سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجاب و عفاف

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: فعالیت گروه های زیرزمینی در شهرهای مذهبی چون قم و مشهد برای تخریب فرهنگ حجاب و عفاف ، بسیار نگران کننده است.

دکتر طیبه توکلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به فرارسیدن هفدهم دی ماه سالروز اجرای فرمان کشف حجاب از سوی رضاخان، اظهار داشت: بحث حجاب و عفاف در کشور ما البته یک موضوع بسیا ر مهم و پردامنه ای است که به ویژه در کلان مقوله تهاجم فرهنگی دشمن باید آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد

وی افزود: آن چه مسلم است این که دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی ما بیش از هر چیز متمرکز بر مساله فرهنگ شده و در این بین با تضعیف فرهنگ عفاف و حجاب می خواهد به بخش مهمی از اهدافش در این عرصه دست یابد.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم همچنین گفت: اگر واقع بینانه بخواهیم بر اساس واقعه 17 دی ماه تحلیلی داشته باشیم باید بگوییم که اقدامات رضاخان در جهت غربی کردن کشور و تأسیس مراکز رسمی و نیمه رسمی در جهت رواج فرهنگ غرب و کشف حجاب، مدت ها پیش از اعلام رسمی آغاز شده بود، چه آن که به همین خاطر نیز مخالفت های بسیاری را از سوی مردم به رهبری روحانیت آگاه و مجاهد در پی داشت که از آن جمله می توان به قیام مردم در مسجد گوهرشاد اشاره کرد.

وی بیان داشت: تقریباً شش ماه پس از واقعه خونین مسجد گوهر شاد، رضاشاه با بی اعتنایی تمام نسبت به مخالفت علما و مردم مسلمان ایران، در روز 17 دی سال 1314، قانون کشف حجاب زنان را به طور آشکار و رسمی اعلام کرد و خود نیز به اتفاق زن و دخترانش که بدون حجاب بودند، در جشن فارغ التحصیلی دانشسرای مقدماتی شرکت کرد.

توکلی همچنین خاطرنشان کرد: از آن زمان تاکنون هدف دشمن این بوده که با یکسری اقدامات نرم و فرهنگی، اولاً به ترویج فرهنگ غربی در جامعه بپردازد و ثانیاً از میزان حساسیت و واکنش و غیرت جامعه نسبت به بدحجابی و بی عفتی به تدریج بکاهد.

وی افزود: در واقع یکی از اهداف اصلی دشمن حساسیت زدایی از جامعه مذهبی در خصوص عفاف و حجاب است که متاسفانه در بین برخی از جوان ها و حتی خانواده ها، این حساسیت ها از بین رفته یا به شدت کمرنگ شده که ثمره آن را در وضعیت امروز کشور می بینیم و مایه بسی تاسف است که انسان مشاهده می کند گاهی در بین برخی خانواده های به ظاهر مذهبی نیز این مساله رسوخ کرده به طوری که میان دختران و مادران این خانواده از حیث حجاب و پوشش چندان سنخیتی وجود ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: یکی از اهداف دشمن، تلاش برای ریختن قبح بدحجابی است که برای این هدف در شهرهای مذهبی مثل قم و مشهد نیز برنامه دارند و حتی گروه هایی به شکل ساماندهی شده و زیرزمینی در این رابطه فعال هستند و با پوشش های آنچنانی در برخی مراکز و پاساژها و معابر عمومی ظاهر شده و مدام در حال تردد هستند.

وی ابراز داشت: از سوی دیگر متاسفانه حتی در فیلم ها و سریال ها و انیمیشن ها نیز گاهی به این مسایل بی توجهی صورت می گیرد و حال آن که ما باید توجه داشته باشیم، مهم تر از خود حجاب ، اصل حیا و عفت است که این مساله اختصاص به بانوان ندارد و آقایان نیز باید پوشش و رفتار و گفتار عفیفانه و باحیایی داشته باشند.

توکلی افزود: همان طور که مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان ما بارها فرموده اند حجاب مایه‌ تشخص و آزادى زن و عامل تقویت وقار و متانت اوست و باید این ها برای نسل جدید به خوبی تبیین شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha