «الرحمن الرحیم» باب رجاء و امیدواری دانست و گفت: امیدواری به رحمت حضرت باری تعالی در ذکر الرحمن الرحیم نهفته است، که در کنار آن بلافاصله ذکر «مالک یوم الدین» آمده و اشاره به این دارد که رجاء باید همراه خوف باشد، اگر یکی از این گزینه ها به تنهایی در وجود انسان باشد، انسان را از بهشت دور می کند.

وی خاطر نشان کرد: در گناهان کبیره بعد از شرک به خداوند متعال، نا امیدی از درگاه الهی بزرگترین گناه می باشد به این علت که افرادی که از رحمت خداوند نا امید می شوند نسبت به انجام بقیه گناهان جری شده و به راحتی به انجام آنها دست می زند.

حجت الاسلام مرتضوی پناه با توجه به آیه «ایاک نعبد وایاک نستعین» باب ششم  دخول به بهشت را مشروط به خالص کردن عمل برای خداوند برشمرد و گفت: عمل نیک را فقط به قصد رضای خداوند انجام دهید و آنها را ارزان نفروشید.

وی با استناد به دو آیه پایانی سوره حمد به دو سبب دیگر گشوده شدن باب های بهشت اشاره نمود و افزود: آیه «اهدنا الصراط المستقیم» باب دعا را برایمان باز می کند و می فهماند که اهل بهشت افرادی هستند که از دعا کردن در پیشگاه خداوند خسته نمی شوند، اگر می خواهیم مقرب درگاه الهی شویم، همواره باید دعا کنیم و آیه پایانی سوره مبارکه حمد «صراط الذین انعمت علیهم ...» راه انعمت علیهم را بهترین راه معرفی می کند که بنا به تفاسیر متعدد این راه،‌ امیرالمؤمنین(ع) و اولاد ایشان می باشند، تمسک به ولایت باب هشتم از درهای بهشت می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دخی مغرور IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 0
    هیچی نفهمیدم واضح تر بگین خب😐