جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دوره وهابیت در مدرسه علمیه نخبگان شیراز

حوزه/ سومین نشست علمی همراه با پاسخ به پرسش های طلاب با عنوان «بررسی طریقه پاسخگوئی به شبهات وهّابیّت»، در مدرسه علمیه شهید آیت الله دستغیب شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، سومین نشست علمی همراه با پاسخ به پرسش‌های طلاب با عنوان «بررسی طریقه پاسخگوئی به شبهات وهّابیّت»، با همکاری مدیریت حوزه علمیه فارس و موسسه دارالاعلام شیراز، در مدرسه علمیه شهید آیت الله دستغیب برگزار شد.

 حجت الاسلام محمد محسن طبسی در این نشست پیرامون موضوع بررسی طریقه پاسخگوئی به شبهات وهّابیّت به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به روایت «اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء»، افزود: از مصادیق این روایات و جایگاه رفیع علما دین، حضرات آیات بهجت، اراکی، اردبیلی و... را می توان نام برد که وقتی از دنیا رفتند جای خالی آنان مشهود بود و ثلمه برای عموم جامعه مشخص بود.

حجت الاسلام طبسی تصریح کرد: اکنون در دوره‌ای هستیم که نباید به دروس متداول حوزه اکتفا کنیم، بلکه باید تلاش‌های بیشتری کنیم و در بسیاری از علوم دیگر همچون کلام و تفسیر و... صاحب نظر باشیم. 

وی، علم کلام را بسیار مهم و با ارزش دانست و عنوان کرد: همه فقها سابق متکلّم بودند و این باعث می‌شد که بتوانند شبهات را پاسخ دهند اکنون هم طلاب بایستی جهت پاسخ دادن به شبهات و خصوصا شبهات وهّابیّت، علم کلام را خوب بخوانند تا در این عرصه بتوانند از دین و ساحت اهل بیت(ع) دفاع عالمانه کنند.

استاد حوزه در ادامه چندین شبهه مصداقی که علما بزرگ و حتی سایر افراد در مواجهه با وهابیت در سفرهای حج با آن مواجه شده بودند را مطرح و پاسخ‌های اجمالی پیرامون آن مطرح کردند و ضمن تاکید، اثبات کردند که بدون علم کلام نمی‌توان به این شبهات به صورت درست پاسخ داد.

وی در ادامه متذکر شدند که طلاب بایستی بر منابع مخالفین و خصوصا وهابیت مسلط باشند تا بتوانند بهتر پاسخ دهند، همچون علامه حلّی، علامه امینی، آیت الله میلانی و دیگر بزرگان شیعه با تسلطی که بر منابع اهل سنت و مخالفین داشتند همواره بهترین جواب‌ها را به دو صورت نقضی و حَلّی می‌دادند.

حجت الاسلام طبسی در ادامه تاکید کردند که طلاب بایستی مباحث فرقه شناسی و نقد آن را بدانند و به صورت مستمر همچون سایر دروس فقه و اصول و ادبیات عرب به آن بپردازند تا مسلط به پاسخگوئی مناسب شوند.

در پایان، طلاب حاظر در جلسه سوالاتی مطرح کردند و حجت الاسلام طبسی نیز پاسخ‌هائی مناسب به صورت نقضی، حَلّی و شواهد تاریخی از کتب اهل سنت و قرآن ارائه کردند و طلاب را به کتاب هایی در خصوص پاسخ به این شبهات ارجاع دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha