جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله هاشمی شاهرودی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان سمنان با نقل خاطراتی از همراهی با آیت‌الله هاشمی شاهرودی، گفت: ایشان هر سال، یک‌شب از ماه مبارک رمضان، افطاری تدارک می‌دیدند و همهٔ محققان را دعوت می کردند و یک دورهمی علمی لذت‌بخش برای ما بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رستمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در سمنان، با اشاره به خاطرات خود در همراهی با مرحوم آیت‌الله حاج سید محمود هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: آشنایی ما با ایشان، جدای از مسائل سیاسی و جایگاه والای ایشان، با شروع تحقیقات و به‌عنوان محقق در تنظیم و تهیه دایرة‌المعارف فقه شیعه آغاز شد.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان تصریح کرد: سال 76 کار تدوین و تحقیقات دایرة‌المعارف فقه شیعه آغاز شد و محققین را با ساز و کار امتحانی خاصی که پذیرش می‌کردند ما هم ورود پیدا کردیم و پس از دو مرحله امتحان و قبولی در آزمون ورودی تدوین و تحقیق دایرة‌المعارف فقه شیعه، ورود ما به این تشکیلات آغاز شد. از همان‌جا با توجه به اینکه طبیعتاً مسئولیت تدوین دایرة‌المعارف بر عهده مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی بود، ارتباط ما با ایشان این‌گونه شکل گرفت که نشست‌هایی برای راهنمایی ما و اینکه از چه روشی ورود پیدا کنیم، تشکیل می‌دادند و برای ما صحبت می‌کردند خاطراتی ما داریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمیان خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که به‌عنوان نکته برجسته در زندگی ایشان قابل‌توجه است، اهمیت به عبادت و نماز اول وقت بود.

 

تواضع علمی

وی ادامه داد: ازجمله ویژگی های مهم، مسئله تواضع علمی مرحوم  آیت‌الله هاشمی شاهرودی بود؛ جایگاه علمی ایشان خیلی بالا بود ولی با وجود آن، تواضع ایشان برای ما مسلم بود.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان افزود: مقالاتی که تدوین می‌کردیم، ایشان باید این مقالات را می‌دیدند و گاهی که نقدی نسبت به مقاله ای داشتند، آن برمی‌گرداندند تابررسی کنیم.  خاطرم هست که ایشان نسبت به یک نکته از نوشته‌ها نقدی داشتند و بعد از بررسی به این نتیجه رسیدیم که نقد وارد نیست، لذا بنا بر این شد که به‌ صورت حضوری به محضر آیت الله شاهرودی برسیم و توضیح دهیم که این نقد وارد نیست؛ وقتی رفتیم و بحث را کردیم و ایشان پی بردند که مطلب ما درست است، با کمال تواضع، نقدی که کرده بودند را قلم کشیدند و آن‌چنان متواضعانه برخورد کردند که شرمنده این تواضع شدیم.

 

توجه به ضعیف‌ترین اقشار

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمیان با اشاره به توجه مرحوم  آیت‌الله هاشمی شاهرودی به نیروهای سطح پایین که در راستای تدوین دایرة‌المعارف فقه شیعه زحمت می‌کشیدند، گفت:  بعضی‌ افراد در مجموعه بودند که زحمت چای درست کردن و یا کارهای خدماتی را انجام می‌دادند و ایشان به آنان توجه ویژه ای می کردند.

 

دورهمی ساده و لذت‌بخش با محققین

این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: آیت الله هاشمی شاهرودی هر سال، یک‌شب از ماه مبارک رمضان، افطاری تدارک می‌دیدند و همهٔ محققان را دعوت می کردند و یک دورهمی علمی لذت‌بخش با حضور ایشان برای ما بود.

 

پرکاری با وجود مشغله های سنگین

مدیر حوزه علمیه استان سمنان در ادامه با اشاره به جدیت در کار و پرکار آیت الله هاشمی شاهرودی، گفت:  ایشان بعد از این که به قوه قضاییه رفتند طبیعتاً کار و مشغله های بسیار سنگینی داشت، ولی مقالات علمی محققین دایرة‌المعارف فقه شیعه را با دقت می‌دیدند و بررسی و مطالعه می‌کردند و حواشی خاصی که می‌زدند و یک‌قلم سبز رنگ هم داشتند که حواشی ایشان کاملاً مشخص و برجسته بود. ما تعجب می‌کردیم که علی رغم حجم کار سنگین در قوه قضائیه، این گونه دقت نظر دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمیان خاطرنشان کرد: ما شاهد و ناظر بودیم که آیت الله هاشمی شاهرودی، در کار به‌ویژه در مسائل دینی علمی با دقت بالا کارها را دنبال می‌کردند و آثار علمی باقی‌مانده از ایشان نشان‌دهنده این است.

وی افزود: از دیگر خاطراتم رسیدگی به مراجعات کسانی که در قوه قضائیه مشکلاتی داشتند خارج از وقت اداری بود، در همان دفتر کار برای رسیدگی این افراد را می‌پذیرفتند و برای حل مشکلات آنان وقت می‌گذاشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha