جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی

حوزه/ استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تاکید بر این که علما و روحانیت، طلایه دار قیام خونین ۱۹ دی قم در سال ۵۶ بودند، تصریح کرد: نباید دستاوردهای انقلاب اسلامی به خاطر مشکلات اقتصادی فعلی، نادیده گرفته شود.

حجت الاسلام و المسلمین هادی عباسی خراسانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،با اشاره به این که در قیام 19 دی مردم قم در سال 56 به عنوان یک طلبه حوزه علمیه حضوری فعال داشته است، اظهار داشت: یکی از مصادیق بارز آیه مبارکه "فذکر بایام الله" همین یوم الله 19 دی است که با خون مطهر مردم و طلاب و فضلای شهر مقدس قم و سپس اربعین این روز در شهرهای دیگر همچون تبریز و یزد، زمینه پیروزی انقلاب اسلامی در دهه فجر سال 57 فراهم شد.

وی افزود: از این منظر تعظیم و بزرگداشت چنین ایام اللهی وظیفه همه مومنان است به خصوص کسانی که حقیقتاً دل در گرو امام ، شهدا و ارزش های والای انقلاب اسلامی داشته و دارند.

این استاد حوزه همچنین اضافه کرد: البته همان طور که همه می دانیم دو روز قبل از این قیام انتشار مقاله توهین آمیزی با نام مستعار احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات در اهانت به امام خمینی (ره) و برخی مقدسات زمینه ساز این قیام شد.

وی با اشاره به طلایه داری علما و روحانیت در شکل گیری قیام 19 دی مردم قم گفت: بنده این توفیق را داشتم که همچون دیگر مردم شریف و ولایتمدار قم نقشی هر چند کوچک در قیام 19 دی سال 56 داشته باشم که همین قیام مردمی نیز موجب شد که آتش انقلاب علیه دژخیمان پهلوی بسیار شعله ور تر از قبل شود.

وی ادامه داد: آن روز به عینه ما شجاعت مردم و دفاع آن ها از امام و روحانیت را به چشم دیدیم و از آن سو وحشی گری عمال رژیم را که در به خاک و خون کشاندن مردم از هیچ چیزی ابایی نداشتند.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی همچنین بیان داشت: عصر روز نوزدهم دی بود که پس از سخنرانی معروف آیت الله العظمی نوری همدانی در صفاییه، جمعیتی شاید بیش از ده هزار نفر آن هم در آن ایام خفقان آور به سمت منزل مرحوم آیت الله مشکینی به راه افتادند و به توصیه مراجع معظم تقلید دست به راهپیمایی آرام زدند اما ماموران ساواک و شهربانی به مردم بی دفاع حمله ور شده و جمع قابل توجهی را به شهادت رساندند که یادم هست بخشی از مردم و روحانیون در همین چهارراه شهدا یا معروف به چهارراه بیمارستان در آن موقع ، شهید شدند.

وی گفت: همچنین به خاطر دارم که آیت الله نوری همدانی در آن تجمع تاریخی در سخنانی انقلابی و شجاعانه به پیشتازی روحانیت آگاه و بیدار در مبارزه علیه ظلم و ستم اشاره کرده و تصریح کردند که روحانیت اصیل پشت سر امام (ره) در مبارزه با رژیم طاغوتی است و از این راه دست نمی کشد.

وی در خاتمه ابراز داشت: آن چه مهم است این که ما به آحاد مردم و نسل جدیدی که دوران نهضت امام خمینی(ره) و سال های پیروزی انقلاب اسلامی را درک نکرده به خوبی تبیین کنیم که برای ثمر نشستن این انقلاب و شکل گیری این نظام اسلامی چه مرارت ها و سختی هایی تحمل شده و چه خون های پاکی بر زمین ریخته شده و لذا به خاطر برخی مشکلات اقتصادی که واقعاً وجودش برای کشور ما دردآور است، نباید همه دستاوردهای انقلاب و نظام و ثمره خون شهیدان را نادیده بگیریم.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha