پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حیدری ، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین حیدری، گفت: انتصابات باید بر اساس شایسته‌سالاری باشد نه رانت و پارتی‌بازی... .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در نشست شورای فعالان عرب اهواز در حسینیه شمخانی اهواز، با بیان اینکه عدالت اجتماعی یکی از مهم‌ترین محورهای عدالت از دیدگاه اسلام است، اظهارداشت: عدالت اجتماعی در اسلام در محور قانون‌گذاری، داوری و قضاوت، اقتصاد و معیشت و سیاست و اجتماع بحث کرده است.

وی با اشاره به این مطلب که تقسیم عادلانه امکانات عمومی و دادن حقوق حقه عمومی به تک‌تک افراد جامعه اسلامی از مهم‌ترین مطالب عدالت اجتماعی است، گفت: این مهم جزئی از اصول اسلام بوده و در توزیع امکانات هیچ شرطی وجود ندارد.

امام جمعه موقت اهواز، ادامه داد: خواه متقاضی عرب، عجم، ترک، لر یا حتی مسلمان و غیرمسلمان باشد، نباید در توزیع امکانات عمومی کوتاهی نمود؛ چراکه امکانات عمومی برای همه بوده و بالسویه بدون هیچ استثنایی باید اجرایی شود.

حجت الاسلام و المسلمین حیدری، با اشاره به برخورد امام علی(ع) با عاملان تبعیض در جامعه، گفت: قبل از امیرالمومنین(ع) خلفایی وجود داشتند که ارزش‌های جاهلی و تبعیض نژادی را وارد کرده با اینکه اسلام کسی یا نژادی را بر دیگری برتری نبخشیده بود، میان مردم تبعیض قائل می‌شدند؛ اما در زمان امیرالمومنین علی(ع) خط بطلانی بر این موارد کشیده شد، به‌طوری‌که ایشان در هیچ کاری تفاوتی بین عرب و غیر عرب نمی‌گذاشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر اینکه رویه تبعیض نژادی مورد قبول اسلام و نظام اسلامی نیست، اما باید اصل شایسته‌سالاری را رعایت نمود، گفت: واگذاری مسئولیت‌ها نباید به تساوی بلکه بر مبنای شایسته‌سالاری باشد؛ یعنی کسی که علم، تخصص و تعهد بیشتری داشته باشد، نسبت به سایر افراد اولویت دارد؛ به همین دلیل انتصابات باید بر اساس شایسته‌سالاری باشد نه رانت و پارتی‌بازی.

 وی ادامه داد و اظهارکرد: از آنجایی که در رابطه با حقوق جامعه صحبت می‌کنیم، انتصاب افراد در بخش‌های مهم و اصولاً در هر بخشی، باید بر اساس شایسته‌سالاری باشد؛ چراکه اگر شخصی غیر متخصص و غیر متعهد، در مسند مدیریت کاری قرار گیرد، آن کار خراب شده و دود آن به چشم جامعه می‌رود.

حجت الاسلام و المسلمین حیدری، گفت: معیارها و ملاک‌های دیگری جز این‌ها برای اعطای مسئولیت‌ها نباید وجود داشته باشد! یعنی نه عرب بودن برای گرفتن مسئولیت امتیاز است و نه عرب بودن نشانه‌ای منفی برای حذف یک شخص از مسئولیت؛ بنابراین عرب یا عجم بودن در مسئولیت‌ها نباید هیچ دخالتی داشته باشد و اگر کسی این را دخالت دهد، ضد اسلام و ضدانقلاب است.

امام جمعه موقت اهواز، در پایان، نظام اسلامی را نظام مخالف تبعیض‌ها و تحجرهای قومیتی دانست و تصریح کرد: نظام اسلامی، نظام عدل، نظام شایسته‌سالاری بوده همه قومیت‌ها از نظر اسلام یکسان‌اند.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha