جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 474925
۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
رفتار والدین با فرزند

حوزه/ در سنین نوجوانی، فرزندان به شدت دم دمی مزاج می‌شوند، در رفتار با آنان باید دقت داشت؛ یک روز خیلی بدون بهانه شاد است و یک روز بی دلیل غم انگیز است، زمانی که ابراز شادی و هیجان می‌کند باید او را همراهی کرد و اگر زمانی بی حوصله و در خود فرو رفته است باید او را درک کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، نشست تربیتی با رویکرد تربیتی فرزندان نوجوان، با حضور الهه فلاح، استاد و مشاور حوزه علمیه خواهران یزد در مدرسه علميه فاطميه اشكذر برگزار شد.

در این نشست، فلاح با بیان اینکه باید به سنین جوانی و نوجوانی توجه کرد، گفت: نوع رفتار والدین از کودکی با فرزند مسلماً تاثیر مستقیم روی رفتار او در نوجوانی دارد، ولی این طور نیست که بگوییم چون از کودکی یک سری اصول را رعایت نکرده است دیر شده، بلکه با رعایت یک سری نکات و افزایش آگاهی نسبت به رفتار نوجوانان، می توان در تربیت او موفق شد.

وی ادامه داد: البته در سنین نوجوانی، فرزندان به شدت دم دمی مزاج می‌شوند، در رفتار با آنان باید دقت داشت؛ یک روز خیلی بدون بهانه شاد است و یک روز بی دلیل غم انگیز است، زمانی که ابراز شادی و هیجان می‌کند باید او را همراهی کرد و اگر زمانی بی حوصله و در خود فرو رفته است باید او را درک کرد.

استاد حوزه به دیگر ویژگی‌های نوجوانی پرداخت و اظهار داشت: به دلیل اینکه نوجوان در سن بلوغ قرار دارد، ویژگی جسمانی خاصی پیدا می‌کند، از چهره گرفته که به خصوص نوجوانان برروی آن حساس می‌شوند تا تغییرلات هورمونی که در بدن او به وجود می آید. او در این سنین دچار یک سر در گمی است، نمی‌داند بزرگ شده یا هنوز کودک است، انتخاب رشته و دغدغه آینده که چطور قرار است بشود، چه کاره شوم و از این قبیل سؤالات مدام او را آزار می‌دهد و در این میان ما باید نقش راهنما و تسکین دهنده را برای او ایفا کنیم.

فلاح در ادامه به پنج وظیفه والدین در دوران نوجوانی فرزندشان اشاره و بیان کرد: اصل اول غرق محبت کردن نوجوان است، این دید که با محبت زیاد لوس می‌شود اشتباه است، با کمبود محبت خطر بیشتری فرزند ما را تهدید می‌کند و او از ما فاصله می‌گیرد. اقتدار والدین در عین داشتن محبت نکته دیگری است که باید رعایت شود، استدلال و ایجاد محبت و باوراندن به نوجوان که قضاوت مردم راجع به ما مهم نیست بلکه آنچه مهم است رضایت خداوند از ماست، از دیگر نکات لازمی است که والدین باید به آن توجه داشته باشند.

مشاور حوزه در پایان با بیان این نکته که والدین باید معتدل باشند، اضافه کرد: نه خیلی نسبت به نوجوان سخت گیر باشید که از شما فراری شود و نه آنقدر سهل گیر که به حرف‌های شما اهمیتی نشان ندهد. این مساله را باید در تشویق و تنبیه هم رعایت کرد. علاوه بر این زمینه گفت و گو برای نوجوان باید فراهم باشد و این نیاز که در سن نوجوانی بسیار با اهمیت است، بی پاسخ گذاشته نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha