جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مصاحبه با معاون پژوهش گیلان

حوزه/ حجت الاسلام امیر چهری با اشاره به تقویت رویکرد پژوهشی در سطح کلان حوزه های علمیه گفت: خوشبختانه نگاه مسئولین به امر پژوهش، نگاهی مبنایی و زیرساختی است که این مسأله در پیشبرد اهداف پژوهشی ما بسیار موثر خواهد بود.

حجت الاسلام علی اکبر چهری معاون پژوهش حوزه علمیه گیلان در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در رشت گفت: با وجود کاستی و خلاء هایی که وجود دارد، خوشبختانه در حال حاضر فضا و رویکرد کلی که در زمینه پژوهش در حوزه های علمیه حاکم است بسیار امیدوار کننده بوده و رو به پیشرفت می باشد.

وی ادامه داد: ما شاهد هستیم که نظام ارزیابی و امتیازدهی مدارس علمیه، دارای رویکردی علمی بوده و عملکرد پژوهشی مورد توجه جدی می باشد به گونه ای که مبنای آن پژوهش محور است. علاوه بر آن نگاه مدیر محترم حوزه های علمیه هم نگاهی زیرساختی است و در سطح کلان نگاه ویژه ای به این امر وجود دارد که مدریت استان هم با همین نگاه، تاکید و حمایت جدی نسبت به کار علمی-پژوهشی دارند و این مسائل به ما کمک می کند تا با امید و جدیت بیشتری به کمک معاونین پژوهش مدارس، برنامه ریزی و تلاش کنیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه گیلان با اشاره به روند رو به رشد پژوهش مدارس علمیه گیلان گفت: به حول و قوه الهی در سال جاری، معاونت پژوهش در همه مدارس استان تشکیل شده و شروع به کار نموده اند؛ کانون های علمی که بازوی اجرایی معاونین پژوهش هستند تاسیس و شروع به کار نموده اند و با کمک آنها نشریات علمی- پژوهشی مدارس که خروجی و ثمره کارها و تلاش های پژوهشی طلاب و اساتید ماست در حال راه اندازی و شکل گیری است. علاوه بر اینها به شدت پیگیر تجهیز و ساماندهی کتابخانه های مدارس در چهارچوب و قالبی مشخص هستیم.

وی افزود: یکی ازگام های مهم ما تشکیل شورای پژوهش استان بوده است که وظیفه سیاست گذاری و تدوین نقشه راه پژوهشی استان را برعهده دارد. به عنوان مثال یکی از بحث مهای ما در این شورا  این بود که در راستای پژوهش محور نمودن آموزش و تدریس در مدارس علمیه، باید اساتید معزّز از لحاظ مهارت های پژوهشی هر چه بیشتر تقویت و توانمندسازی شوند. ما بدون ایفای نقش جدی و همراهی پویا از جانب اساتید نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که فضای آموزشی حوزه ها پژوهش محور شود. به همین جهت از تابستان تا کنون ۳ مرحله کارگاه های پژوهشی مختصّ اساتید محترم داشته ایم.

حجت الاسلام چهری با اشاره به اینکه اشتغالات غیر علمی موجب کمرنگ شدن ورود طلاب به عرصه های پژوهشی می شود خاطرنشان ساخت: آموزش مهارت های پژوهشی و ایجاد انگیزه و دغدغه برای ورود طلاب به این عرصه اگر توأم با یکدیگر باشد خواهد توانست اشکالات و نقایص موجود را برطرف کند. اکنون با فعال شدن معاونت های پژوهشی در مدارس استان تغییرات مثبت بسیاری را شاهد هستیم. به عنوان مثال برگزاری دوره های آموزشی کارگاهی با موضوعات پژوهش و فعال کردن کانون ها و حلقه های پژوهشی با محوریت جشنواره علامه حلی(ره) موجب شده تا امیدواری زیادی در زمینه رشد پژوهش در استان داشته باشیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه گیلان در ادامه افزود: فعالیت های جهادی و اقدامات بدیعی در چند ماه اخیر همکاران و اساتید ما در حوزه های علمیه انزلی، آستانه اشرفیه، تالش، آستارا، فومن و امیرالمومنین(ع) رشت صورت گرفته و در سایر حوزه ها هم با زحمات و تلاش هایی که عزیزان متحمل می شوند انتظار داریم در جشنواره علامه حلی(ره) شاهد رشد و جهشی فوق العاده باشیم ان شاءالله.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha