شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اشرافی گری مسئولان

حوزه/ کرسی آزاداندیشی با عنوان «سبک زندگی مسئولان؛ زهد و ساده زیستی» در مرکز تخصصی حوزوی زینب کبری(سلام الله علیها) تنکابن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مازندران، خانم رجب هردوئی، در کرسی آزاداندیشی با عنوان «سبک زندگی مسئولان؛ زهد و ساده زیستی» در  مرکز تخصصی حوزوی زینب کبری(سلام الله علیها) تنکابن بیان کرد: سبک زندگی در اسلام به معنای عبودیت در تمام مراحل زندگی است.

وی افزود: ساده زندگی کردن به عنوان یک ارزش برای تمام اقشار جامعه مطرح است، اما برای مسئولان در نظام اسلامی از آن جهت که الگوی مردم هستند، ضروری است و این امر در سیره معصومین(علیهم السلام) و زندگی بزرگانی چون امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز به خوبی مشهود است.

وی با بیان این مطلب که اگر مسئولی دارای حقوق های نامتعارف باشد و به سمت زندگی مرفه برود، درد و رنج محرومان را درک نمی کند، ادامه داد: زندگی ساده باعث گسترش فرهنگ معنویت در بین مردم شده و آنان را از غوطه خوردن در حرص و طمع نجات می دهد و ساده زیستی مسئولان باعث می شود که تجمل گرایی به عنوان ضد ارزش رنگ و لعاب دینی به خود نگیرد.

در اسلام به زندگی فقیرانه توصیه نشده است

 خانم لطیفی نیز به عنوان نماینده طلاب منتقد در این کرسی، اعلام کرد: انسان ذاتاً موجودی رفاه طلب است و زندگی عاری از سختی و مشکلات را دوست دارد، به همین خاطر در طول تاریخ به دنبال بهترین ها بوده که نتیجه این رفاه طلبی پیشرفت های علمی در عصر حاضر است. در اسلام نیز به زندگی فقیرانه و عدم استفاده از مواهب الهی توصیه نشده است. بنابراین مسئولان برای اینکه فارغ از هرگونه فکر مادی برای تامین معاش خانواده بتوانند به وظایف محوله بپردازند، نیاز به امکانات رفاهی دارند.

وی اضافه کرد: بعضی از مسئولین فارغ از حقوق و مسئولیتشان، در زندگی خانوادگی مرفه هستند؛ به این معنا که در خانواده ای ثروتمند رشد کرده و رفاه طلبی جزء خصلت های آن هاست؛ قطعا مسئولی که به عنوان نماینده کشور اسلامی در مجامع بین المللی حاضر می شود نمی تواند با ظاهری نامطلوب باشد.

این استاد حوزه تصریح کرد: اگر حقوق مسئولان از بالاترین حقوقی که بقیه مردم می گیرند، کمتر باشد، در خوشبینانه ترین نظر، این فرد، علی رغم میل باطنی اش به دنبال کار دیگری که مطابق با شأنش نیست می رود.

بین ساده زیستی مسئولان و مردم باید مرزی قائل شد

خانم رجب هردوئی، هم به عنوان استاد ارائه کننده بحث، در پاسخ به برخی از اشکالات منتقدین گفت: بین ساده زیستی مسئولان و مردم باید مرزی قائل شد؛ درمورد مسئولین نه تنها عدم دلبستگی به ثروت مطرح است بلکه کم بودن ثروت هم ملاک است.

وی اعلام کرد: ساده زیستی به معنای ژولیدگی و ظاهر نامطلوب نیست؛ و استفاده از ابزار و امکانات جدید اشکال ندارد، اما مسئولین باید تلاش کنند این امکانات را ابتدا برای مردم فراهم کنند.

مسئولان زندگی خود را با افراد جامعه هماهنگ کنند

حجت الاسلام شاهدی، استاد داور این کرسی نیز با جمع بندی مطالب بیان کرد: زهد امر قلبی است، به این معنا که انسان قلباً وابسته به دنیا نباشد و ساده زیستی مربوط به عمل است، یعنی در عمل به دنبال تعلقات دنیا نباید بود.

وی افزود: مسئولین در نظام اسلامی وظایف سنگینی به عهده دارند و باید زندگی خود را با غالب افراد جامعه هماهنگ کنند، نه اینکه در زندگی شخصی به دنبال بهترین و لوکس ترین وسایل باشند.

وی اظهار کرد: اگر مسئولی ثروت های کلان داشته باشد، تمام همت خود را  به جای رفع مشکلات مردم، صرف مرتب کردن سرمایه خود می کند.

استاد حوزه در پایان خاطر نشان کرد: مسئولان کشور باید سبک زندگی مقام معظم رهبری را الگوی خود قرار دهند. مردم نیز باید در انتخاب دولتمردانشان تامل بیشتری کرده و با آگاهی افرادی را انتخاب کنند که مروج سبک زندگی اسلامی باشند.  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha