پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ نشست مدیران مدارس فقهی حوزه با آیت الله اعرافی

حوزه/ نشست بررسی طرح حمایت و تعامل با مدارس مراکز و موسسات تخصصی فقه و اصول با حضور مدیر حوزه های علمیه طرح و ارایه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، نشست بررسی طرح حمایت و تعامل با مدارس، مراکز و موسسات تخصصی فقه و اصول، شنبه شب با حضور مدیران مدارس تخصصی فقه و اصول حوزه و آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در مجتمع دارالولایه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام فرهاد عباسی، مدیر مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه علمیه در سخنانی، گفت: این طرح با هدف توسعه فعالیت های مراکز تخصصی و همگرایی و رفع نقاط ضعف فعالیت های مشترک متناسب با نیازهای روز حوزه های علمیه برگزار شده است.

وی افزود: این طرح ،طرحی کاملا پیشنهادی است که به همه اعضا ارایه می شود و مدیران موسسات دو هفته بعد می توانند نظرات خود را برای تشکیل یک مجمع و تشکیل یک شورای تخصصی ارایه دهند.

وی تصریح کرد: این طرح بدون هیچ پیش فرض نگاشته شده است و مدیران مدارس و مراکز می توانند نقطه نظرات خود را نسبت به طرح هایی که می توان در جهت همگرایی بیشتر این مراکز انجام داد ارایه کنند که از جمله این مسایل می تواند تشکیل یک شورای قوی نخبگانی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، امشب در این مراسم گفت: امروزه در عرصه بین الملل 1000 حوزه علمیه شیعه در کشورهای دیگر فعالیت دارند.

وی افزود: با توجه به جایگاهی که نظام اسلامی از منظر مباحث علمی و فقهی یافته است امروزه چشم امید جهان اسلام و تشیع به ایران است و نهادهای فعال در این عرصه مسئولیت های جدیدی خواهند داشت.

مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور بیان کرد: در این عرصه جامعه المصطفی بخشی از این نیاز را تامین می کند، ولی این 1000 حوزه نیازهایی دارند که مراکز تخصصی و حوزه ای فاخر ما می توانند به کمک آنها بیایند.

وی گفت: تجربه ای به عنوان مدارس عصری از تجربیات موفق مدارس شیعیان در کشورهای مختلف است که نیازهای مشابهی نیز دارند؛ در کشورمان نیز دبیرستان های موفق به عنوان دبیرستان های پشتیبان عصری فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه این حمایت و پشتیبانی علمی بین مدارس شکل گرفته است و برخی از مدارس داخلی نیز رویکرد بین المللی یافتند و نیازهای ما را برطرف کردند که امیدواریم این نگاه در عرصه های دیگر حوزوی نیز شکل گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: تبادلی که بین حوزه علمیه و مراکز شیعه شکل می گیرد بسیار اثر بخش است؛ شکل گیری این جلسه و همفکری ها و هماهنگی های در این زمینه هماهنگی ها را تقویت می کند؛ یکی از محورها در خصوص ترجمه است که در زمینه تربیت استاد فاصله داریم.

وی تصریح کرد: امروزه فعالیت های بسیاری در عرصه های بین المللی می توان انجام داد و موسسات فعال در قم می توانند با جهت مندی فعالیت ها به نیازهای مهم این عرصه پاسخ دهند.

عضو خبرگان رهبری:

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم از جمله سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به اهمیت مباحث تخصصی در حوزه گفت: حوزه حرکت مناسبی در عرصه فقه های تخصصی آغاز کرده است؛ مدارسی که در سطوح عالیه فعالیت می کنند وجه اشتراک شان را با مراکز تخصصی را باید تبیین کنیم.

وی افزود: مراکز تخصصی که اساسا ماهیت جداگانه ای دارند و به دنبال رشته های تخصصی هستند باید مباحث و برنامه های جداگانه داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: در زمینه مراکز تخصصی باید به سمت ماموریت محوری پیش برویم یعنی یک برنامه یکسان برای همه مراکز پاسخگو نیست؛ نیازهای امروز باید در حوزه ماموریت ها شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: درختواره دانشی در عرصه رشته ها بسیار خوب است علاوه بر آن رشته ایی بر اساس حوزه دانشی شکل گیرد مثل فقه سیاست خارجی و فقه رسانه و.. ما را به مقصد نزدیک تر می شکند.

عضو خبرگان رهبری  اظهارکرد: ظرفیت پایان نامه ها در حوزه ظرفیت بی نظیری است که باید به شکل بهتری مدیریت شود، به خصوص در عرصه فقه حکومتی هنوز گروه خاصی در این زمینه شکل نگرفته است.

در ادامه نظرات مختلفی از سوی حاضران در این نشست بیان شده که خلاصه آنها در ذیل می آید:

حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

پیش از این شورا، دو شورای دیگر تشکیل شده است؛ این دو شورا به شکل منفصل فعالیت داشته است؛ در این طرح باید مدارس تمام ویژگی های خود را بیان کند تا شناسایی کاملی نسبت به فعالیت مدارس بدست بیاوریم.

 پس از این طرح، باید اطلاعات این مدارس در اختیار مدارس دیگر گذاشته شود؛ بسیاری از مسایلی که در مدارس رخ می دهد برای مدارس دیگر نیز مفید است ولی به دلیل عدم ارتباط این هماهنگی به درستی شکل نمی گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین نیل ساز:

 حضور مرکز مدیریت در عرصه سامان دهی مدراس فقهی بسیار خوب است در این زمینه باید مجمعی ایجاد شود که بهترین گزینه برای این امور، شورای مدیریت و به خصوص آیت الله اعرافی است که امیدواریم این شورا بتواند در ادامه مسیر موفق عمل کند.

حجت الاسلام والسملمین حقانی:

تعامل مرکز مدیریت با مراکز فقهی سطح عالی سه رویکرد دارد؛ نخست اینکه می تواند این ارتباط به شکل منفک از هم عمل کند؛ مراجع عظام نیز توقع دارند که مرکز مدیریت حوزه دست هدایتی بر مدارس داشته باشند.

رویکرد دوم نیز رویکرد مداخله ای است که استقلال و ابتکار عمل را از مدارس می گیرد که این رویکرد نیز کاملا اشتباه است.

رویکرد سوم نیز آن است که مرکز مدیریت بدون دخالت در امور اجرایی مدارس هدایت این مدارس را به عهده بگیرد؛ در این زمینه نباید به شکل شتابزده عمل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مکارم:

این مباحث و حرکت های جدید و اسناد بالادستی حوزه بسیار خوب است و لحظه به لحظه در به سمع و نظر اساتید و فعالان مراکز تخصصی باید برسد.

نباید طرحی به نهایت کار برسد و مدیران مدارس علمی از آنها مطلع شوند بایداز ظرفیت ها به شکل مشورتی استفاده شود.

در پایان آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور به ارایه سخنانی پیرامون این گردهمایی و بایسته های فعالیت های حوزوی پرداخت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha