چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حاج علی اکبری

حوزه/ اقدام انقلابی حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌علی‌اکبری در اولین حضور خود در نماز جمعه تهران به عنوان امام جمعه، در حذف نرده‌های وحدت‌شکن تحسین‌برانگیز بود و امروز بیش از گذشته شاهدیم که جوانان انقلابی و عمل‌گرا پای کار انقلاب آمده‌اند.

خبرگزاری«حوزه»- تهران/ در بهمن‌ماه سال گذشته بود که خبری بر قاب رسانه‌های کشور نقش‌بست که حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه تبریز دستور داده نرده‌های ردیف‌های جلویی مصلا نماز جمعه که حائل بین مردم و مسئولین بودند برداشته شود و در ادامه، این اقدام به تعدادی دیگر از شهرها کشیده شد.

این نرده‌ها مانعی برای مردم برای حضور در صف‌های جلویی بوده و همچنین صف مسئولین را از مردم جدا می‌کردند و اغلب مسئولین در نماز جمعه با ورود به قسمت جلویی نرده‌ها، از مردم جدا می‌شدند که با این اقدام تحسین‌برانگیز امام‌جمعه تبریز، مسئولین در کنار مردم خواهند بود.

پس از اقدام تحسین‌برانگیز امام‌جمعه تبریز در حذف نرده‌های جداکننده مردم و مسئولان در مصلی، ائمه جمعه مشهد و کرمان نیز از این طرح استقبال کرده و خواستار تشکیل صفوف واحد مسئولان در کنار مردم و مردم در کنار مسئولان در این فرضیه عبادی سیاسی شدند.

آیت‌الله علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد در خطبه‌های نماز جمعه نیز در بهمن‌ماه سال گذشته با اشاره به اینکه اوایلی که امام‌جمعه مشهد شدم تقاضا کردم نرده‌های میان مسئولان و مردم در نماز جمعه برداشته شود، گفت: مجدد از مسئولان امنیتی استان درخواست دارم این مسئله را بررسی کنند و در صورت مصلحت این موانع میان مردم و مسئولان در صف نماز جمعه مشهد برداشته شود، اساس نماز جمعه بر صف واحد بودن همه مؤمنان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیدادی‌ سلیمانی نیز از زمان حضور در کرمان به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمان از درب ورودی مردم در مصلا امام علی(ع) کرمان برای ایراد خطبه‌های نماز جمعه حضور پیدا می‌ کند.

همچنین حسب دستور آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان و امام‌جمعه گرگان در بهمن‌ماه سال گذشته نرده حائل جداکننده میان مردم و مسئولین در مصلا وحدت گرگان برداشته شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در اولین خطبه‌های خود در نماز جمعه تهران که البته انتصاب ایشان به امامت موقت جمعه تهران با واکنش خوب و ارزشمند و مثبت جوانان مواجه بود، با بیان اینکه عزیزان نمازگزار از وجود میله‌های نماز جمعه خشنود نیستند، اظهار داشت: از ستاد نماز جمعه خواهش کردم و دوستان حفاظت هم محبت کردند و دو ردیف از موانع برداشته شد و بخش باقی‌مانده موردنیاز است که نسبت به آن‌هم اصلاح دقیق‌تری خواهد داشت.

حضور بدون محافظ در اولین نماز جمعه خود در تصدی امام‌جمعه موقت تهران، برداشتن نرده‌های نماز جمعه، ورود به محل اقامه نماز جمعه از درب ورودی مردم ازجمله حاشیه‌های جذاب برای نمازگزاران تهرانی به‌ویژه جوانان در اولین نماز جمعه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌علی‌اکبری امام‌جمعه موقت تهران بود و اقدام انقلابی حاج علی‌اکبری در حذف نرده‌های وحدت‌شکن تحسین‌برانگیز است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سرلک کارشناس رسانه ملی در اینستاگرام در واکنش به انتشار خبر منصوب شدن حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی‌اکبری به امام‌جمعه‌ای موقت تهران نوشت:

«امام‌جمعه، پیش‌نماز یک نماز جماعت روزهای تعطیل نیست؛ امام‌جمعه پیشوای پرهیزکارانی است که روز جمعه برای تغییر موازنه قدرت در جهت اعلای کلمه‌الله گرد هم می‌آیند.

خبر نویدبخش امام‌جمعه شدن آقای حاج علی‌اکبری دلم را شاد کرد. خبری که در رخ دادنش البته تأخیر شده، خیلی.

خوشحالی‌ام فقط ازاین‌رو نیست که با لحن گیرا و مطالب جذاب و حتی واژه‌پردازی‌های بکرش می‌تواند مشکل ملموس «خطابه‌های نماز جمعه » پایتخت جهان اسلام را تا حدودی حل کند بلکه شعفم بیشتر ازاین‌جهت است که برای مدیریت «نماز جمعه» دستش بازشده؛ واقعیت تلخ این است که بسیاری از نماز جمعه‌ها ازجمله تهران دیگر خاصیت کنشگری را ازدست‌داده‌اند و باید دوباره به شرایط طلایی گذشته خود که محل حضور جوانان بودند، برگردند، خیلی سریع.

راستی جمعه پیش رو ۱۴ دی‌ماه نماز جمعه تهران به امامت او برگزار می‌شود. همگی به‌ویژه جوانان از دست ندهند.»

همان‌طوری که معلوم است امام‌جمعه نقش بسیار زیادی در جذب و یا دفع جوانان دارد و امامان جمعه باید نقش پدر را در یک خانواده بازی کنند و بتوانند آرامش را در جامعه برقرار سازند.

در حاشیه یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد وقتی برای انجام مصاحبه برای خبرگزاری حوزه به سراغ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور و امام‌جمعه جدید موقت تهران رفتم؛ دستی بر روی صورت بنده کشید و با لبخندی گفت «حرف‌ها بسیار زده‌ایم، دعا کنید تا بتوانیم عمل کنیم؛ بروید از آقای اعرافی که همه ما نیز در خدمت ایشان هستیم مصاحبه بگیرید.»

انتصاب حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج علی‌اکبری به‌عنوان امام‌جمعه موقت تهران موجب تقویت ارتباط قشر جوان با تریبون نماز جمعه و ائمه جماعات خواهد شد، البته این نوگرایی در میان مسئولان سبب می‌شود تا با پدیده‌های روز ارتباط مؤثرتر و بیشتری برقرار کنند و انتخاب جوانی خوش‌فکر و کارآمد که پیش‌ازاین کارنامه درخشانی از خود در سازمان ملی جوانان به‌جا گذاشته است قطعاً در جایگاه نماز جمعه هم می‌تواند ثمرات بسیار داشته باشد.

روحیه جوان گرایانه می‌تواند جوانان را جذب نماز جمعه کند، ازاین‌رو حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی‌اکبری قطعاً در این مسیر مؤثر خواهند بود؛ دستور برچیده شدن نرده‌های بین مردم و مسئولان در اولین نماز جمعه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی‌اکبری در تهران، تبدیل به یک موج شده و با استقبال خوب و شگفت‌انگیز مردمی همراه شده است که این امر می‌تواند موجب تقویت جذب جوانان به عرصه نماز عبادی سیاسی جمعه شود.

یادداشت از ناصر مؤمنیان

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha