پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جامعه نعیمیه لاهور

حوزه/ در ديدار وابسته فرهنگي كشورمان با رئیس جامعه علمیه نعیمیه لاهور اعلام شد؛ روابط علمي و ديني خانه فرهنگ ايران در لاهور با جامعه علمیه نعیمیه توسعه مي‌يابد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، علی‌اکبر رضایی‌فرد، رئیس خانه فرهنگ ایران در لاهور با شیخ راغب نعیمی، رئیس جامعه علمیه نعیمیه لاهور دیدار کرد.

در این دیدار قاری محمد رفیق نقشبندی، استاد علم قرائت و تجوید جامعه نعیمیه و قاری برجسته پاکستان نیز حضور داشت و در آن در خصوص گسترش روابط قرآنی دوجانبه گفت‌وگو شد.

شیخ راغب نعیمی در آغاز اين ديدار با تأكيد بر اينكه روابط فرهنگی بین دو کشور پاكستان و ايران از گذشته برقرار بوده، سفرهاي متعدد خود به كشورمان را يادآور شد و با اظهار اينكه تجربه سال‌ها آموزش زبان فارسي در مدارس پاكستان را دارد، گفت: یکی از کمبودهايي كه با آن مواجه هستيم، نامافي بودن تعداد کتا‌ب‌هاي فارسی در کتابخانه جامعه علمیه نعیمیه است.

در ادامه علی‌اکبر رضایی‌فرد، رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور، گفت: روابط دیرینه دو کشور ریشه‌ای فرهنگ و اعتقادی دارد و مناسبات خوبی بین خانه فرهنگ و جامعه نعیمیه برقرار بوده است و به اميد خدا ادامه خواهد داشت.

سپس قاری محمد رفیق نقشبندی، قاری برجسته پاکستانی با ارائه گزارشی كوتاهي از فعالیت‌های قرآنی اين حوزه علميه، گفت: هر ساله در جامعه نعیمیه لاهور، محافل قرآنی برگزار می‌شود و قاريان و میهماناني از کشورهایی همچون مصر، مالزی، بنگلادش و ... در این محافل شركت مي‌كنند.

در پايان این دیدار طرفين در خصوص معرفی چند قاری و حافظ برجسته پاكستاني برای شركت در مسابقات قرآن ایران، تأمین کتاب‌هاي فارسی برای کتابخانه جامعه نعیمیه و حضور علامه راغب نعیمی در تهران براي شركت در همایش صلح و عدالت در تهران، تبادل نظر كردند.

گفتني است؛ علامه راغب نعیمی علاوه بر مدیریت تمامی فعالیت‌های علمی و دینی در جامعه علمیه نعیمیه لاهور، عضو شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان نیز هست که دارای 20 عضو از ميان علماي گرایش‌هاي مذهبی بریلوی، دیوبندی، اهل حدیث و اهل تشیع است. وظیفه این شورا شبیه وظایف شورای نگهبان قانون اساسی در ایران است.

اين گزارش مي‌افزايد، جامعه نعیمیه لاهور توسط مفتی محمد حسینی نعیمی تأسیس شد و در سال 1998 میلادی پس از درگذشت وی، مولانا سرفراز احمد نعیمی مسئولیت اين جامعه را به دوش گرفت. در تاریخ 12 ژوئن 2009 میلادی مولانا سرفراز احمد نعیمی در یک حمله انتحاری به همراه سه تن دیگر در اتاق خود در محل جامعه نعیمیه، توسط گروه تروریستی طالبان (تحت امر بیت‌الله محسود) ترور شد و به شهادت رسيد. جامعه علمیه نعیمیه لاهور از آن پس توسط علامه راغب نعیمی (فرزند مولانا سرفراز احمد نعیمی) اداره می‌شود.

اين نهاد آموزش علوم دینی بیش از 800 طلبه شامل برادران و خواهران را در خود پذیرفته است. علاوه بر تدریس علوم دینی، علوم مدرن همچون آموزش کامپیوتر، ریاضی، زبان انگلیسی و ... نیز در جامعه آموزش داده می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha