پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی راد

حوزه/مسئول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم اهمیت آیه مباهله در مطالعات تفسیری - کلامی - بین مذاهبی را بسیار برجسته ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام علی راد طی سخنانی در کرسی ترویجی «واکاوی معنایی نسائنا در آیه مباهله بر اساس روش تفسیری- ادبی معاصر» که با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، به نقد مقاله «واکاوی معنایی نسائنا در آیه مباهله بر اساس روش تفسیری- ادبی معاصر» نوشته حجت‌الاسلام سید محمود طیب حسینی پرداخت و عنوان کرد: آیه مباهله منزلت ویژه اصحاب کساء را بیان می‌کند و آیه‌ای بسیار خاص بين آيات مناقب و منزلت قرآنی اهل بیت (علیهم السلام) است.

وی با اشاره به اینکه اهتمام به معارف اهل بیت(علیهم السلام) و جایگاه و منزلت اهل بیت(علیهم السلام) در بین مذاهب اسلامی از محسنات این مقاله است، گفت: از مجموعه ارائه شده چنین به دست می‌آید که نویسنده این مقاله با کاربست یک روش با رویکرد رایج در بین عالمان اهل سنت و با استفاده از دیدگاه‌های عالمان اهل سنت تلاش دارد که خود اهل سنت را به یک سؤال قابل تأمل وادارد که بر پایه داده و در تفاسیر آن‌ها وجود دارد؛ مانند تفسیر زمخشری که در آن اهل بیت(علیهم السلام) جایگاهی ممتاز و فاخر دارند.

حجت الاسلام راد افزود: به عبارت دیگر با لطافت جواب عبده را از زبان زمخشری و از منظر امین الخولی ارائه کرده است.

وی ادامه داد: رویکرد انتقادی است که تلاش دارد رأی عبده و رشد رضا و ... را که با آیه مباهله با خوانش روایات شیعی فاصله دارند، نقد کنند.

مسئول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم، گفت: در این مقاله موضع‌گیری روشنی در مورد انجام مباهله صورت نگرفت؛ از این رو پیشنهاد می‌شود که برای جلوگیری از ابهامات در مباهله از منظر فراشیعی مطالعه شود که در این زمینه کتاب مباهله در مدینه لویی ماسینیون با ترجمه محمد رضا افتخارزاده منبعی مفید است.

وی اضافه کرد: بهتر است در ابتدا بر پایه کهن‌ترین منابع روایی تاریخی و سیره نگاری، اصل داستان مباهله اعتبار سنجی و گزارش شود و آن پایه تاریخی،  تحلیل کار قرار گیرد؛ چرا که تحلیل ادبی ارائه شده یک مفروض تاریخی دارد که اثبات نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین راد همچنین بیان کرد: تحلیل روانشاختی زمخشری پیش از اینکه جنبه روانشناختی داشته باشد یک مقوله تاریخی و ادیانی مأخوذ از آئین و سنت مباهله در مسیحیان و یهودیان است.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha