پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی

حوزه/ معاون فرهنگی قوه قضائیه بر لزوم توسعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه تاکید کرد و گفت: یکی از آسیب های جدی در اجتماع که منجر به تشکیل پرونده های قضائی می شود خشم و تندخوئی و عصبانیت است؛ مهار خشم از واجبات دین اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین هادی صادقی امروز در اولین همایش استانی صبر با هدف ترویج فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت و تقدیر از فعالان این حوزه که در سالن همایش های اتاق اصناف قم برگزار شد، صلح و بخشش را از بارزترین مبانی دین اسلام دانست و گفت: روح فرهنگی سازش و بخشش از سنن درونی دیرین ایرانیان است.

وی افزود: یکی از نکات جالبی که باید در رابطه بین فرهنگ و اخلاق و ایرانیان و اسلام به آن اشاره کرد آن است که خلق فرهنگی ایرانیان با اسلام هماهنگ بود و به همین ایرانیان دلیل خصلت های نیک خود در صلح و سازش و مهربانی، رنگ و بوی دینی دادند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با ذکر این مطلب که نباید فرهنگ اسلامی و ایرانی خود را در رابطه با صلح و سازش و گذشت از دست بدهیم، گفت: یکی از آسیب های جدی در اجتماع که منجر به تشکیل پرونده های قضائی می شود خشم و تندخوئی و عصبانیت است؛ مهار خشم از واجبات دین اسلام است؛ یکی از خصوصیات دوران جهل،عصبانیت و تندخوئی بود و پیامبر(ص) با بعثت خود فرهنگ جاهلیت در خشم و غضب را از بین برد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صادقی با ذکر این مطلب که در جامعه دینی باید برادری حاکم باشد، یاد دآرشد: مهربانی و سازش و گذشت نسبت به یکدیگر موجب وحدت و انسجام بین مردم می شود؛ تنسانی که غضب می کند نمی تواند رفتار خود را کنترل کند چرا که در آن شرایط عقل در تصمیمات دخیل نیست و کاری که عقل در آن دخیل نباشد منطقی و درست نخواهد بود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه اخلاق اهل بیت(ع) را اخلاقی متعالی دانست که عناصری چون تندخویی و خشم با دیگران در آن وجود ندارد و بیان کرد:  ستون خرد بردباری است،صبر و بردباری تاثیر زیادی در کاهش جرائم دارد وقتی انسان سراسر خشم است نمی تواند رفتار خود را کنترل کند؛ یکی از برنامه های مهم دستگاه قضاء ایجاد صلح و سازش میان طرفین پرونده های قضائی است.

وی عنوان کرد: دستگاه قضائی باید فرهنگ مهربانی را در جامعه به جریان بیندازد و پرونده ها را به سمت و سوی سازش سوق دهد؛ سالانه 800 هزار پرونده قضایی توسط فعالان و شورای حل اختلاف و افراد خیر منجربه صلح و سازش می شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صادقی تصریح کرد: تمامی قضات تلاش می کنند در پرونده های قضائی به ایجاد صلح و سازش بپردازند البته ما منکر خطا در سیستم قضائی نمی شویم و گاهی استثنائاتی وجود دارد که پیگیری می شود اما بخش زیادی از اعتراضات به دستگاه قضاء به علت ناآگاهی و نادانی است.

وی اظهار کرد: باید در میان مردم به اصلاح پرداخت و زمینه کینه و دشمنی را از بین برد البته اصلاح گری در جامعه باید همراه عدل و قسط و رافت و انصاف باشد؛ دستگاه قضائی باید با شجاعت و اقتدار و البته گذشت و مهربانی پرونده ها را دنبال کند هر چند عفو و بخشش شامل حال گردنکشان سیاسی و اقتصادی نمی شود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha