چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام سید علی عماد

حوزه/ مدیر کتابخانه آیت‌الله گلپایگانی گفت: در بخش نسخ خطی حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ کتاب نگهداری می‌شود که یکی از سرمایه‌های حوزه علمیه قم به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،حجت الاسلام و المسلمین سید علی عماد، امشب در آیین بازگشایی و افتتاح بخش‌های جدید کتابخانه حضرت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی ضمن خیرمقدم به فعالان عرصه کتاب و کتابخانه و خادمان گران‌قدر دانش و دانشوری و تبریک سالروز ولادت عقیله بنی‌هاشم(س) گفت: حضرت زینب (س) یادگار گرامی امیرالمؤمنین(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) و پیام‌آور ماندگار عاشورا هستند که با هنر و صبوری خود سبب شدند، ما امروز میراثدار یک حرکت پرشور بر مبنای ولایت امیرالمؤمنین (ع) باشیم.

وی بیان کرد: به مدد وجود پرثمر دانشمندان، عالمان، فقیهان، محدثان و متکلمان بزرگ اسلامی که در طول تاریخ مرزبان گران‌قدر این مکتب نورانی بودند هویت و تمدن ایرانی شیعی ما با استحکام باقی‌مانده است و سرمایه‌ای فراهم شد که در این عصر به برکت فقیهان نامور که در رأس آنان امام خمینی(ره) حضور داشت موفق به طلوع پدیده انقلاب شدیم.

مدیر کتابخانه آیت‌الله گلپایگانی گفت: ما باید از همه آنانی که با خون و قلم خود این مسیر علمی را استمداد بخشیدند و آن میراث وحیانی را به ما رساندند یاد کنیم.

وی تصریح کرد: یاد و خاطره آیت العظمی گلپایگانی که این مدرسه و کتابخانه از یادگارهای آن وجود شریف بود را گرامی می‌داریم و از تلاش‌های مرجع عالی‌قدر شیعه حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی که با حمایت و پشتیبانی خود این بازگشایی را باعث شده‌اند سپاسگزاری می‌کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عماد با معرفی بخش‌های مختلف کتابخانه گفت: سالن محققان این کتابخانه ظرفیت حدود 90 پژوهشگر را دارد و فضایی که برای آن در نظر گرفته شده است بیش از استاندارد معمول کتابخانه‌ها است.

وی عنوان کرد: در این سالن بیش از 15 هزار کتاب قابل‌استفاده در معرض محققان، اساتید و دانش‌پژوهان قرار گرفته است.

مدیر کتابخانه آیت الله گلپایگانی گفت: بخش دیگر این کتابخانه سالن مطالعه عمومی درسی است که عمدتاً طلاب سطح از آن استفاده می‌کنند و ظرفیت آن حدود 140 نفر است.

وی ابراز داشت: بخش سوم کتابخانه سالن تخصصی تفسیر با ظرفیتی حدود 120 نفر است که در این بخش بیش از 5 هزار جلد کتاب تخصصی تفسیر و علوم قرآن در اختیار طلاب قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عماد گفت: در سالن امانی کتابخانه، بیش از 34 هزار جلد کتاب در سطح گسترده به طلاب امانت داده می‌شود.

وی افزود: در مخزن کتابخانه نیز 54 هزار جلد کتاب به غیر از کتاب‌هایی که در سالن‌های قفسه باز وجود دارد در اختیار دانشوران قرار گرفته است.

مدیر کتابخانه آیت الله گلپایگانی گفت: در بخش نسخ خطی حدود 14 هزار و 700 کتاب نگهداری می‌شود که یکی از سرمایه‌های حوزه علمیه قم به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: قدیمی‌ترین بخش این کتاب‌ها چند برگ مصحف شریف نبوی هستند که به قرن دون هجری تعلق دارند و آثار دیگری از قرون پنجم، ششم، هفتم و هشتم یک میراث قابل‌توجه را در اختیار محققان قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد گفت: در بخش مجلات نیز بیش از 400 عنوان کتاب و بیش از 467 عنوان روزنامه با سوابق دیرین قبل و بعد از انقلاب وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مجموعه‌های ارزشمند کتابخانه بخش کتابخانه‌های لاتین با بیش از 7 هزار جلد کتاب است، گفت: یکی از بخش‌های ویژه و خاص کتابخانه کتب مربوط به متون مارکسیستی و کمونیستی است.

مدیر کتابخانه آیت الله گلپایگانی افزود: بیش از 5 هزار نسخه سنگی و سربی نیز در کتابخانه نگهداری می‌شود.در کتابخانه بخشی برای ارائه خدمات پژوهشی و مشاوره‌ای علمی در نظر گرفته شده است که طلاب بتوانند از راهنمایی اساتید استفاده کنند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha