جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید منذر حکیم

حوزه/رئیس موسسه الذریة النبویه گفت: متاسفانه در برخی پژوهش ها جای خالی روش شناسی و پرداختن به محتوا و نحوه استنباط از آیات و روایات به چشم می‌خورد که محققان باید نسبت به این مسائل جدی تر توجه داشته باشند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سیدمنذر حکیم در نشست علمی کرسی ترویجی «فقه عفاف، حلقه مفقوده درتبویب فقه» در سالن جلسات ساختمان امام رضا(ع) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در نقد ارائه‌دهنده با لحنی انتقادی با بیان اینکه خدا را شاکریم که بعد از ۴۰ سال از انقلاب به چنین موضوعاتی می‌پردازیم گفت: کار آقای بستان، کاری جدید در حد خود است و بحثی به جامعیت این بحث ندیده‌ام.

استادحوزه علمیه با اشاره به کاستی در بحث حجت‌الاسلام بستان افزود: یکی از نواقص این است که تعریفی عملی از عفاف ارائه نشد و به تشخیص عرف واگذار شد، در حالی که باید روشن شود که عفاف صفتی اخلاقی و یا معلول عواملی است؟.

حجت الاسلام والمسلمین منذرحکیم با تاکید مجدد بر مفهوم‌شناسی عفاف بیان کرد: ایشان عنوان کلی فقه عفاف را انتخاب کرده‌اند ولی به عفاف جنسی پرداخته است که ناشی از عدم تعریف از عفاف است.

این محقق و استاد حوزه تصریح کرد: اگر عفاف بحثی اخلاقی باشد این سؤال مطرح است که آیا حکم فقهی در یک موضوع اخلاقی می‌گنجد یا خیر؟ یعنی تکلیف بحث را باید در مبانی روشن کنیم که آیا هر حکم اخلاقی علاوه بر باید و نباید، حکم فقهی واجب و حرام و مستحب و ...  هم دارد یا خیر؟

حجت الاسلام والمسلمین منذر حکیم با بیان اینکه در تحقیق آقای بستان، جای روش‌شناسی خالی است اظهار کرد: روش‌شناسی بحث ایشان مکنون در دل ایشان مانده و در مقاله ارائه نشده است.

رئیس موسسه ذریة النبویة با بیان اینکه بعد از ۴۰ سال به اینجا رسیده‌ایم که آیا فقه اجتماعی داریم یا خیر تصریح کرد: در بحث عفاف باید تمرکز بر روی شبکه عفاف و نه صرفا عفاف جنسی باشد.


انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha