جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست اخلاقی در مدرسه علمیه حضرت زینب (س) یزد

حوزه/ استاد مدرسه علمیه حضرت زینب (س) یزد با بیان اینکه زهد فقط ساده زیستن و قناعت کردن نیست گفت: هیچ نوع پرهیزگاری، مانند احتیاط در امور مشتبه نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد، خانم سکینه ساروخانی، در نشست اخلاقی با موضوع «نکته هایی از حکمت های نهج البلاغه» در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد با اشاره به فراز دهم حکمت 113 نهج البلاغه، احتیاط در امور شبهه ناک را بهترین مرتبه تقوا عنوان کرد و گفت: مرحله اول تقوا، انجام واجبات و ترک محرمات و مرحله آخر تقوا، ورع است؛ یعنی هرچه شبهه ناک است را نخورد، حرف مشتبه نزند و به طور کلی در مورد هر چیز شبهه ناک، احتیاط کند چراکه هیچ نوع پرهیزگاری، مانند احتیاط درامور مشتبه نیست.

وی در ادامه این مطلب گفت: طبق روایات از دیدگاه پیامبر اکرم(ص) تمام موضوعات به سه دسته تقسیم می شود: حلال، حرام، چیزهای مشتبه بین این دو، کسی که چیزهای مشتبه را ترک کند حتما از چیزهای حرام نجات پیدا می کند و در غیر این صورت ممکن است یکباره به حرام دچارشده و ناخواسته هلاک شود. 

استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد پرهیز از گناهان آشکار را اولین مرحله برای رسیدن به مقام ورع دانست و ادامه داد: دوری از امور شبهه ناک دومین مرحله ی رسیدن به ورع است که به گروه صالحین اختصاص دارد ولی عده ای نیز حتی از امور حلالی که ممکن است شک در دلشان بوجود بیاورد پرهیز می کنند و این، ورع متقین است.

وی با بیان اینکه اموری که برای افراد نیکوکار پسندیده است برای مقربان درگاه خدا گناه است، افزود: کسانی هستند که ساعتی از عمرشان را بیهوده تلف نمی کنند و با برنامه کار می کنند. پرهیزگاری این دسته، همان ورع صدیقین است.

ساروخانی با تاکید بر این که زهد، تنها ساده زیستن و قناعت کردن نیست گفت: از نظر امام علی(ع) بهترین زهد، زهد از حرام است و این زهد به علم نیاز دارد، چرا که اگر انسان علم به حلال و حرام نداشته باشد چگونه می تواند از حرام پرهیز کند.

وی با اشاره به فراز «لاعلم کالتفکر» افزود: حضرت امیرالمومنین(ع) می فرماید: «هیچ علمی مثل فکر کردن نیست» انسان با تفکر درست، عالم می شود و باید بداند که علم به زیاد خواندن و زیاد شنیدن نیست.

استاد مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد در پایان تصریح کرد: حفظ عبارت ها هیچ فایده ای ندارد، زیرا علم نوری است که خداوند آن رابه دل هرکس که بخواهد می تاباند؛ لذا ممکن است کسی که سواد ندارد متقی شود و بنا بر آیه 29 سوره انفال اگر کسی تقوا پیشه کند قدرت تشخیص پیدا خواهد کرد و تقوا باعث می شود تمام چیزهایی که انسان خوانده است را در حین مرگ خدا به او بازمی گرداند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha