پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دیدار رئیس و مدیران مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: کتاب فقهی فراوان است؛ ولی نو آوری کم است. مشکلی راحل نمی کند، اما کتاب میزان الفقاهه اثر مرحوم آیت الله درچه ای مشکلات راحل کرده و سؤالات فقهی را پاسخ داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی امشب در آیین رونمایی از کتاب «میزان الفقاهه» اثر مرحوم آیت الله سید محمد باقر موسوی درچه ای که درقم برگزار شد، با اشاره به راه اندازی حوزه های شیعه گفتند: در هر عصر  و زمانی در حوزه شخصیت های بزرگی تربیت شدند و منشاء خیرات و برکاتی فراونی بودند.

این مرجع تقلید افزودند: درقرن سوم و قرن های دیگر شخصیت هایی بودند که توانستند خدمات زیادی برای شیعه انجام دهند که از جمله شیخ مفید ها و شیخ رضی ها بودند.

معظم له بیان داشتند: مرحوم محقق هم درقرن دیگر صاحب برکاتی بودند.این عالم با کتاب فقه الشریعه کار بزرگی برای شیعه کردندکه بسیار فاخر بود.

ایشان افزودند: بعد این بزرگواران، علامه حلی با فقه مقارن و تذکره و در قرن معاصر و 14 فقهای مانند مرحوم میرزای شیرازی و محقق همدانی بودند که موثر واقع شدند. یکی از آنها مرحوم آیت الله سید محمد باقر درچه ای است. دو جلد از 26 کتابی میزان الفقاهه که برای مطالعه به ما داده شد، شاهد نو آوری در این کتاب ها بودم.

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: کتاب فقهی فراوان است؛ ولی نو آوری کم است، مشکلی راحل نمی کند، اما کتاب میزان الفقاهه اثرمرحوم آیت الله درچه ای مشکلات راحل کرده و سؤالات فقهی را پاسخ داده است.

معظم له بیان داشتند: علما دارای صدای واحد هستند. بعضی ها دارای بیان و برخی دارای قلم هستند و اما درمیان علما، کسانی وجود دارند که اهل بیان و قلم هر دو باهم هستند و مرحوم آیت الله درچه ای از این دسته از علما بوده است و در باب ممتاز بودن همین اندازه بس که شاگردان زیادی مانند مرحوم حضرات آیات بروجردی و نائیی را تربیت کرده است.

 ایشان افزودند: خدا، مرحوم کاشف الغطاء را رحمت کند، گفتند، بعد از فوت فلان عالم، اعلم چه کسی است گفتند، ببیند چه کسی هم صاحب قلم، بیان و شاگرد است.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به خصوصیات مرحوم آیت الله درچه ای، اظهار داشتند: ما مرحوم آیت الله درچه ای را می شناختیم، این عالم اهل درس و بحث بودند و به درس اهمیت ویژه ای می دادند و از همه مهم تر دارای شاگردان ممتازی بودند.

این مرجع تقلید با اشاره به رسالت در این عصر ابراز داشتند: رسالت مهم حوزه های علمیه قم، مشهد و اصفهان در این عصر تربیت و پرورش شخصیتهایی مانند مرحوم آیت الله درچه ای است.

ایشان بیان داشتند:آن عالم اهل زهد، تربیت کننده شاگرد و علاقه مندبه درس و جامع الجهات بودند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha