چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی

حوزه/ امام جمعه قم گفت: موکب‌داری و خدمت به زائران حسینی، مصداق تقوای الهی و تعظیم شعائر‌الله است و اوقاف و امور خیریه نیز در همین مسیر گام برداشته است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی پیش از ظهر امروز در نخستین اجلاسیه حماسه‌سازان سامرا و بلد که در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) برگزار شد اظهار کرد: خداوند تبارک و تعالی از زبان نبی مکرم اسلام(ص) می فرمایند "به مومنان بگو قیام و حرکتتان برای خدا باشد" بی شک موکب‌هایی که به قصد خدمت رسانی به زائران اعتاب مقدس خصوصا سامرا انجام شده و می‌شود، از مصادیق قیام لله و اقداماتی است که برای رضای پروردگار عالمیان صورت می‌گیرند و علاوه بر این نمونه ای از تعظیم شعائرالهی هم به شمار می رود.

وی افزود: اینگونه اقدامات برخاسته از تقوای درونی در قلوب مومنان است که موجب می‌شود برای تعظیم شعار الهی پیشگام شوند و کمر خدمت به زائران حسینی ببندند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه استمرار تقوای الهی حاصل قلب های پاک است، گفت: صاحبان چنین قلوبی، شعائر الهی را بزرگ می شمارند و بدون شک، موکب‌داری و مدیریت این موکب‌ها که نتیجه آن خدمت به زائران است هم حاصل چنین قلب هایی است.

وی ادامه داد: موکب‌های اربعین و اشخاصی که در آنها به انجام وظیفه اشتغال دارند، به امری ولایی و دینی اقدام می کنند، آنها بر اساس اعتقاد و اتصالی که از درون با اهل بیت(ع) پیدا کرده اند، به این مسئله اهتمام می ورزند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی امنیت را یکی از نعمت‌های الهی برشمرد و گفت: خداوند به خاطر این نعمت، بر مومنان منت گذاشته است؛ نعمتی که موجب می‌شود بتوانیم به راحتی موکب‌داری کنیم و شعائر الهی را گرامی بداریم.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: ممکن است کسی مهمان‌نواز باشد ولی تحت تاثیر آموزه های دینی، اکرام مهمان را به دست نیاورده باشد اما مردمی که خدمت به زائران حسینی را وظیفه خود می‌دانند، این چنین نیستند و فرهنگ دینی بر آنها حاکم است.

وی با اشاره به حدیثی در مورد افرادی که مهدورالدم بودند عنوان کرد: آنها را برای قصاص آوردند تا حدود الهی را جاری کنند ولی فرشته وحی بر حضرت محمد(ص) وارد شد و پیام خداوند را به ایشان ابلاغ کرد که برخی از آنها به دلیل گذشت از مال، سخاوت و اکرام مهمانان و چند دلیل دیگر از قصاص معاف شوند و این در شرایطی بود که آنها این خصلت را از طریق دین به دست نیاورده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تصریح کرد: زمانی که این سخاوت و مهمان‌نوازی رنگ و بوی دینی بگیرد، ارزشی دو چندان خواهد داشت و موکب‌داری و خدمت به زائران حسینی از این سنخ است.

تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه خدمت به زائران اماکن مقدسه خصوصا عتبات عالیات به چند دلیل دارای اهمیت است گفت: زائران گوناگون با انواع چاره جویی‌ها و نادیده گرفتن بسیاری از مشکلات و سختی ها قدم در این راه گذاشته اند، دیگر اینکه با این زیارت، اجر رسالت نبی مکرم اسلام(ص) را ادا می کنند و همچنین با مبانی دینی و فرهنگ اهل بیت(ع) تجدید بیعت می کنند.

وی ادامه داد: اکرام کسانی که زائر حسینی هستند، از سوی موکب‌داران وظیفه‌ای دینی و ولایی است و در عین حال، خدمت‌گزاران در موکب‌ها خود را در حال انجام یک عبادت بزرگ می بینند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی عنوان کرد: قدم در راه زیارت اهل بیت(ع) وجه مشترکی است که در بین همه شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی اربعین وجود دارد و خدمت به همه آنها دارای اجر و ثواب خواهد بود.

امام جمعه قم با اشاره به افتخار موکب‌داران به خاطر خدمت به همه زائران گفت: ممکن است شخصی آشنایی چندانی با معارف اهل بیت(ع) نداشته باشد، ولی به واسطه همین حضور، بر معرفتش افزوده شود.

وی افزود: مرقد مطهر چند نفر از ائمه اطهار(ع)، بسیاری از اصحاب اهل بیت(ع) و بزرگان و مراجع تقلید در عراق وجود دارد و عراقی ها از دیرباز موکب‌داری و خدمت رسانی به زائران را وظیفه خود می دانند، اگر ایرانی ها هم چند سالی است که این افتخار را پیدا کرده اند در حقیقت مهمان برادران عراقی خود هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان اینکه به برکت قیام امام خمینی(ره) و پشتیبانی مردم، نظام اسلامی در ایران حاکم شد خاطرنشان کرد: خون شهیدان گرانقدر اسلام این شجره طیبه را آبیاری کرد و به همین برکت، روز به روز بر عجز و ناتوانی دشمنان افزوده می‌شود زیرا آنها در مقابل نور الهی قد علم کرده‌اند و خداوند اراده فرموده که نور خود را حفظ و تقویت کند.

وی ادامه داد: به برکت استقرار نظام اسلامی، نگاه به عتبات عالیات، اماکن مقدسه مختلف و نیز بقاع متبرکه تغییر کرده و مردم هم با تغییر رویکرد، اقدامات و موقوفات خود را با محوریت همین حرم های مطهر انجام می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تصریح کرد: امروز هم به تدبیر و مدیریت عالی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، مسیری که از ابتدای نظام اسلامی در پیش گرفته شده بود، تداوم یافته و امیدواریم این نهضت الهی به قیام مهدوی متصل شود.

 

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha