چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی با تاکید براینکه زهد ترک دنیا معنی نمی دهد بلکه ترک تعلق به دنیا هست، گفت:به ما در روایات و احادیث توصیه شده است که تعلق به دنیا نداشته باشید بنابراین دو راهکار برای تحقق این مهم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، شامگاه پنج شنبه در مراسم شب اولین سالگرد ارتحال حجت الاسلام و المسلامین شیخ مهدی مظاهری در خیمه گلستان شهدا اظهار کرد: دنیا یک فرصت کوتاهی برای هریک از ما هست،در روایت آمده  دنیا، چون سایه ابر و شیرینی در خواب است.

وی تصریح کرد: امام علی(ع) می فرماید« مردم در دنیا خواب هستند و وقتی می میرند تازه بیدار می شوند» لذا برگزاری چنین محافل و جلسات یادبود وارتحال عالمان و بزرگان  برای تذکردادن به یکدیگر هست.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه به ما گفته اند استفاده شما از دنیا به نحوی باشد که دل به دنیا نبندید، گفت: این بدان معنی است  که جسم وابسته به دنیا باشد ولی دل به دنیا وابسته نباشد این معنی زهد است.

وی با تاکید براینکه زهد ترک دنیا معنی نمی دهد بلکه ترک تعلق به دنیا هست، عنوان کرد: به ما در روایات و احادیث توصیه شده است که تعلق به دنیا نداشته باشید بنابراین دو راهکار برای تحقق این مهم است.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: نخست اینکه دنیا در نگاهتان بزرگ نباشد، اگر دید و نگاه افراد بزرگ شد دنیا در نگاه آنها به تبع کوچک می شود و دیگر دل به دنیا نمی بندند.

وی ادامه داد: کسی که دنیا در چشمم بزرگ بود، دلش به دنیا وابسته شده و از آخرت و خداوند جدا شده و بنده دنیا می شود، راهکار دوم این است که به فنابودن دنیا توجه داشته باشم عاقل وقتی متوجه فناپذیری دنیا بود دیگر دل به دنیا نمی بندد.

استاد حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: امام علی(ع) می فرماید شما از کسانی باشید که بقای آخرت را فهمیده و فنا پدیری دنیا را متوجه اند لذا شایسته است چنین کسی دل از فنا بکَند و دل به بقا ببندد.

وی با بیان اینکه نعمتهای دنیا هرچند بزرگ باشد ولی در مقابل نعمتهای آخرتی کوچک هستند  افزود: نتیجه این دو راهکار آن است که مومن با وجود اینکه ممکن است در دنیا کمبود مالی داشته ولی چون دل به دنیا نبسته، آرام هست و ناآرام نیست.

آیت الله مهدوی با دادن این تذکر به مخاطبین که البته این گفته ها به معنی آن نیست که مومن در دنیا تلاش متعارف خود را  در دنیانکند، گفت: انسان اگر مراقب نباشد پایش می لرزد و چه بسا چنان به دنیا دل می بندند که سکه برایشان سکته می آورد .

وی بیان کرد: کسی که با خدا هست خشنود هم هست و مرحوم حجت الاسلام  شیخ مهدی مظاهری چنین بود به نحوی که در نیایش ها و زمزمه های سحرگاهی انس با خدا داشت.

عضو خبرگان رهبری با تاکید براینکه امشب از عالمی بزرگ تجلیل می کنیم، در ادامه اشاره ای به داستان های زندگی اولیای خدایی کرد که با امام عصر(عج) در ارتباط بودند،گفت: در روایت آمده است شب و روز جمعه بسیار با اجر و قرب هست و در سالگرد ارتحال مرحوم حجت الاسلام شیخ مهدی مظاهری شخصیتی که ده ها سال زمزمه نیایش و دعای آن مرحوم به تعبیر  رهبر معظم انقلاب (در پیامشان برای ارتحال آن عالم) از یادگاری های معنوی اصفهان است و امید هست که ماندگار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha