جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام حصاری

حوزه/معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران گفت: کار تبلیغی، تربیتی، فرهنگی، سیاسی و حضور فعال در عرصه های تاثیرگذاری سیاسی-اجتماعی باید عالمانه و برخاسته از فهم دینی باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از گرگان، حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر حصاری، در مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان که با حضور جمعی از موسسین و هیئت امناها و مسئولین شهرستانی، مدیران و کارکنان و طلاب مدارس علمیه خواهران استان گلستان برگزار شد، پیرامون بالندگی حوزه های علمیه خواهران سخن گفت.

وی خاطرنشان کرد: هدف گذاری و سیاستگذاری درستی در حوزه های در حوزه های علمیه خواهران انجام شده است و در دو سه سال اخیر، علیه حوزه تبلیغات سوء فراوانی در فضاهای مجازی شده است که این نشان از اثرگذاری آن است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران اظهار کرد: حجت الاسلام بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور سال 98 را به عنوان سال بالندگی حوزه اعلام کرد که برنامه هایی در این زمینه در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حصاری در تشریح چگونگی بالندگی حوزه ها بیان کرد: بالندگی حوزه به معنای رساندن آن به تراز انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی است و این اتفاق نمی افتد مگر این که سطح علمی حوزه ها را به سطح پویای خود برسانیم، حوزه نامش "حوزه علمیه"است و صرفا یک مکان آموزشی نیست بلکه باید به سمت تولید علم حرکت کرد، تولید علمی که متناسب با حوزه های علمیه و رعایت تمام ویژگی های مرتبط به جامعه بانوان باشد.

وی اضافه کرد: حوزه علمیه خواهران باید به انبوهی از مسائلی که دنیای امروز از مکتب اهل بیت علیهم السلام در رابطه با شخصیت و جایگاه زن دارد، پاسخگو باشد و این پاسخگویی حتما نیاز به تولید علم دارد.  

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: بخش وسیعی از ابرپروژه های سبک زندگی دینی، طراحی تمدن نوین اسلامی و جامعه سازی اسلامی دو گام بسیار بلند حرکت انقلاب اسلامی است که  مقام معظم رهبری مدظله العالی به عنوان گام ها و مراحل سیر تکاملی انقلاب تبیین فرمودند که نیاز به کار علمی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حصاری با تاکید بر حضور فعال تر دانش آموختگان حوزه خواهران در پست های برنامه ریزی و مدیریتی، اذعان کرد: حضور خواهران محقق و تحصیلکرده حوزوی در جایگاه های برنامه ریزی و تدوین متون و تولید محتوا کمرنگ بوده است، و این باید در حوزه ها اتفاق بیفتد که خواهران توانمندی که می توانند در برنامه ریزی های کلان حوزه های علمیه خواهران و تولید محتوا و در آینده نزدیک، در تولید علم نقش ایفا کنند، زیاد داریم و باید برای فعالیت های مهم سازماندهی شوند.

وی اظهار امیدواری کرد که؛ در سال بالندگی حوزه های علمیه خواهران، شروع قدرتمندی در کشور داشته باشیم و ایفای نقش طلاب و مسئولین حوزه های علمیه خواهران و پشتیبانی های جدی و عالمانه موسسین و هیئت امناها و بزرگان شهرستان ها که رکن علمی هستند، این مسیر را با غنای بالا دنبال نمایند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران ابراز کرد: حوزه های علمیه مجموعه ای از کارکردهاست و فقط یک کارکرد آموزشی صرف ندارد بلکه کارکردهای فرهنگی، تبلیغی، سیاسی و تربیتی و اجتماعی، علمی- پژوهشی از رئیسی ترین کارکردهای حوزه است.

حجت الاسلام و المسلمین حصاری با بیان این که نقشی که حوزه های علمیه در طول تاریخ ایفا کرده اند، در همه عرصه هاست، افزود: حوزه با همه این کارکردها شناخته می شود و زمانی حوزه علمیه خواهیم داشت که تمام این کارکردها در دل حوزه ها سازمان یافته و سازه هایش ایجاد شده باشد و به صورت یک حرکت مستمر در دل حوزه و حوزویان جریان پیدا کرده باشد.

وی شکل دادن به نهاد آموزشی حوزه ها را به عنوان یکی از اقدامات جدید حوزه های علمیه دانست و وجه مشترک همه این کارکردها را علمی بودن آن، با بهره گیری از علم دینی برشمرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران تاکید کرد: کار تبلیغی، تربیتی، فرهنگی، سیاسی و حضور فعال در عرصه های تاثیرگذاری سیاسی-اجتماعی باید عالمانه و برخاسته از فهم دینی باشد، به همین دلیل "حوزه علمیه" است،والا حوزه علمیه دینی، یک مرکز علمی مثل دانشگاه های سکولار نیست که فقط دانش را مدنظر قرار دهد بلکه علم با آن مفهوم دینی که در آیات و روایات از آن نام برده شده، است.

گفتنی است بعد از اتمام مراسم، از کتاب «مجموعه مقالات همایش ملی حجاب پژوهشی با تاکید بر قرآن و سنت» توسط حجت الاسلام والمسلمین حصاری رونمایی شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha