جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
هادی رضایی شورکی

حوزه/ کارشناس مسئول نظارت و ارزیابی معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه از محقق شدن اهداف و سیاست های ۹۰ درصدی برگزاری هفدهمین هم اندیشی معاونین تهذیب حوزه های علمیه استانی خبر داد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام هادی رضایی شورکی مسئول نظارت و ارزیابی معاونت تهذیب حوزه های علمیه، با تشریح  مهمترین مطالب مطرح شده برخی از سخنرانان هفدهمین هم اندیشی معاونین تهذیب حوزه های استانی که در اراک برگزار شده بود، سخنان حجت الاسلام و المسلمین همتیان را مورد توجه قرارداد و افزود: " قائم مقام معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در این همایش بیان داشت، انقلاب با هدف مقابله با فساد و فحشاء بود؛ علمایی بودند در راه مبارزه با فساد و ابتذال خون دل خوردند و جان دادند تا ما ساده از این مسائل عبور نکنیم!".

وی به مهمترین محور سخنان حجت الاسلام و المسلمین سپاسی آشتیانی، مدیر حوزه علمیه استان مرکزی به عنوان دومین سخنران روز نخست این هم اندیشی اشاره کرد و گفت: نقش بی بدیل اساتید در تربیت و تهذیب طلاب بسیار مهم و انکارناپذیر است و اساتیدی نقش اثرگذارتری خواهند بود که خود مروّج تهذیب، تربیت و اخلاق مداری باشند.

و در ادامه مراسم افتتاحیه هفدهمین هم اندیشی معاونین تهذیب و تربیت حوزه های علمیه، آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک تصریح کرد: طلاب ترغیب شوند تا آثار گرانبهای اخلاقی را مطالعه کنند و در تهذیب بکوشند.

وی ضمن تقدیر از معاونت تهذیب که با هزینه کم و با رویکرد اقتصاد مقاومتی توانست الگوی خوبی از اجرای اجلاسیه را اجرا کند عنوان کرد: باید بر اساس آثار گرانبهای اخلاقی و دینی بر جای مانده از بزرگان دین، مباحث کتاب اخلاق برای طلاب تدوین شود که قطعا کار با ارزشی خواهد بود.

آیت الله دری نجف آبادی گفت: سعی شود به طور غیر مسقیم در دعوت به نیکی ها و خیرات برنامه ریزی شود، هر چه مسائل غیر مستقیم بیان شود، بی شک تاثیر دو چندانی دارد.

وی عنوان کرد: اساتید اخلاق جایگاه مهمی در تعالی روحی و معنوی طلاب دارند و باید همه وجود شان اخلاق و عشق به اهل بیت(ع)، عشق به امام و رهبری باشد، چه استاد و چه طلبه باید درد دین داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه سخنران دیگر هفدهمین هم اندیشی بود.

وی با بیان اینکه روحیه تهذیب و تربیت باید در تمام ارکان حوزه جاری باشد، اظهارداشت: روحیه تهذیب و تربیت باید در تمام ارکان حوزه جاری باشد و این مهم انضمامی و پیوستی نیست

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی افزود: امروز بزرگان حوزه از مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید گرفته تا اعضای شورای عالی و بزرگان حوزه بر روی مهذب بودن حوزه و طلاب تأکید داشته و دارند حمایت های جدّی مدیر حوزه های علمیه حضرت آیت الله اعرافی  مبّین این دغدغه است.

استاد حوزه علمیه افزود: امروز مدرسه ای موفق است که مدیر، معاونین، استاد، کادر آن مهذب باشند چرا که عالمی که مهذب باشد خود مرجع رجوع طلاب و فضلا است، نمی توان آموزش و پژوهش را از تهذیب و تربیت جدا کرد و استادی بگوید من وظیفه تدریس لمعه دارم و اخلاق و تربیت را به من کاری نیست!

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ادامه داد: هر کسی که در کسوت تدریس قرار می گیرد باید دارای سه رکن مهم «معلم و دین شناس»، «مربی باشد به گونه ای که راه رفتنش، باعث ترویج اخلاق شود»، « اگر آموزش می دهد می بایست با روح تهذیبی باشد مانند یک پدر مهربان برای طلاب باشد ».

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه تصریح کرد: امروز به واسطه تدوین و ابلاغ اسناد بالادستی تهذیب و تربیت حوزه های علمیه، هیچ مدرسه علمیه ای نمی تواند ادعا کند که با سیاست های معاونت تهذیب و تربیت حوزه که با بهره گیری از منّویات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و حمایت های مدیریت حوزه های علمیه آشنا نیست و نمی تواند همگام باشد.

وی تاکید کرد: امروز با توجه به آماده سازی همه این تئوری ها نیازمند پیاده نظامی هستیم که این دستورالعمل ها را در مدارس پیاده سازی و علمیاتی کنند و معاونین تهذیب حوزه های علمیه استانی بهترین سرباز و پیاده نظام برای تحقق منّویات اخلاقی و تهذیبی مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید حوزه می باشند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی ادامه داد: روحیه  تهذیب و تربیت باید در تمام ارکان حوزه جاری باشد و این مهم انضمامی و پیوستی نیست، نمی شود مدیری را انتخاب کرد که رویکرد اخلاقی تربیتی نداشته باشد و برای حل مسائل تربیتی مدرسه یک معاون تهذیب در کنار او قرار گیرد و توقع تربیت طلاب را از او داشت .

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه گفت: امروز همه دغدغه تهذیب و تربیت و ارتقای سطح معنوی طلاب و حوزه های علمیه را دارند و باید دست در دست یکدیگر این نیاز را پاسخ دهیم.

کارشناس مسئول نظارت و ارزیابی معاونت تهذیب در بخش دیگری از گفت وگوی خود به تشکیل کمیسیون های تخصصی معاونین تهذیب استان ها اشاره کرد و گفت: در روز نخست تشکیل سه کمیسیون «اخلاق و تربیت به مدیریت حجت الاسلام و المسلمین پناهی»، «طرح جامع تربیتی به مدیریت حجت الاسلام و المسلمین حسینی» و «کمیسیون جذب منابع پایدار جهت ترویج مباحث قرآنی و اخلاقی به مدیریت حجت الاسلام و المسلمین نریمانی» با حضور معاونین تهذیب حوزه های استانی صورت پذیرفت.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی به روز دوم هم اندیشی معاونین تهذیب و تربیت حوزه های علمیه استانی در مدرسه علمیه خاتم الانبیا(س) در شهر اراک اشاره کرد و گفت: در روز دوم شاهد ارائه گزارش های کمیسیون های تشکیل شده توسط مدیران کمیسیون ها بودیم و در ادامه آن معاونین تهذیب حوزه های علمیه استانی گزارشی از فعالیت های انجام گرفته در مدارس علمیه تحت نظر خود را ارائه کردند.

وی به گعده های علمی و نشست های پرسش و پاسخ با حضور مدیران معاونت تهذیب اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت نشست و دغدغه مدیران ستادی و صف معاونت تهذیب در چند نوبت چند ساعته نشست های پرسش و پاسخ برگزار شد و مورد رضایت همه قرار گرفت.

مصوبات هفدهمین هم اندیشی معاونین تهذیب حوزه های علمیه استانی

کارشناس مسئول نظارت و ارزیابی معاونت تهذیب به مصوبات نهایی این هم اندیشی دور روزه اشاره کرد و گفت: در این نشست و برگزاری کمیسیون های سه گانه با حضور مدیران ستادی و معاونین تهذیب حوزه های استانی مصوباتی به تصویب رسید که اهم مصوبات به شرح ذیل می باشد؛

اهتمام ویژه به اجرای برنامه جامع تربیتی ، اجرای بخش اختصاصی برنامه جامع تربیتی در ترم دوم ، اجرای طرح دانش افزایی جهاد تربیتی برای مدیران معاونین و اساتید ( حضوری و غیر حضوری )، تلاش در جهت راه اندازی مراکز مشاوره استانی توسط معاونین تهذیب استان ، جدیت در اجرای طرح کوثر در استانها ، جدیت در اجرای طرح رشته مشاوره اسلامی از جمله برخی مصوبات هفدهمین هم اندیشی معاونین تهذیب حوزه های علمیه استانی بود.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha