جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مرویان حسینی

حوزه/ رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: مناسبات اجتماعی بشر را انسانی تر نموده و او را به فطرت، معنویت و اخلاق سوق و مدارای مبتنی بر اخلاق و علم را در میان بشر گسترش دهد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مرویان حسینی، در سومین پیش نشست تخصصی کنفراس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی در محل تالار شیخ طبرسی این نهاد، به موضوع تربیت تجربی و راهبرد قرآنی در فرهنگ سازی اجتماعی پرداخت و ابراز کرد: از آنجايي که تربيت انسان و ايجاد هر گونه تحول در جان او، نيازمند تمرکز ذهني و رواني است، اين تمرکز ذهني و رواني صرف موضوعي شود که تأثير بيشتري در شخصيت انسان دارد تا فعاليت‌هاي تربيتي بهينه گردد.

وی با بیان اینکه تربيت انسان نيازمند تمركز ذهني و رواني است و بدون اين تمركز، امكان تحول شخصيت وجود ندارد و اراده‌اي شكل نمي‌گيرد، گفت: پراكنده‌كاري و تشتت خاطر مانع تحول پايدار است و تا هنگامي كه انسان درباره موضوع تلاش نكند و مدت زماني نسبتا طولاني بر آن متمركز نشود، از نتايج آن بهره‌مند نمي‌شود و با اين تمركز، شكاف عميق ميان علم و عمل تا حدودي پر خواهد شد.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه در اخلاق مسيحي از ميان انبوه گزاره‌هاي اخلاق اجتماعي بر مهرورزي و محبت به ديگران تأكيد شده است، ابراز کرد: تربيت مسيحي به مهرورزي شناخته مي‌شود؛ يعني عمده تأكيد تربيتي بر اين صفت متمركز شده و تحول انسان در پرتو ايجاد آن توصيه مي‌شود که گويا اين صفت در اخلاق اجتماعي، پايه  خيرها و سعادت‌هاست و با تمركز بر آن تحولي عميق در جان آدمي پديد مي‌آيد.

وی با بیان اینکه اسلام و مسیحیت در کنار هم بخش عظیمی از جهان علمی و دینی را تشکیل می دهند و این دو مشترکات فراوان دارند، افزود: مشترکات فراوان میان اسلام و مسیحیت وجود دارد و این دو دین در اصول توحید، معادباوری، اعتقاد به منجی، عدالت، عقاید وحیانی، ایمان به انبیاء الهی، تلاش برای پیوند بین دنیا و آخرت، نماز، دعا، عرفان و حرمت نهادن به مراکز مقدس اشتراک دارند.

حجت الاسلام و المسلمین مرویان حسینی درباره تربیت دینی از نگاه اسلام اظهار کرد: بزرگان و عالمان، ايجاد روح حماسي، شور انقلابي، شهادت‌طلبي و احساس مسئوليت نسبت به اصلاح محيط اجتماعي را محور تربيت اسلامي معرفي كرده‌اند؛ يعني معتقدند براي تربيت مؤثر و ايجاد تحول پايدار، متربي بايد خود را در مقام مربي و مصلح احساس كند.

وی ادامه داد: البته تهدیدات مشترک شامل الحاد، اندیشه های سکولار، خشونت نسبت به زنان و کودکان، فروپاشی نظام خانواده و افراط گرایی مذهبی نیز مشترک است، یعنی  فاصله اسلام و مسیحیت در روش‌ها، سلیقه ها و زبان‌هاست اما می توانیم در موضوعات مختلف و با توجه به مشترکات فراوان همکاری های عملی داشته باشیم.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه عارفان مسلمان نيز مدار معرفت الله را شاه‌كليد تعالي انسان می دانند و در اخلاق بندگي اصرار می کنند، گفت: اهل معرفت معتقدند با اصلاح معرفت‌الله همه فضائل در جان انسان شكل میگيرد و رذائل از بين مي‌رود که بنابراين، عمده توجهات تربيتي بر موضوع معرفی خدا و بیان صفات الهی است.

وی اظهار کرد: روايات و خطابه‏‌هايي كه از ناحيه پيشوايان بزرگ شيعه در اختيار است به ‏خوبي ما را با اين موضوع آشنا مي‏ كند كه سرفصل برنامه رهبران دين، هميشه به حمد و ستايش و تعريف خدا مزّين می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مرویان حسینی افزود: اگر انبیاء الهی نبودند و ادیان در دنیای کنونی نقش آفرینی نمی کردند قطعا وضعیت دنیا خشونت بارتر و رنج آورتر بود.

وی با بیان اینکه کنفرانس تربیت دینی به دنبال این است که بگوید همراهی ادیان الهی می تواند با تسهیل تربیت دینی رنج بشر را کم و راه تربیت و هدایت او را به سوی دنیایی زیباتر و آرامش بخش تر فراهم کند، تاکید کرد: مناسبات اجتماعی بشر را انسانی تر نموده و او را به فطرت، معنویت و اخلاق سوق و مدارای مبتنی بر اخلاق و علم را در میان بشر گسترش دهد.

وی با اشاره به اینکه عقلانیت، انتخاب آزادانه انسان را فراهم و رافت و رحمت است که عشق و احساس و نشاط را به روابط انسانی می بخشد، افزود: معتقدیم تربیت دینی، تجربی است؛ یعنی نمونه های عملی و الگوها را معرفی و ارائه می کند، لذا محوري‌ترين برنامه تربيتي، افزايش معرفت و تمركز بر توحيد و صفات خداست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به تفاوت اساسي ميان منطق زندگي در دنياي غرب و منطق حيات ديني را در وظيفه‌محوري اشاره و خاطر نشان کرد: انسان غربي به دنبال ارضاي بيشتر و دستيابي به لذت فراوان‌تر است اما انسان ديني به دنبال انجام وظيفه است؛ آنها براي رسيدن به هدف محوري خود لذت‌جويي تلاش مي‌كنند تا همه اعمال خود را با لذت هماهنگ كنند.

وی افزود: انسان ديني بايد به گونه‌اي تربيت شده باشد كه بتواند به راحتي بر خلاف ميل و بر اساس وظيفه عمل كند و از خواهش‌هاي غريزي خود درگذرد.

حجت الاسلام و المسلمین مرویان حسینی در توضیح این مطلب گفت: انسان مؤمن ممكن است كارهاي لذت‌بخشي هم انجام دهد اما آن را نه به خاطر لذتش بلکه به دليل وظيفه انجام مي‌دهد زيرا اگر صرفاً به انگيزه لذت‌جويي باشد، عملي حيواني است. بر این اساس، انسان غربي چون تنها به دنبال لذت است، اگر لذت از بين رود، انگيزه‌اي براي كار كردن ندارد اما انسان مؤمن از آنجا که به دنبال وظيفه است، اگر رسالت و مسئوليتي پيش‌روي خود نبيند، احساس پوچي مي‌كند.

وی درپایان به 34 سال فعالیت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اشاره و بیان کرد: این مرکز پشتوانه تحقیقاتی و علمی بارگاه رضوی در زمینه دانشهای اسلامی و از دستاوردهای مبارک انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha