چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نشست شرح دعای مکارم الخلاق صحیفه سجادیه در یزد

حوزه/ کارشناس مذهبی، چشم‌پوشی از خطای دیگران را نشانه بزرگی دانست و از میان برداشتن زمینه تنش‌ها، تقویت توان و قدرت مقابله با تنش‌ها و چشم‌پوشی از خطای دیگران را از راه‌های مقابله با تنش برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، نشست شرح دعای مکارم الخلاق صحیفه سجادیه، با حضور آقای افشار کارشناس مذهبی، در مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد برگزار شد.

در این نشست افشار  به شرح فراز(و لا أکرومةً فیَّ ناقصةً إلّا أتمَمتَها) پرداخت و گفت: تمام نیکی ها از جانب خداست و همه شرور از جانب خود ماست و با اشاره به این مطلب که اهتمام به سه مورد در برخورد با مشکلات به ما صبوری می دهد، افزود: توجه کردن به اینکه خداوند دانای مطلق، توانای مطلق و خیرخواه مطلق است، انسان را در مواجه شدن با طوفان مشکلات صبور می‌کند.

وی در شرح فراز(و ابدِلنی مِن بِغضَةِ أهلِ الشّنان المَحَبَةِ...) اظهار داشت: باید بدانیم مهم نیست قفل‌ها به دست کیست، بلکه آنچه اهمیت دارد این است که کلید همه آنها به دست خداست و اوست که می تواند بر خلاف تکوینش عمل کند، می تواند کاری کند که آتش نسوزاند.

افشار ادامه داد: اگر در زندگی مشکلی پیش می آید، یا به دلیل امتحان الهی است و یا کفاره عمل‌مان؛ گاه باید تنش ها را از میان برداشت و باید دانست که دعای بدون تلاش برای رفع تنش، مؤثر نیست.

وی از میان برداشتن زمینه تنش‌ها، تقویت توان و قدرت مقابله با تنش‌ها و چشم‌پوشی از خطای دیگران را از راه‌های مقابله با تنش برشمرد.

کارشناس مذهبی ضمن بیان روایتی از نبی مکرم(ص) تصریح کرد: کامل وضو گرفتن، زیبا و نیکو گزاردن نماز، پرداخت زکات، فروخوردن خشم، نگاه داشتن زبان، آمرزش خواستن از گناهان و خیرخواهی برای اهل بیت و خاندان پیامبر(علیهم السلام) هفت خصلتی هستند که در فردی باشند، ایمانش کامل است و درهای بهشت به رویش باز می‌شود.

وی در پایان با اشاره به فراز(و مِن عقوقِ ذوی الارحام المَبَرَّة)، حسن خلق، مدارا کردن، تواضع و فروتنی را از اسباب ایجاد محبت ذکر کرد و بر مدارا و گشاده رویی با دیگران تأکید کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha