پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مدرسه علميه صديقه طاهره سلام الله عليها نوشهر/ كرسي آزاد انديشي

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه صدیقه طاهره(س) نوشهر گفت: در حال حاضر ما در جنگ فرهنگی به سر می بریم که نظام سلطه جهانی، با روش های زیرکانه سعی در جریان سازی فکری و تخریب ارزش های اسلامی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مازندران، خانم حسنی در کرسی آزاد اندیشی با موضوع «حفظ مصلحت اجتماعی در اجرای علنی حدود»، در مدرسه علمیه صدیقه طاهره(س) نوشهر، بیان کرد: در عصر جدید و دنیای امروز، اجرای علنی حدود و احکام مربوط به آن احتیاج به بحث و بررسی و پژوهش جهت شفاف سازی بیشتر دارد.

وی افزود: هر جامعه ای از نظر تأمین امنیت اجتماعی و اقامه عدل نیاز به قوانینی دارد تا از آسیب ها مصون بماند؛ به مجازات هایی که خداوند برای گناهان تعیین نموده و اندازه مشخصی برای آن به طور شفاف مشخص شده، حد گویند،  اما تعزیر، مجاراتی است که اندازه مشخصی برای آن ذکر نشده و با نظر و رای حاکم و قاضی اجرا می گردد.

استاد ارئه کننده موضوع کرسی تصریح کرد: ادله اربعه ما برای به دست آوردن احکام، قرآن، سنت، عقل و اجماع است. که در مورد حکم اجرای علنی حدود، تنها در قرآن و سنت به آن اشاره شده و منبع قرآنی حکم در سوره نور، آیه 2 و در منبع سنّت که شامل فعل، قول و تقریر معصوم است در سیره عملی امام علی علیه السلام آمده است.

وی گفت: گروهی حکم حد را مستحب و عده ای آن را واجب دانسته اند که با توجه به عبارت « وَلیَشهدعذابهما طائفه من المومنین» و فعل امر به کاررفته در آن، واجب بودن این حکم ثابت می شود.

وی با اشاره به علت علنی اجرا شدن حکم حدود اعلام کرد: با وجود این که خداوند ستارالعیوب است، در مواردی که شخص گناه را علنی انجام داده باشد؛ حکم به مجازات علنی داده اند تا عظمت دوری از گناه حفظ شود.

خانم بازدار منتقد این کرسی در ادامه اظهار کرد: در جامعه امروزی که رایج شدن و شیوع گناهان افزایش یافته، بسیاری از حدود، به صورت علنی اجرا نمی شود که این امر، حدود ممکن است موجب جری تر شدن گناهکار و بی تفاوت شدن افراد نسبت به قبح گناه گردد.

خانم غلامرضائی، مدیر مدرسه علمیه صدیقه طاهره(س) نوشهر، ضمن جمع بندی مطالب ارائه شده، بیان کرد: در حال حاضر ما در جنگ فرهنگی شدیدی به سر می بریم و نظام سلطه جهانی، با روش های زیرکانه سعی در جریان سازی فکری و تخریب ارزش های اسلامی دارد؛ در چنین شرایطی به خاطر مصلحت جامعه اسلامی، علما تصمیم گرفته اند که بعضی از حدود به طور علنی اجرا نشود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امام علی علیه السلام در زمان حکومت خویش گاهی حد، را علنی و گاهی در خفا انجام می داد که این بنا بر صلاحدید خودشان در نظر گرفته می شد و در هر شرایطی، توجه به مصلحت جامعه اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha