جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رضویه بیرجند

حوره/ دوره طرح آشنایی مبانی اسلامی در راستای آشنایی بیشتر طلاب پایه چهارم و پنجم با مبانی اندیشه اسلامی، از ۸ دی به مدت چهار روز در مدرسه علمیه رضویه بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در بیرجند، در اين دوره ضمن بیان هدف از خلقت انسان و چگونگی رسیدن به آن از عمل شهودی و تجربی و عقلی بررسی شد.

حجت الاسلا باقریان از اساتيد موسسه آموزشي امام خميني(ره) در مورد حوزه انسان شناسی و روش های شناخت آن، اظهار کرد: برای شناخت کامل روش شهودی، روش تجربی، روش نقلی و روش عقلی وجود دارد که روش نقلی از بقیه کامل تر است.

وی در ادامه به بعد فطری انسان اشاره کرد و گفت: ابعاد فطرت به سه قسم بینشی، گرایشی و توانشی تقسیم می شود که بعد بینشی همان علم انسان به خود و خداست و بعد گرایشی میل انسان به کمال طلبی و بعد توانشی قوه تعقل، قوه انتخاب آگاهانه و قوه خودسازی است.

حجت الاسلام باقریان افزود: انگیزه های فاعلی موجب می شود فاعل دست به کار خلقت و آفرینش موجودات بزند و هدف فاعل از آفرینش انسان کمال است و شرایط رسیدن به کمال نظیر میل به کمال و حقیقت طلبی را نیز در انسان ایجاد کرده و این انسان است که باید با تلاش به کمال برسد.

وی ضمن بیان راه های شناخت مراحل رسیدن به کمال اظهار داشت: راه های فرا عادی از اهمیت بیشتری برخوردار است، چون اولا خداوند برنامه رسیدن به کمال را دارد و ثانیا این برنامه را توسط پیامبران در اختیار انسان ها قرار داده است و پیامبران برای ابلاغ این برنامه هم باید معجزه و هم عصمت داشته باشند و عصمت یعنی اینکه مصون باشند درآنچه با سعادت انسان در تضاد است و عصمت یک موهبت اختصاصی است که در مرحله ی پیش از آفرینش این افراد برگزیده شده اند، گرچه این امتیاز بخاطر شایستگی های انبیا می باشد.

استاد حوزه علميه قم در حوزه مباحث علوم قرآنی، بیان داشت: قرآن کریم از تمام وجوه اعم از فصاحت و بلاغت و عدم اختلاف در آیات، دارای اعجاز است و همچنین ادله عدم تحریف قرآن را برای طلاب تشریح کرد.

حجت الاسلام باقریان در پایان اين دوره به فلسفه ختم نبوت اشاره كرد و گفت: خاتمیت یک بحث نقلی است و عقلی اثبات نمی شود و نبوت به دو صورت خاص و عام می باشد که نبوت خاص یعنی نبوتی که در یک منطقه یا قومیت خاصی است و نبوت عام یعنی نبوتی که برای تمام عالم است مثل حضرت محمد(ص) است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha