جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی عبدخدایی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عبدخدایی با بیان اینکه بسیاری از جوامع به علت نفوذ الگوهای نامناسب به فساد و تباهی کشیده شده‌اند، گفت: ائمه هدی (ع) نه تنها نمونه یک انسان کامل هستند بلکه که هر یک از آن بزرگواران بسته به شرایط زمانی و مکانی، الگویی از صفات بارز انسانی‌اند، لذا در مکتب اهل بیت (ع) انتخاب الگوی صحیح مترادف با آموختن دانش می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت الاسلام و المسلمین محمدهادی عبدخدایی، در سومین پیش نشست تخصصی کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی به نقش عدالت و مهرورزی در تعلیم و تربیت دینی اشاره کرد و گفت: یکی از روش‌های تربیتی، روش ارائه الگو است، در این روش انسان‌های پاک، موفق و کامل به عنوان نمونه معرفی می‌شوند و دیگران می‌توانند از رفتار آنها سرمشق بگیرند.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه هر انسانی به دنبال الگو می‌گردد و در پی شخصیت ممتازی است که به او دل بندد و ارادت بورزد، اظهار کرد: وجود الگوهای رفتار و شخصیت‌های نمونه و مربی، نقش بسیار مهمی در سازندگی انسان‌ها دارد و انسان به طور فطری، نیازمند راهنماست.

وی با بیان اینکه هدف اساسی و نهایی همه پیامبران، تربیت صحیح انسان‌ها برای تکامل و سعادت ابدی است، افزود: در این مسیر یکی از روش‌های اساسی و راه‌کارهای عملی، پرورش و تربیت از طریق الگوهاست. با مراجعه به قرآن کریم و روایات ائمه‌ هدی(ع) مشاهده می‌شود که به تربیت انسان از این طریق بسیار تأکید شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدخدایی اظهار کرد: خداوند متعال نسبت به نقش الگو در پرورش انسان‌ها تأکید ویژه‌ای دارد و در قرآن کریم در موارد متعدد، پیامبران، انسان‌های صالح و امت‌ها را به عنوان اسوه و نمونه معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه اگر جامعه بی قانون باشد، هرج و مرج و زندگی در جنگل محسوب می شود و بنابراین مقررات حقوقی برای مدیریت جامعه لازم و ضروری است، ابراز کرد: حقوق بدون اخلاق نمی تواند جامعه را به صورت یک اجتماع با فرهنگ و ارزشمند اداره کند.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری محور حقوق را عدالت و محور اخلاق را مهرورزی دانست که هر دو در ادیان الهی توصیه شده اند و در این باره گفت: جامعه ای که تنها با مقررات حقوقی و منهای اخلاق اداره شود جامعه سعادتمندی نخواهد بود زیرا همه قوانین و مقررات اسلامی برای مدیریت جامعه دو بعد اخلاقی و حقوقی را همراه دارند و مورد تاکید قرار می دهند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که به جایگاه حضرت مریم و حضرت عیسی (ع) اشاره دارد، ابراز کرد: نام حضرت مریم 34 مرتبه و نام حضرت مسیح 36 مرتبه در قرآن کریم آورده شده و این امر نشانگر حرمت و ارزش قرآن برای این دو شخصیت الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدخدایی افزود: اقتدا و تاسی به الگوهای رفتاری امری است که در نهاد انسان‌ها به طور غریزی و فطری وجود دارد و هر فرد و جامعه‌ای نیز در پی آن است که با یافتن الگوهایی بتواند با سرمشق قرار دادن آنها راه سعادت و کمال را بپیماید.

مدیر مدرسه علمیه جعفریه مشهد با بیان اینکه  بسیاری از جوامع به علت نفوذ الگوهای نامناسب به فساد و تباهی کشیده شده‌اند، گفت: ائمه هدی (ع) نه تنها نمونه یک انسان کامل هستند بلکه که هر یک از آن بزرگواران بسته به شرایط زمانی و مکانی، الگویی از صفات بارز انسانی‌اند، لذا در مکتب اهل بیت (ع) انتخاب الگوی صحیح مترادف با آموختن دانش می باشد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha