شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور بر لزوم تاسی به امور اخلاقی و خودسازی دورنی هسته های گزینش گری تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت‎الله اعرافی امروز در جمع مدیران هسته های گزینش کشور در مجتمع دارالولایه، گفت: انسان با اینکه بیشترین اتصال را به خود دارد در معرض دورافتادگی از خویشتن است، بخصوص در زمانی که امواج شیطانی انسان را در بر می گیرد؛ در اینجا انسان خودِ معنوی و الهی خود را از دست می دهد.

وی افزود: گاهی اوقات این فاصله باعث می شود که رابطه خود با خود قطع می شود؛ قرآن کریم بیان می کند که گاهی انسان به جایی می رسد که خود را از دست داده؛ خسروا انفسهم به این معنی است؛ انسانی که خود را از دست بدهد خاندان خودش را نیز از دست  می دهد.

وی تصریح کرد: در جایی که قرآن کریم از کر و کور شدن سخن می گوید به معنی خاموش شدن شعله های عمیق فطری است؛ بر این اساس به شکل کلی ارزش های متعالی دینی و اخلاقی به دنبال تقویت این رابطه است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: تعالیم دینی در این جهت است که انسان خود را بشناسد و گم نکند؛ چرخه روزگار به شکلی ممکن است انسان را در برگیرد که از خود جدا کند و انسان را در گرداب عالم طبیعت گم کند.

آیت‎الله اعرافی اظهارکرد: دین و تعالیم دین دائما به ما تلنگر می زنند که ندا و صدای درون را بشنویم؛ عمل پیوسته نماز و عبادات به دلیل تلاش در جهت آشتی دادن انسان با خود است؛ انسان ها غالبا در مسیر قهر با خود هستند؛ از خود بیگانگی و فراموش کردن خویش از حقایق بسیار مهم است و انسان سعادتمند نیز کسی است که خود را بشناسد و در مسیر فطرت الهی گام بردارد.

وی گفت: برای معالجه این عارضه باید همیشه مدار «عرف نفسه» را فعال کنیم و لایه های درونی خود را رصد کنیم و در مقام بعدی باید تلاش کنیم  تا از خود بیگانگی خارج شویم.

آیت‌الله اعرافی افزود: اگر کسی توانست از مسیر محاسبه و مراقبه نفس دائما خود را بشناسد و در خود پیش برود قطعا در راه دین و ارزش های متعالی قرار گرفته است؛ خودمدیریتی مهمترین و سخت ترین و پیچیده ترین مدیریت در عالم است؛ مانع و مزاحم اصلی هر آن در درون انسان خود را نشان می دهد و این شعله ها در درون انسان دائما زبانه می کشد.

امام جمعه قم گفت: انسانیت انسان به آن است که بتواند خود را مدیریت کند؛ توفیق انسان در صحنه های عمل و ایجاد ارزش افزده برای خود و جامعه، زمانی است که این خود مدیریتی را انجام دهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: نکته مهم بعدی خود مدیریتی در جایگاه های دیگر اهمیت بیشتری دارد؛ یعنی هرچه این مسئولیت ها خطیر تر باشد سیطره انسان بر کارزار مقابله با نفسش بیشتر می شود؛ امام علی(ع) از واژه های جنگ های نظامی به مشابه سازی جنگ درون می پردازد.

وی گفت: این جنگ درون و توجه و مدیریت آن و نزدیک شدن به خویشتن خویش از مهمترین درس های اخلاقی است که باید به آن توجه کنیم؛ در زمینه گزینش نیز که یک کار قضاوتی است باید دقت های فراوانی همراه باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآورشد: ذات قضاوت پیچیده و مسئولیت آور است؛ نظام اداری سالم هم حق مردم و هم حق الله است؛ یک نظام اداری سالم حق الله و حق الناس را به درستی ادا می کند؛ کسانی که در مرکز داوری هستند ابتدا باید اهل اخلاق و معنویت و خویش مدیریتی باشند و باید بتوانند بر کشش های نفسانی خود احاطه داشته باشند.

وی گفت: در نظام گزینش باید با ارتقای دانشی و به کار گیری درست شیوه با منطق علمی مسئولیت دیگری است که بر دوش فعالان این عرصه قرار دارد و قطعا گام های خوبی نیز در این زمینه برداشته شده است.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور تصریح کرد: اسلام از مناظر فلسفی و کلامی و اخلاقی و ارزشی و فقهی و حقوقی دارای نظریه است؛ این مناظر، نگاه جامع اسلام به هر قلمرویی دارای این سه حوزه است؛ در عرصه گزینش باید خلاءهای موجود را در این سه حوزه بررسی و پوشش داد.

وی در پایان به بیان طرح های کلان حوزه در عرصه برنامه ریزی و اسناد بالادستی حوزه پرداخت و بیان کرد: در تعریف نظام های مهارتی و کاربردی مجموعه مباحث گزینش نیز لحاظ می شود تا بتوانیم از نظر محتوایی، مستندات علمی مناسبی در اختیار جامعه قراردهیم.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha