جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی، تحقق "آرمان شهر" را در گروه معنویت، اخلاق، عقلانیت، عدالت اجتماعی و توحید برشمرد و گفت: نگاه مبتنی بر فرهنگ دینی آن است که جامعه برای نظام اصولی هدایت شود تا این امور نهادینه شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، در جلسه اخلاق عمومی  طلاب حوزه علمیه مشهد با موضوع «اخلاق و سلوک انقلابی» که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به مسأله اخلاق دینی پرداخت و آن را در راستای رسیدن به کرامت انسانی در جامعه با اهمیت دانست و گفت: امروزه موضوع اخلاق مورد بحث صاحبان اندیشه و دولتمردان دنیاست.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: رعایت چهارچوب‌های اخلاقی به عنوان یک قرارداد اجتماعی مطرح است اما اخلاق مبتنی بر دین، در حوزه عقاید و باورهای الهی و احکام و اخلاق فاضله، مطرح می شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، تحقق "آرمان شهر" را در گروه معنویت، اخلاق، عقلانیت، عدالت اجتماعی و توحید برشمرد و مطرح کرد: نگاه مبتنی بر فرهنگ دینی آن است که جامعه برای نظام اصولی هدایت شود تا این امور نهادینه شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه 25 سوره حدید ادامه داد: برای تحقق جامعه ای تزکیه شده، باید دولت و نظام اسلامی بر هدایت و تزکیه اجتماعی، تعریف شود.

مباحث اخلاقی جدا از مباحث فقهی نیست

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه، حسن خلق را در احترام و رفتار به خانواده، همسایه و اجتماع دانست و تصریح کرد: اخلاق انتفاعی برای جلب توجه دیگران، جذب منافع بیشتر و تحکیم موقعیت ها است اما، اخلاق الهی ریشه در نیت خدایی دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از پیامبرمکرم اسلام(ص) «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل‌»، افزود: مباحث اخلاقی در حوزه فرهنگ دینی ما، امری جدا از مباحث فقهی نیست و همچنان که علم در سه حوزه عقاید، اخلاق و احکام الهی می باشد، کرامت انسانی نیز برآن استوار است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه تمام فقه ما بر این است تا انسانی برخوردار از کرامت اخلاقیتربیت شود که این جایگاه با پایبندی به اخلاق و احکام الهی دست می یابد، ابراز کرد: هر انسان بزرگی، شخصیت بزرگواری ندارد؛ انسان بزرگوار، برخوردار از یک روح بلند و ملکوتی است که همه جلوه های رفتاری او، خدامحوری، خدا باوری و خدابینی می باشد.

تولیت آستان قدس رضوی، کرامت انسانی را بر دو قسم کرامت ذاتی و اکتسابی، معرفی و تشریح کرد: کرامت ذاتی آن است که خداوند به همه انسان ها یکسان داده ( وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ. سوره اسراء آیه 70) و به موجب آن از همه خلایق برتر شد، اما آن کرامتی که موجب می شود انسان به واسطه آن در جایگاه روح بزرگوار قرار گیرد، کرامت اکتسابی است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه در پرتو آیات نورانی قرآن و هدایت رسول مکرم(ص)، انسان به کرامت اکتسابی دست می یابد، ابراز کرد: جایگاه برتر انسانی، تربیت نفس و احیای تمایلات عالی نفسانی است.

فقه باید در جان و روح فقیه جای گیرد

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بخش بعدی سخنان خود به موضوع اخلاق از منظر فقه پرداخت و اظهار کرد: در تعریف فقه، عالم فقیه علاوه بر آنکه کوهی از علم می باشد، صاحب نفس نیز هست.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه فقه باید در جان و روح فقیه جای گرفته باشد، به 32 جلد صحیفه نور حضرت امام راحل(ره) اشاره و خاطر نشان کرد: در هیچ کدام از این کتب، حضرت امام(ره) دعوت به خود ندارد و تماماً توجه به خداوند است و مهمترین رسالت خویش را در حفظ دین و هدایت انسان ها می داند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه بین "بیایید" و "بروید" تفاوت وجود دارد، خطاب به طلاب جوان گفت: خود را به قله های علم و تزکیه انسانی برسانید و آن وقت به جامعه بگویید تا به سمت شما حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه شریعت، احکام و آیاتی دارد، تصریح کرد: نماز، روزه، حج و ... از احکام شریعت هستند، اما غایت و هدف آن، تزکیه نفس در پرتو هدایت انسانی است.

سکولاریسم ارادی، عامل تهدید حوزه های علمیه

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان کرد: آنچه که حوزه های علمیه را تهدید می کند، سکولاریسم ارادی و اجتماعی می باشد و معنای آن این است که جامعه کار خود را انجام دهد و ما نیز به کار خود مشغول باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تاکید کرد: آنچه برای طلاب علوم دینی به واسطه شاگردی در مکتب امام صادق(ع) واجب است، تربیت جامعه ای برای رسیدن به تزکیه می باشد تا اندیشه و رویکرد انقلابی در آن رشد یابد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، اندیشه انقلابی را زمینه ای برای برنامه ریزی اخلاقی دانست و افزود: نظم، عقلانیت، اخلاق، معنویت و نگاه ژرف در اندیشه و تفکر انقلابی است و باید جامعه را به آن سمت هدایت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه اساس کار روحانیت آن است که انسان وارسته و خودساخته، جامعه را به سمت کرامت انسانی هدایت کند، گفت: رمز موفقیت امام راحل(ره) آن بود که خود در قله بودند و به مردم می گفتند "بیایید".

گرایش به معنویت در دنیا افزایش یافته است

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: امروز گرایش به معنویت بیش از هر زمان دیگری در دنیا مطرح است، بنابراین با تهذیب نفس و اخلاق فاضله و کریمه یمی توان به سمت هدایت و جذب جوانان عالم حرکت کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تحقق جامعه مبتنی بر قرآن در جهان دور از انتظار نیست، افزود: تجربه ارزشمند 40 سال اداره کشور براساس مبانی نورانی قرآن، پیش روی همه جوانان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابرازکرد: باید با راه، هدف و آسیب ها آشنا بود و مقصد را شناخت تا با عزمی راسخ، جزمیت علمی بالا و نگاهی دوراندیش، به سمت تحقق جامعه قرآنی گام برداشت.

وی در پایان ضمن تشکر از برگزارکنندگان جلسات اخلاق عمومی در حوزه علمیه خراسان، گفت: این گونه جلسات برای طلاب بسیار مفید است تا با علوم، اصول و عیوب اخلاقی در جامعه بیشتر آشنا شوند و در مسیر اهداف عالیه الهی قرار گیرند.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha