پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تجارت جهانی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسمه تعالی

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار اقتصادی

هشدار اپل وال‌استریت را فلج کرد/2018 ،جهان دلاری را دو قطبی کرد/ بایکوت چینی ها سرنوشت جنگ تجاری را عوض کرد/ کاخ سفید کسری بی‌سابقه آمریکا و عربستان را پیشگویی کرد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

هشدار اپل وال‌استریت را فلج کرد

هشدار اپل برای کاهش درآمد این شرکت باعث به وجود آمدن وحشت از کاهش فعالیت کارخانجات آمریکا و کند شدن اقتصاد جهان شد، وال‌استریت به شدت سقوط کرد. پس از این که هشدار غیرمنتظره اپل برای کاهش درآمد این شرکت باعث به وجود آمدن وحشت از کاهش فعالیت کارخانجات آمریکا و کند شدن اقتصاد جهان شد، وال‌استریت به شدت سقوط کرد. بزرگی کاهش درآمدِ ربع سالِ شامل تعطیلاتِ اپل به حدی بود که موجی از شوک به تمام بخش تکنولوژی منتقل کرد و باعث شد هر سه شاخص مهم سهام آمریکا بیش از ۲ درصد سقوط کنند و شاخص نزدک حتی بیش از ۳ درصد پایین آمد. شاخص تکنولوژی ای‌اندپی، در معاملات دیشب بزرگترین سقوط یک روزه خود از آگوست ۲۰۱۱ تا کنون را ثبت کرد و ۵.۱ درصد پایین آمد. شاخص نیمه‌رسانای فیلادلفیا ۵.۹ درصد سقوط کرد.مدیرعامل اپل، تیم کوک، در نامه‌ای به سرمایه‌گذاران خود نوشت که این شرکت بزرگی تاثیر کند شدن اقتصاد چین، به علت جنگ تجاری با آمریکا را پیش‌بینی نکرده بوده است (و حالا با کاهش شدید فروش در بازار چین مواجه شده است). سهام اپل ۱۰ درصد سقوط کرد. گزارش موسسه مدیریت عرضه آمریکا نشان داد که در ماه دسامبر، فعالیت کارخانجات آمریکا، با بزرگترین سقوط خود از اکتبر ۲۰۰۸، اوج بحران اقتصادی بزرگ جهان، تا کنون، روبرو شده است. میزان پی‌ام‌آی هم، علی‌رغم این‌که هنوز نشان‌دهنده رشد است (عددی بالای ۵۰ واحد)، به پایین‌ترین سطح بیش از ۲ ساله خود رسید.

 

2018 ،جهان دلاری را دو قطبی کرد

در سال 2018 روسیه، ایران، چین، هند و ترکیه بیشترین اقدامات را برای به چالش کشیدن سلطه دلار انجام دادند.سال گذشته میلادی آبستن حوادثی بود که به صورتی اجتناب‌ناپذیر فضای ژئوپلیتیک جهان را به دو قطب تقسیم کرد: قطب اول کشورهایی بودند که همچنان استفاده از دلار به عنوان یک ابزار مالی بین‌المللی ادامه دادند و گروه دوم شامل کشورهایی است که در حال پشت کردن به دلار هستند.مناقشات بین‌المللی که در پی اعمال تحریم‌های اقتصادی و همچنین به راه انداختن جنگ تجاری توسط واشنگتن، شکل گرفته‌اند کشورهای حاضر در این مناقشات را مجبور کرده است تا به دنبال نظام پرداخت جایگزین به دور از دلار بروند.در سال 2018 کشورهای مختلفی روند حذف دلار از مبادلات تجاری خود را کلید زدند و اقداماتی را در از بین بردن وابستگی خود به این ارز انجام داده و هر کدام دلایل خاص خود را در اتخاذ این رویکرد داشته‌اند.چین،روسیه،ترکیه،هند و ایران کشور های حاضر در این قطب هستند.

 

بایکوت چینی ها سرنوشت جنگ تجاری را عوض کرد

حدود 3 ماه پیش شرکت اپل آمریکا هزار و 120 میلیارد دلار ارزش داشت و عملا با ارزش‌ترین شرکت جهان محسوب می‌شد.درماه اکتبر قیمت هر سهم اپل 232 دلار بود اما از آن زمان به بعد  سقوط شرکت اپل آغاز شد، به گونه‌ای که در ژانویه 2019 شاهد رسیدن قیمت سهم این شرکت به 142.1 دلار هستیم.در واقع ارزش اپل در 3 ماه گذشته از هزار و 120 میلیارد دلار به 674.7 رسیده است و این شرکت آمریکایی 446 میلیارد دلار از ارزش خود، معادل تولید ناخالص داخلی کشورهایی نظیر اتریش و نروژ را از دست داده است.تنها طی معاملات روزهای گذشته و به دلیل انتشار چشم انداز کاهش فروش محصولات این شرکت آمریکایی در چین که توسط مدیرعامل آن طی نامه‌ای به سهامداران اعلام شده است، ارزش سهام اپل 8 درصد ریخت.هم اکنون اپل پس از شرکت‌های مایکروسافت، آمازون و گوگل چهارمین شرکت بزرگ جهان است.در چین به دلیل اقدامات تجاری آمریکا علیه این کشور و به خصوص در ماجرای دستگیری مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی، مردم و شرکت‌های چینی محصولات اپل را بایکوت کرده‌اند.

 

کاخ سفید کسری بی‌سابقه آمریکا و عربستان را پیشگویی کرد

بر اساس آمارهای دفتر بودجه کاخ سفید،‌میزان کسری بودجه آمریکا در سال 2017 به میزان 665 میلیارد دلار و در سال 2018 به 873 میلیارد دلار رسیده است، بنابراین با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که میزان کسری بودجه آمریکا در پایان امسال نسبت به سال گذشته به میزان 32 درصد رشد کرده است.دفتر بودجه کاخ سفید اعلام کرده است که کسری بودجه آمریکا در سال 2019 که دو روز دیگر آغاز می‌شود به 984 میلیارد دلار می‌رسد یعنی اقتصاد آمریکا سال آینده اوضاع خوبی نخواهد داشت و کسری بودجه این کشور از سال جاری هم 13 درصد بیشتر خواهد شد. میزان بدهی‌های آمریکا بر اساس دفتر بودجه کاخ سفید در سال 2019 به میزان 16 هزار و 872 میلیارد دلار برآورد شده است که نسبت به سال جاری 3 درصد رشد خواهد داشت. در گزارش دفتر بودجه کاخ سفید ارقام کسری در لایحه بودجه عربستان سعودی هم اشاره شده است. بر اساس این آمارهای،  عربستان در سال 2018 به میزان 136 میلیارد ریال کسری بودجه داشت که معادل 4.6 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. پیش بینی شده است که میزان کسری بودجه این کشور به 131 میلیارد ریال معادل 42 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برسد.در دفتر بودجه کاخ سفید، میزان بدهی عمومی این کشور 560 میلیارد ریال و بدهی سال آینده 678 میلیارد ریال عنوان شده است،  میزان بدهی عربستان در سال آینده 2.6 درصد افزایش می‌یابد.

 

انگلیس برای غول مواد غذایی جهان خیز برداشت

وزیر بازرگانی انگلیس در کنفرانس اتحادیه کشاورزان ملی این کشور از اختصاص ۹۰ میلیون پوند بودجه حمایتی برای ارتقای فناوری دربخش کشاورزی ودستیابی انگلستان به رتبه برتر موادغذایی درجهان خبر داد.گِرگ کلارک وزیر بازرگانی انگلیس در کنفرانس اتحادیه کشاورزان ملی انگلیس که در ۲۱ فوریه ۲۰۱۸ برگزار شد، از اختصاص ۹۰ میلیون پوند بودجه حمایتی برای ارتقا فناوری در بخش کشاورزی و دستیابی انگلستان به رتبه برتر تولید مواد غذایی در جهان خبر داد.   گرک کلارک وزیر سابق خزانه‌داری انگلیس درباره اهمیت رشد کشاورزی برای اقتصاد انگلیس گفت: «من کسی هستم که در تمام عمر اعتقاد داشته‌ام، کشاورزی نه‌تنها برای اقتصاد ما که برای کشور ما اساسی و حیاتی است. بخش کشاورزی بزرگ‌ترین بخش صنعتی در انگلستان است که تقریباً ۴ میلیون نفر در این بخش مشغول کار هستند  و بزرگ‌تر از ترکیب بخش­های خودروسازی و هوافضا در این کشور است».در حال حاضر کشاورزان انگلستانی، شرکت‌های فناوری کشاورزی و مراکز تحقیقاتی به‌واسطه استفاده از فناوری‌هایی مانند پردازش اطلاعات، رباتیک و هوش مصنوعی و به کمک ایجاد تکنولوژی‌ها و رویکردهای جدید فناورانه این مسیر را دنبال می‌کنند. همچنین پروفسور مارک والپورت مدیر اجرائی سازمان تحقیقات و نوآوری انگلستان (UKRI) و مسئول صندوق چالش استراتژی صنعتی (ISCF) اظهار داشت: «توسعه و به‌کارگیری مؤثر آخرین تکنولوژی‌ها باعث تحول اساسی و انقلاب در شیوه تولید مواد غذایی خواهد شد و ما در بخش کشاورزی می‌توانیم فرآیندی کارآمدتر، مولدتر و پایدارتری جهت ارائه‌ی مزایایی به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد کنیم و ISCF  دقیقاً به همین دلیل ایجاد شده است».

 

مسکن «تسه‌ها» را به خواب زمستانی فرو برد

بهای اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) طی هفته قبل ۵/ ۳ درصد رشد کرد و به قیمت ۵۶ هزار و ۱۷۲ تومان رسید. رکود حاکم بر بازار مسکن از رونق تسه‌ها کاسته و بهای آن‌ها فاصله معناداری با اوج خود دارد. افزایش چشمگیر قیمت‌ها طی ماه‌های قبل بسیاری از متقاضیان مسکن را از خرید پشیمان کرد و به این ترتیب تعداد معاملات مسکن شیب نزولی به خود گرفت، به ‌طوری ‌که در ۹ ماه ابتدای سال تعداد معاملات واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به سال گذشته ۶/ ۲۵ درصد کاهش یافته است. در این شرایط عده‌ای از مالکان از بازار خارج شده‌اند تا در ماه‌های آتی ملک خود را به بالاترین قیمت بفروشند، عده دیگری هم که در بازار حضور دارند همچنان بر افزایش قیمت پیشنهادی خود اصرار می‌ورزند. کاهش همزمان متقاضیان و عرضه‌کنندگان می‌تواند خواب سنگین بازار مسکن و تسه‌ها را سنگین‌تر کند.

 

پول آمریکایی ۲۰۱۹ را با سقوط آغاز کرد

شرکت اپل، دست به اقدامی کم‌سابقه در خصوص چشم‌انداز فروش محصولات خود زد؛ این شرکت نسبت به کاهش درآمد خود هشداری داد که همسو با نگرانی‌های دیگر در فضای بازار‌های جهانی به‌ ویژه چشم‌انداز کاهشی رشد اقتصادی جهان منجر به نوسانات و تحولات زیادی در سراسر بازار‌های جهانی شد. بازار سهام آمریکا ریزش بین ۲ تا ۳ درصدی را در همه شاخص‌ها تجربه کرد، سهام آسیایی نزولی شد و مهم‌تر از همه تغییر ناگهانی در بازار جهانی ارز بود. در بازار ارز، دلار با شکست سنگینی از سوی ین ژاپن مواجه شد؛ اولین مورد وقوع پدیده «سقوط برق‌آسا» (Flash Crash) در سال نومیلادی به نام دلار ثبت شد که ظرف تنها ۸ دقیقه بیش از ۳ درصد در برابر ین ژاپن تضعیف شده بود. به نقل از دنیای اقتصاد، اصطلاح سقوط برق‌آسا معمولا توصیف‌کننده نوسان شدید در زمان کوتاه با تغییر قیمت قابل توجه برای یک جفت ارزی به‌کار می‌رود؛ اما ین تنها بر دلار آمریکا مسلط نشده بود، دلار استرالیا و برخی از ارز‌های بازار‌های نوظهور نیز زیر سایه سنگین ارز ژاپنی ارتفاع کم کردند.

 

پاول ساعت بازاری ها را کوک کرد

رییس فدرال‌ رزرو بالاخره خبری را به بازارها داد که مدت‌ها منتظر شنیدن آن بودند؛ بانک مرکزی آمریکا در مورد سیاست‌گذاری خود منعطف است و هیچ عجله‌ای برای افزایش نرخ بهره ندارد. بازارهای سهام با این سخنان جهش کردند.بازارهای سهام از پیش از سخنان پاول هم در حال رشد بودند اما داوجونز با این لحن رییس فدرال‌رزرو چندصد واحد بیشتر جهش کرد. این نقطه مقابل اظهاراتی بود که پاول در ماه دسامبر بیان کرد و باعث لرزش پایه‌های بازارهای سهام شد. او در آن زمان در مورد سیاست افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو و کاهش ترازنامه این بانک، جدی به نظر می‌رسید.این درحالیست که پاول از سوی متخصصان بازار مورد انتقاد قرار گرفته بود، چراکه به نظر می‌رسید نسبت به سقوط سنگین بازارهای سهام که موجب سقوط ۲۰ درصدی اس‌اندپی و ورود آن به محدوده تحمل تکنیکال شده بود، بی‌تفاوت است.پاول گفت: ما با دقت به پیام‌هایی که بازارها ارسال می‌کنند گوش فرا می‌دهیم و در سیاست‌گذاری‌های آینده خود، این ریسک‌های رو به پایین را در نظر خواهیم گرفت.

 

نبض تالار شیشه‌ای حافظ کند شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات با کاهش 941 واحدی به رقم 160 هزار و 898 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 50 واحدی عدد 27 هزار و 935  واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 791 واحدی به رقم  175 هزار و 883 واحد دست یافت.شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 622 واحدی به رقم 118 هزار و 694 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 2221 واحدی عدد 319 هزار و 763 واحد را به نمایش گذاشت.امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 7 واحدی بر روی رقم یک هزار و 875 واحد نشست. ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی 938 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 4 میلیارد و 212 میلیون  سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی 215 هزار و 888 نوبت داد و ستد بود.

 

مکرون ناهار مجانی غول ها را حذف کرد

از یکم ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی شرکت‌های غول فناوری در فرانسه باید مالیات بیشتری پرداخت کنند. این اقدام بعد از آن گرفته شد که فرانسه تصمیم گرفت تا منتظر انجام اقدامی از سوی دیگر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در مورد افزایش مالیات نماند.برنوو مایر وزیر دارایی فرانسه گفت: دولت امیدوار است، درآمد آمالیاتی خود را ۵۰۰ میلیون یورو به وسیله وضع مالیات بیشتر در شرکت‌های فناوری چند ملیتی از قبیل: گوگل، اپل، فیس بوک و آمازون افزایش دهد. این قانون در ماه گذشته میلادی اعلام شده بود. پاریس مدت‌هاست به دنبال اجرای وضع مالیات‌های منصفانه‌تر برای شرکت‌های بزرگ فناوری در اتحادیه اروپا است. البته پیشرفت این موضوع در بروکسل با کندی پیش می‌رود و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در وضع مالیات بیشتر بر روی شرکت‌های غول فناوری «سیلیکون ولی» اجماع ندارند.منتقدین می‌گویند، شرکت‌های بزرگ فناوری در حال کسب درآمد از اقتصاد کشور‌های اروپایی هستند؛ اما از ساختار‌های پیچیده‌ای برای دور زدن برخی از سود‌های خود در اروپایی که مالیات پایینی دارد، استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا برای افزایش ۳ درصدی مالیات بر روی درآمد شرکت‌های بزرگ اینترنتی که از داده‌های کاربران یا تبلیغات دیجیتالی درآمد کسب می‌کنند، بحث و گفتگو‌هایی داشته است. اما آخرین دور مذاکرات درباره این موضوع در ماه نوامبر به پیشرفت چشمگیری نداشت. در حال حاضر فرانسه و آلمان برای وضع مالیات ۳ درصدی بر آگهی‌های تبلیغات به اجماع رسیده اند. قرار است این دو قدرت اروپایی برنامه‌ای را برای اقدامات مشترک جدید در سال ۲۰۲۱ میلاید معرفی کنند. در حال حاضر فرانسه دلایل خود را برای افزایش مالیات دارد. بر پایه این گزارش، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به عنوان منتقد شرکت‌های بزرگ فناوری شناخته می‌شود. در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی وی هشدار داد، گوگل و فیس بوک در حال تبدیل شدن به شرکت‌های بسیار بزرگ هستند و باید کنترل شوند. مکرون پیش از این گفته بود که نهار مجانی وجود ندارد. وقتی به خوبی تجارت می‌کنید، غیر ممکن است که فقط از یک طرف سواری مجانی داشته باشیم.

 

طلای آمریکایی آب رفت

آمار ضرابخانه آمریکا نشان داد فروش سکه‌های طلا و نقره عقاب آمریکایی در سال ۲۰۱۸ که سرمایه گذاران ترجیح دادند دارایی‌های پربازده دیگر را خریداری کنند، به پایین‌ترین میزان در ۱۱ سال اخیر سقوط کرد.در مجموع فروش سکه‌های طلای عقاب آمریکایی از سوی ضرابخانه آمریکا در سال ۲۰۱۸ به ۲۴۵ هزار و ۵۰۰ اونس رسید که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۷ بود. این ضرابخانه ۳۰۰۰ اونس سکه طلا در دسامبر فروخت که ۸۵.۴ درصد در مقایسه با نوامبر کاهش داشت.فروش سکه‌های نقره عقاب آمریکایی نیز در سال ۲۰۱۸ به ۱۵.۷ میلیون اونس رسید که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۷ بود. فروش این سکه در دسامبر به ۴۹۰ هزار اونس رسید که ۷۰.۲ درصد در مقایسه با نوامبر کاهش نشان داد.به گفته فروشندگان آمریکایی، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سکه‌های قدیمی‌تر را به بهای ارزان‌تر خریداری کنند.آمار نشان داد فروش سکه‌های عقاب آمریکایی در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۸ به طور متوالی کاهش داشت اما تغییر جو بازار در طول تابستان که تحت تاثیر تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین روی داد، باعث هجوم به سوی دارایی‌های مطمئن‌تر شد.

 

کسری چک های برگشتی را آسانسوری بالا برد

بر اساس گزارش بانک مرکزی بالغ بر ٨٦٩ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٩٣ هزار میلیارد ریال در آبان ماه ١٣٩٧ در کل کشور برگشت داده شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲۵.۲ درصد و ۳۶.۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در همین ماه، در استان تهران بالغ بر ٣٠٤ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٤٨ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد و همچنین در کل کشور ۱۲.۱ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۳.۱ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. ماهیانه در استان تهران ۱۱.۸ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۱.۹ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است که در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به ترتیب به استان‌های سمنان (۲۰.۶ درصد)، مرکزی (۱۹.۸ درصد) و هرمزگان (۱۹.۶ درصد) و اسـتان‌های بوشهر (۹.۱ درصد)، البرز و گیلان هر یک (۱۰.۵ درصد) و سیسـتان و بلوچسـتان (۱۰.۸ درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند. حدود ٨٣١ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٨٨ هزار میلیارد ریال در آبان ماه ١٣٩٧، در کل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۵.۶ درصد و از نظر ارزش ۹۴.۲ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

 

مرغ از ۱۴ رد شد

مهدی یوسف‌خانی، از کاهش ۳۰۰ تومانی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: نرخ این کالا در مراکز خرده فروشی، به کیلویی ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.وی افزود: قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در عمده فروشی درب کشتارگاه ۱۳ هزارتومان، توزیع درب واحدهای صنفی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان، خرده فروشی مرغ شمال ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن ۱۳ هزارتومان است.یوسف خانی، قیمت هر کیلوگرم سینه با کتف را ۲۵ هزار تومان، سینه بدون کتف را ۲۷ هزار تومان و فیله را ۲۸ هزارتومان اعلام کرد.

 

الیزه چوب تحریم ایران را در شانزلیزه ‌خورد

کارگرانی که باید در کارخانه‌ها مشغول ساخت قطعات خودرو برای ارسال به ایران باشند هم‌اکنون مشغول درگیری با نیروهای امنیتی در شانزلیزه هستند و این داستان سرسپردگی یک دولت است. اقتصاد، حرف اول و آخر معترضان فرانسوی است؛ کاهش مالیات‌ها، افزایش حقوق و دستمزد، کاهش هزینه‌های سوخت، و بهبود شرایط بازنشستگی از جمله خواسته‌های آن‌هاست که البته با مقاومت دولت، اکنون، استعفای ماکرون رئیس جمهور و حتی برخی، پایه‌گذاری جمهوری جدید را برای بهبود اوضاع اقتصادی خود خواستار شده‌اند. بنابراین دولت فرانسه که طی سال‌های اخیر در سیاست‌های ضدایرانی خود چیزی کمتر از آمریکا نداشته و چه در جریان مذاکرات هسته‌ای و چه پس از مذاکرات در موضوع رفع تحریم‌ها و اکنون در بحث بازگشت تحریم‌ها کنار آمریکا بوده است چوب این سیاست‌ها را در خیابان‌های پاریس و شهرهای دیگر می‌خورد. از دو ماه گذشته خودروسازان فرانسوی ارسال قطعات به ایران را متوقف کرده‌اند و کارگرانی که باید در کارخانه‌ها مشغول ساخت قطعات خودرو برای ارسال به ایران باشند هم‌اکنون مشغول درگیری با نیروهای امنیتی در خیابان‌های فرانسه هستند و این داستان سرسپردگی یک دولت است.

 

بودجه ،شایعه المصطفی را پاسخ داد

سازمان برنامه و بودجه به برخی مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از جمله بودجه نوسازی و تجهیز مدارس و همچنین اعتبارات جامعه المصطفی واکنش نشان داد.به تازگی در شبکه‌های اجتماعی انتقادهای زیادی به ناکافی بودن بودجه نوسازی و تجهیز مدارس و همچنین بالا بودن بودجه یکی از نهادها با نام جامعه المصطفی العالمیه مطرح شده است. سازمان برنامه و بودجه در واکنش به این انتقادات اعلام کرد: بودجه نوسازی و تجهیز مدارس در لایحه بودجه ۹۸ معادل ۱۸۵۰ میلیارد تومان است، نه ۱۱ میلیارد تومان. همچنین اعتبارات جامعه المصطفی العالمیه ۲۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با اعتبار مصوب قانون سال ۱۳۹۷ (۳۰۳  میلیارد تومان) حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است.طبق اعلام این سازمان، اعتبارات هزینه‌ای سازمان غذا و دارو از محل اعتبارات عمومی لایحه  بودجه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، با ۲۴ درصد رشد نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ به میزان ۴۱۲ میلیارد ریال پیش بینی شده است و رقم ۳۳۰ میلیارد ریال عنوان شده بودجه مصوب سال ۱۳۹۷ آن سازمان است. همچنین سازمان مذکور دارای ۱۲۵۰ میلیارد ریال درآمد اختصاصی است.این سازمان در پایان افزوده است: ۱۴ میلیارد دلار در لایحه بودجه ۹۸ برای واردات کالاهای اساسی، نهاده‌های کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت مجزا پیش‌بینی شده است.

 

شیب نفت بالاخره صعودی شد

بهای معاملات نفت تحت تاثیر خوش بینی نسبت به مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن و کاهش نگرانی‌ها نسبت به احتمال رکود آمریکا، روز جمعه حدود ۲ درصد صعود کرد و هفته گذشته برای نخستین بار در یک ماه اخیر افزایش هفتگی ثبت کرد.بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس با ۱.۱۱ دلار یا ۲ درصد افزایش، در ۵۷.۰۶ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود ۷.۲ درصد افزایش نشان داد. نفت برنت که شاخص قیمت بازار جهانی است ۱۹.۵ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش داشت.در این بین، شرکت خدمات انرژی "بیکرهیوز" اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته ۸ حلقه کاهش یافته و به ۸۷۷ حلقه رسید که نشان دهنده کندی روند رشد تولید این کشور است.

 

ترامپ بلوف نفتی را تکرار کرد

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با کارتل خواندن اوپک، کاهش قیمت نفت را به نبوغ خود نسبت داد.دونالد ترامپ پس از دیدار با رهبران کنگره که با هدف تلاش برای رسیدن به توافق و پایان دادن به تعطیلی قسمتهایی از دولت فدرال برگزار شد، در رزگاردن به خبرنگاران گفت:‌چهار ماه پیش نفت به ۸۳ دلار در هر بشکه رسیده بود و به سوی ۱۰۰ دلار حرکت می‌کرد و ممکن بود تا ۱۲۵ دلار صعود کند.وی مجددا اظهارات اخیرش مبنی بر این که تلاشهای وی باعث پایین آمدن قیمت نفت شده است را تکرار کرد و گفت: پس از تماسهای تلفنی که با کشورهای اوپک و غیراوپک داشتم، قیمت نفت شروع به کاهش کرد. وی گفت: کاهش قیمت نفت اتفاقی نبود و با به خرج دادن نبوغ، روی داد.ترامپ پیش از این در ماهای ژوییه و سپتامبر در پیامهای توییتی، اوپک را به بالا بردن قیمت نفت متهم کرده بود. قانون پیشنهادی معروف به "نوپک" در سالهای اخیر از سوی کنگره و سنای آمریکا مطرح شده که به وزارت دادگستری این کشور امکان می‌دهد علیه کشورهای عضو اوپک بابت کنترل قیمت نفت اقامه شکایت کند. منابع آگاه در ژوییه به بلومبرگ گفتند: اوپک سرگرم مشورت با وکلا برای آماده کردن یک استراتژی به منظور دفاع در برابر این قانون است.باب مک‌نالی، مشاور انرژی سابق جورج دبلیو بوش و رییس شرکت مشاوره "راپیدان انرژی" در این باره گفت: ادعای اخیر ترامپ که وی اوپک را متقاعد کرده است اجازه دهد قیمت نفت کاهش پیدا کند، منعکس کننده تغییر سیاست کاخ سفید است. وی تا نوامبر علاقه‌مند بود مانع افزایش قیمت نفت شود و پس از آن هدفش به کاهش قابل توجه قیمت نفت تغییر کرد.

 

پالادیوم هم‌پای طلا رکورد زد

پالادیوم روز جمعه به بالاترین بهای خود تاکنون افزایش یافت و با ادامه روند صعودی که از سال گذشته داشت، اختلاف قیمتش با طلا را به پایین‌ترین میزان در حدود ۱۶ سال گذشته رساند.جان سیامپاگلیا، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی اسپروت در گزارشی نوشت: روند صعودی قیمت پالادیوم که به بالاترین حد خود در چند سال اخیر رسیده است هیچ نشانی از توقف ندارد و نزدیک است که پالادیوم به گرانبهاترین فلز در میان فلزات ارزشمند تبدیل شود.در مجموع، تقاضای جهانی رو به رشد برای فلز صنعتی پالادیوم، نگرانیها نسبت به محدودیت عرضه را تشدید کرده است. اگرچه تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین در سال ۲۰۱۸ به بسیاری از کالاها ضرر زد اما نتوانست مانع رشد قیمت پالادیوم شود. تقاضا برای پالادیوم در سال گذشته که نگرانیهای محیط زیستی باعث تغییر رویکرد جهانی از خودروهای دیزلی به خودروهای بنزینی و هیبریدی شد افزایش پیدا کرد و حتی کندی رشد بازار خودروی چین نیز روی تقاضا برای این فلز تاثیری نداشت.

 

رکورد اسراف گازهای نفتی شکست

علی رغم تاکید برنامه ششم توسعه مبنی بر جمع آوری گازهای همراه نفت، میزان سوزاندن این گازها در سال ۹۶ به ۴۷.۷ میلیون متر مکعب در روز یعنی تقریبا معادل گاز تولیدی دو فاز پارس جنوبی رسیده و خسارت اقتصادی سنگینی به کشور وارد کرده است.در این گزارش آمده است: میزان گازهای سوزانده شده همواره یکی از چالش های صنعت نفت در سال های گذشته به شمار می‌رفته است و در حال حاضر، میزان گازهای همراه سوزانده شده در کشورهای منطقه بجز عراق به مراتب کمتر از ایران است.میزان گازهای همراه نفت سوزانده شده در سال ۹۶، تقریبا معادل گاز تولیدی دو فاز پارس جنوبی است. به عبارت دیگر، می‌توان این اتفاق را اینگونه تشبیه کرد که در سال ۹۶ دو فاز پارس جنوبی با ظرفیت کامل در حال فعالیت بوده ولی تمام گاز تولیدی آنها، به هدر رفته است که به جز ایجاد آلودگی شدید، خسارت اقتصادی سنگینی به کشور وارد کرده است. کارشناسان اعتقاد دارند در صورت استفاده از این گازها برای تولید برق، امکان تولید سالانه ۷ هزار مگاوات برق و کسب درآمدی حدود ۲ میلیارد دلار در سال وجود داشت. همچنین در صورت صادرات این حجم از گازهای همراه نفت و محصولات حاصل از پالایش آنها، از هدررفت ۵.۵ میلیارد دلار در سال از سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌شد.

 

پاول از اخراجی های کاخ سفید گریخت

رئیس کل بانک مرکزی فدرال آمریکا گفت که وی قرار نیست استعفا کند و حتی اگر ترامپ از وی بخواهد استعفا دهد این درخواست را رد خواهد کرد.جروم پاول رئیس کل بانک مرکزی فدرال آمریکا گفت:حتی اگر ترامپ از وی بخواهد استعفا نمی‌دهد و آماده است با صبر و حوصله درباره زمان افزایش دوباره نرخ بهره در آمریکا تصمیم‌گیری کند.هر دو موضوع مورد نظر پاول در این گفته‌ها باعث شد تا بخشی از نگرانی سهامداران نسبت به واکنش بانک مرکزی در برابر حملات ترامپ از بین برود.ترامپ بارها نسبت به سیاست‌های پاول که خود وی پاول را انتخاب کرده است به شدت انتقاد کرده و از افزایش نرخ بهره در این کشور ناراضی است.پاول طی سخنرانی در کنفرانس اقتصاددانان در آتلانتای آمریکا گفت: هیچ برنامه از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد. ما بر اساس روند کنونی تورم با صبر و همچنین با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی تصمیم‌گیری خواهیم کرد.برخی کارشناسان معتقدند این سخنان پاول نشان از آن دارد که بانک مرکزی آمریکا که پیشتر گفته بود در سال 2019 دو بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد برای چند ماه این سیاست خود را کنار بگذارند.

 

اختلافات صدا و سیما دامن اپراتورها را گرفت

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هزینه تبلیغات تلویزیونی اپراتورهای موبایل را اعلام کرد.وی در توئیتی نوشت: صرفا هزینه تبلیغات تلویزیونی امسال اپراتورها ۲۰۰میلیارد تومان گزارش شده است. بماند که صرفه‌جویی از محل به اشتراک گذاری منابع اپراتورها با یکدیگر نیز قابل توجه است.جهرمی پیش تر گفته بود: به واسطه تغییرات نرخ ارز، افزایش هزینه‌های اپراتورها چشمگیر بوده، راهکار، کنترل این هزینه‌هاست. برخی قابل کنترل است، مثلا خواسته‌ام تبلیغات تلویزیون و بسیاری دیگر از هزینه‌ها را کنترل کنند، هزینه تبلیغات و امثال آن نباید از جیب مردم داده شود.چندی است وزارت ارتباطات و سازمان صدا و سیما دچار اختلاف شده‌اند و در در موضوعات متعددی از جمله آزاد سازی باند فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز، تحقق شبکه ملی اطلاعات، حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، تحویل نگرفتن شبکه سراسری سیگنال رسانی تصاویر توسط صداوسیما و خرید ماهواره یکدیگر را نقد می‌کنند که این اختلاف نظرها در فضای مجازی و رسانه ملی کشور مطرح می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha