پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اخبار کوتاه

حوزه/ حضور گسترده علما، اساتید، روحانیون و طلاب حوزه علميه خراسان جنوبي در مراسم گرامی داشت سالروز حماسه ۹ دی روایت بصیرت حوزه های علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، در مراسم کلنگ زنی ساختمان مدرسه علميه سرايان با حضور مدیر ارتباطات حوزوی آستان قدس رضوی، مدير حوزه علميه و نمايندگي آستان قدس رضوي در خراسان جنوبي، امام جمعه و جمعی از مسئولان شهر سرايان؛ محل احداث مدرسه علميه سرايان، کلنگ زنی شد.

زمین ساختمان مدرسه علميه سرايان توسط خير محترم جناب آقاي حاج علي اكبرپور اهدا گرديده، این زمين به مساحت 3500 متر مربع و با زيربناي كل 3700 متر مربع در سه طبقه با مشاركت آستان قدس رضوي احداث خواهد شد.

 

برگزاری کارگاه روش مقاله نویسی در پنج گام در مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین علیه السلام بیرجند

در این کارگاه كه در پنج جلسه و با حضور اساتید محترم حجج اسلام مشرفی، محمدزاده، محمددوست، خسروی، شیدایی و حسینی برگزار شد،اساتید در هر جلسه مقاله طلاب ارائه شده بررسی می کردند.
 هدف از برگزاری این کارگاه ارتقای سطح کمـّی و کیفی و هدفمند کردن مقالات طلاب بوده، كه طي پنج گام؛ نیاز شناسی و تبیین موضوع، شرائط مسأله پژوهشی، هدف و ضرورت و بارش فکری در زمینه موضوع با توجه شرائط مسأله پژوهش و در نهایت تعیین اولویت، مورد بررسي قرار گرفت.

 

نشست علمي نقش اعراب در معانی کلمات و جملات در مدرسه علميه جعفريه قاين برگزار شد

در این نشست که ویژه طلاب پیش نیاز و پایه اول در مدرسه علميه جعفريه قاين برگزار شد، که حجت الاسلام برات نژاد استاداین دوره توسط آیاتی از قرآن و فرازهايي از دعای شریف کمیل به تبيين موضوع پرداخت.

 

مصداق واضح و روشن اولوالالباب، شیعیان و محبین اهل بيت عليهم السلام هستند

حجت الاسلام محمدزاده در جمع طلاب مدرسه علميه جعفريه قاين با اشاره به آیه 19 سوره رعد گفت: اولو الالباب كه به معنای صاحبان خرد است در مقابل آن کوردلان است و طبق روایت امام صادق (علیه السلام) مصداق واضح و روشن اولو الالباب شیعیان و محبین ما هستند.
حجت الاسلام محمدزاده در ادامه با توضیح وفای به عهد اظهار داشت: یکی از عهدهایی که با خدا بستیم، عهد ولایت است و خداوند متعال ولایت امیر المومنین علی (علیه السلام) را اول بر آسمان و بعد از آن بر زمین و بعد بر کوه‌ها و دریاها عرضه كرد.

 

فتنه ها ريشه در بي اخلاقي و عدم خودسازي دارد

نشست حجت الاسلام فرازي‌نيا مدير ارتباطات حوزوي آستان قدس رضوي در جمع طلاب و اساتيد مدرسه علميه علامه قزويني (ره) فردوس گفت: تمام فتنه ها ريشه در بي اخلاقي و عدم خودسازي دارد و اين امر مخصوصا براي طلاب بايد مد نظر باشد و از همين ابتداي طلبگي به امر خود سازي پرداخته تا بتوانند ريشه بد اخلاقي و حب دنيا را ازوجود خود خارج كنند.
وي در ادامه به بيان نكاتي از برخوردهاي اخلاقي امام راحل (رحمه الله عليه) و مقام معظم رهبري (حفظه الله) با مردم و مسئولين پرداخت و افزود: دقت اين بزرگان در برخوردها، الگوي بسيار مناسبي براي همه ما طلاب مي‌باشد.

 

برگزاري نمایشگاه آثار پژوهشي در مدرسه علميه جعفريه قاين

 در راستاي اعتلای فرهنگ پژوهش، نمایشگاهی از آثار پژوهشی طلاب مدارس علمیه شهرستان قاين برگزار شد، در این نمایشگاه آثاری از مدارس علمیه جعفریه و الزهرا سلام الله علیها و سفیران هدایت به مدت 4 روز در معرض دید عموم قرار گرفت.

 

ثبت نام آزمون قرآن در موسسه های قرآنی 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه ثبت نام آزمون سراسری قرآن کریم ویژه موسسه های قرآنی شروع شد، گفت: برای این کار تا یک ماه فرصت هست و آزمون در 9 اسفند ماه برگزار می شود.

نبی زاده مسابقات قرآنی را در 25 رشته مختلف از جمله حفظ جزء 30، جزءهای یک تا 30، حفظ موضوعی، ترجمه مفاهیم مقدماتی متوسطه و تکمیلی، تدبر در قرآن و ... را از موضوع های این مسابقات برشمرد.

 وی ادامه داد: آزمون برای گروه های سنی کمتر از 12 سال به صورت شفاهی و برای بزرگ ترها کتبی برگزار می شود.

 

ترس از الگو شدن انقلاب اسلامی و صدور آن به کشورهای منطقه مهم‌ترین دلیل تحمیل جنگ به ایران بود

استاد سیدحسین حيدري از يادگاران دفاع مقدس در كارگاه دانش‌افزايي علوم و معارف دفاع مقدس در جمع اساتيد مدارس علميه خراسان جنوبي، گفت: ترس از الگو شدن انقلاب اسلامی و صدور آن به کشورهای منطقه مهم‌ترین دلیل تحمیل جنگ به ایران بود

استاد سیدحسین حيدري از يادگاران دفاع مقدس در كارگاه دانش‌افزايي علوم و معارف دفاع مقدس در جمع اساتيد مدارس علميه خراسان جنوبي جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران را طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ در غرب آسیا پس از جنگ دوم جهانی دانست و افزود: این جنگ تنها جنگی است که هر دو ابر قدرت شرق و دولت‌های اروپایی چون انگلیس، فرانسه، آلمان و برخی دول عربی مانند سعودی، کویت، مصر و اردن نیز از رژیم صدام حمایت کردند.وی اظهار داشت: این جنگ تنها جنگی است که طی دویست سال گذشته حتی قسمت کوچکی از خاک کشور جمهوری اسلامی ایران از دست نرفته و دشمن نتوانسته اراده خودش را تحمیل کند بلکه برعکس پیروزی ایران اسلامی بر رژیم بعث عراق، معادله قدرت سیاسی نظامی منطقه را به نفع ایران رقم زد.
وي ادامه داد: حوادث مهم و برجسته دوران دفاع مقدس ترکیبی از منطق، تدبیر، حماسه، معنویت، عواطف و ایثار بوده و به همین صورت باید مورد مطالعه قرار گیرد و ضمن بحث پیرامون پیروزی‌ها، شجاعت‌ها و فداکاری‌های انجام شده در این جنگ که موجب افتخار است باید به مشکلات و مسائل جنگ نیز پرداخته شود.

 

سلسه نشست های بصیرتی در مدرسه علميه فاطميه (سلام الله عليها) حاجي‌آباد برگزار شد

حجت الاسلام عبداللهي؛ امام جمعه شهر اسفدن، در مورد بصيرت در قرآن اظهار کرد:‌ بصیرت به معناي بينايي قلب است و در جايي ديگر هم به معناي شناخت وآگاهي است و فتنه به معناي غبار آلود بودن فضا ، يعني حق با با طل مخلوط ميشود وتشخيص حق از باطل سخت شود.
حجت الاسلام عبداللهي افزود: يكي از عواملي كه باعث بصيرت ما مي شود اين است كه تكاليف خود را به خوبي انجام داده و از ولي فقيه جامعه اسلامي پيروي كنيم.
امام جمعه شهر اسفدن، عامل ديگر داشتن بصيرت را دشمن‌شناسي دانست و گفت: يكي از عوامل اصلي كه ما در اكثر فتنه‌ها با آن‌ درگير بوديم، عدم شناخت كافي نسبت به دشمن بوده است و امروز هم دشمن از راه جنگ اقتصادي دنبال ايجاد فتنه در كشور است تا مردم را از ولي فقيه و از نظام جامعه اسلام ناراضي كرده و بين مردم اختلاف بيندازد لذا ما نيز بايد ضمن هوشيار كامل، بصيرت كافي را نسبت به شناخت فتنه هاي دشمن داشته و پشتيبان ولي فقيه باشيم.

 

برگزار ي كرسي آزادانديشي با موضوع «موسیقی؛ آرامش واقعی یا کاذب«

حجت الاسلام تعقوبي امام جمعه خضري در نشست كرسي آزادانديشي با موضوع «موسیقی آرامش واقعی یا کاذب» كه با حضور طلاب و دانشجويان دانشگاه آزاد و پيام نور قاين در مدرسه علمیه الزهرا سلام الله عليها برگزار شد گفت: معیار تشخیص موسیقی حرام بسته به میزان تاثیرگذاری برفرد و سوق دادن او به بیکارگی و ابتذال است.
حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی درباره گرايش و رغبت جوانان به آهنگ هاي دلنشين اظهار داشت: چنين گرايشي طبيعي است و نياز پاسخگويي را مي طلبد، اما بايد دانست چگونگي پاسخگويي به غرايز ابتدايي و نيازهاي دروني تا ميزاني، مشترك ميان تمامي اقوام و فرهنگ ها و پيروان اديان است مانند آن كه استفاده از ((آب )) براي رفع تشنگي نزد همگان مشترك است.
وي در ادامه افزود: تفاوت از آنجا آغاز مي‌شود كه براي رفع اين نياز دروني و مشترك، نوشيدني‌هاي متنوع پيشنهاد مي شود، اينجاست كه نظريه‌هاي انسان شناختي و فاكتورهاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي رخ مي‌نمايد و كنش‌ها و واكنش‌ها بروز مي‌كند.

انتهای پیام/ن

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha