پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 475135
۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
آیت الله غروی

حوزه/عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: نباید بدون توجه به چارچوب و اصول فقهی عنوان یا موضوعی را وارد فقه کرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، آیت الله سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نشست علمی کرسی ترویجی فقه عفاف، حلقه مفقوده درتبویب فقه  که در سالن جلسات ساختمان امام رضا(ع) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد،  ضمن تقدیر از ارائه علمی ارزشمند حجت الاسلام بُستانی اظهارداشت: روشی که انتخاب می کنیم با روش فقه کاربردی پیش می بریم، در واقع  به فقه متعارف  ورود کنیم و آنرا دستکاری کنیم.

وی ادامه داد: برای ورود به فقه باید ابتدا بدانیم که چارچوب فقهی موضوع مورد نظر چیست؟ باید مطرح کنیم، دفاع کنیم. باید توجه داشته باشیم که اولاً عفاف یک مفهوم اخلاقی است، قبل از اینکه یک مفهوم فقهی باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه بیان داشت: عفاف در بحث اخلاقی مطرح شده و روایات زیادی هم وجود دارد که بیانگر مفهوم اخلاقی عفاف مانند، تقوا، توکل و.. می باشد که البته دارای لوازم و ملزومات خاص خود می باشد. این محل بحث و بررسی دار که در عین حال یک پژوهشگر موضوعی را مثل عفاف مطرح می کند، تقسیم بندی های خود را انجام می دهد و هیچ مشکلی هم ندارد، اما وقتی بخواهیم در قالب فقه آن را ارائه کنیم باید چارچوب و ضوابط مختص به فقه را رعایت کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: در ضرورت نگاه ویژه و بررسی موضوع عفاف تردیدی نیست که باید مباحث اخلاقی، اجتماعی و فقهی را با بهره گیری از کتاب و سنت یکجا جمع کنیم لذا مهم آنست که چارچوب را بدانیم و همانگونه عمل کنیم.

آیت الله غروی تصریح کرد: من روی ساختار و سازه حرفی ندارم اما اینکه فقه عفاف را مطرح کنیم در اینجا من حرف دارم و باید بحثی چون عفاف، یک موضوع فقه نیست.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha