جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران

حوزه/ رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت:جای تأسف است که درکشور قوانین را خوب می نویسیم ولی در اجرا خوب آن را انجام نمی دهیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، محسن هاشمی پیش از ظهر پنجشنبه در همایش تقنین در جمهوری اسلامی «بررسی عملکرد آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام» که در دانشگاه مفید در قم برگزار شد، اظهار کرد: تقنین زیربنای هر ساختار سیاسی و حاکمیتی است و احکام الهی نوعی تقنین حساب می‌شود و چارچوب‌های اصلی و خط‌مشی‌ها را مشخص می‌کند  و زمینه‌های حکمرانی خوب را ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه تقنین است که خط و مشی ها را مشخص کند گفت: باید زمینه های حکمرانی خوب را در هر ساختار سیاسی و حاکمیتی ایجاد کرد و به همین دلیل بزرگان ما  و امام راحل از ایتدا سعی کردند تقنین را استفاده کنند و ما نیز همچنان  از آن استفاده می کنیم.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: جای تأسف است که درکشور قوانین را خوب می نویسیم ولی در اجرا خوب آن را انجام نمی دهیم.

وی بیان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی از ابتدای پیروزی انقلاب حضور جدی داشت و با حکم رهبری به عنوان عضو شورای انقلاب انتخاب شد و در کنار شهید مطهری و با هنر کار خود را شروع کرد.

محسن هاشمی عنوان کرد: در زمان مجلس شورای اسلامی که ریاست مجلس را به عهده داشتند امری تقنینی است و بعد از تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در آن حضور و ریاست آن را بر عهده داشتند و آیت الله هاشمی در طول عمر خود در مورد مسائل تقنینی کشور مشغول بود و می توان ایشان را پدر مسائل تقنینی کشور دانست.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که بعضا دچار آن هستیم این است که تعداد قوانین ما به قدری زیاد است که نیاز به باز بینی دارد گفت: البته به دلیل نو پا بودن نظام راهی جز این هم نبود  اما برای حکمرانی خوب لازم است قوانین زیاد نباشد بلکه  مهم این است که قوانین باشد و درست اجرا شود و آیت الله هاشمی از زیادی قوانین نگران بودند و تذکر می دادند.

فرزند مرحوم آیت الله هاشمی ابراز کرد: مجمع تشخیص برای حل اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و آیت الله هاشمی در چهار دوره ای که در مجمع تشخیص مصلح نظام حضور داشت،‌سعی کرد بخش عمده ای از مشکلات قانونی کشور را حل کند و نهاد مجمع به عنوان نهادی که معضل های نظام را حل می کرد مطرح شد.

وی افزود: آیت الله هاشمی به عنوان مجتهدی که اسلام شناس بود و تجربه در مسائل اجرایی داشت و سعی نمود تقدم مصلحت را خوب بشناسند و عمل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha