جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست شنبه‌های انقلاب در مرکز مدیریت حوزه های علمیه

حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان اینکه حوزه‌ وارد عرصه‌های نو و جدید شد گفت: امروز می توان ادعا کرد حوزه دارای متنوع ترین نظام رشته ای دانشی در حوزه مطالعات اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد عصر امروز در نشست شنبه های انقلاب با موضوع گزارش دستاورد های چهل ساله انقلاب اسلامی روحانیت و حوزه های علمیه که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، گفت: قریب به 14 قرن گذشت تا حوزه به یک کمالی رسید و توانست حکومت مقتدری را بر مبنای ولایت فقیه شکل دهد.

وی گفت: حوزه علمیه قبل از انقلاب با حوزه بعد از انقلاب از جهات مختلف، چون علمی تفاوت های زیادی دارد، به  عنوان مثال، حوزه قبل از انقلاب عرصه حضورش محدود در مساجد و اماکن مذهبی بود و در نظام و دانشگاه و مجلس و نهاد های علمی دخالت و حضوری نداشت، اما بعد از انقلاب در تمامی این عرصه می بایست ورود پیدا می کرد.

معاون آموزش حوزه های علمیه اظهار کرد: حوزه ها برای آنکه خود را مناسب با این فضا کند در بخش دانشی به صورت بسیار جهشی کارهای ارزشمندی را پشت سر گذاشت که می توان به  توسعه مرزهای دانشی و تنوع بخشی در رشته های تخصصی دینی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه حوزه‌ای که عمده وقت خود را صرف فقه کرده بود، وارد عرصه‌های نو و جدید شد گفت: امروز می توان ادعا کرد حوزه دارای متنوع ترین نظام رشته ای دانشی در حوزه مطالعات اسلامی است و صد‌ها متخصص و صاحب‌نظر در حوزه مشغول تحصیل و تدریس هستند و هزاران متن و پایان‌نامه آموزشی و دانشی تولید شده است.

حجت الا سلام و المسلمین رستم نژاد به تنوع برنامه های آموزشی در این سال ها اشاره کرد و ابراز داشت: اهتمام جدی به مسئله فقه معاصر و فقه مضاف و حل مسائل جدید فقهی مورد نیاز نظام و جامعه که به دنبال انقلاب شکوهمند اتفاق افتاد از دیگر اقدامات بود.

وی راه‌اندازی کرسی‌های تدریس دروس خارج و سطوح عالی در ده‌ها عرصه جدید فقهی مانند فقه سیاست، طراحی و اجرای ده ها رشته تخصصی فقه، تأسیس مراکز متعددعلمی، پژوهشی، تخصصی فقه، برنامه ریزی و مشارکت فقها در کنفرانس ها و همایش های فقهی معاصر در ایران و خارج و تأسیس دفتر مطالعات و تحقیقات فقه معاصر از برخی اقدامات حوزه در این سال ها است.

توجه حوزه به مطالعات میان رشته ای اسلامی و علوم انسانی 

معاون آموزش حوزه های علمیه تصریح کرد: محور دیگر که حوزه در آن ورود داشته  توجه به مطالعات میان رشته ای اسلامی و علوم انسانی است که از عرصه های مهم جهت پشتیبانی نظام و اسلامی سازی علوم می باشد و حوزه در این عرصه ورود جدی  داشته و مؤسساتی چون مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی  شکل گرفت.

وی گفت: تبیین معارف دینی و ارائه خدمات در عرصه‌های مورد نیاز جامعه از دیگر کار‌ها ی حوزه است که بعد از انقلاب همه زمینه‌ها را فراگرفت و توقعات جهانی ایجاد کرد.

هیچ وقت به این اندازه حوزه دارای اهل قلم و نویسندگان تراز اول نبوده است

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد افزود: هیچ وقت به این اندازه حوزه دارای اهل قلم و نویسندگان تراز اول نبوده و کتاب ها و آثار ارزشمندعلمی بسیاری در حوزه موجود است و تنوع این کتاب ها نشان می دهد حوزه گام های موفقی را در این زمنه کسب کرده است.

استاد حوزه علمیه قم، به محور حضور علمی حوزویان و فضلا در عرصه مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی و تخصصی پرداخت و ابراز داشت: حضور صاحبنظران حوزه در همایش‌های و جلسات علمی داخل و خارج کشور مانند فقه هنر و مسائل مستحدثه از دیگر فعالیت حوزویان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha