چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
الهی

حجت الاسلام الهی دوست گفت: اگر مدیران بتوانند طلاب و اساتید را در این زمینه پژوهش شناسایی کنند و طلاب ارتباط بیشتری با اساتید در این زمینه داشته باشند و بین اساتید و مرکز مدیریت، هماهنگی هایی صورت گیرد طبیعتا موفقیت های بیشتری در زمینه پژوهش ایجاد می شود.

حجت الاسلام حمید الهی دوست در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، در توصیه به طلاب درامر پژوهش و برای تقویت پژوهش در حوزه ها، اظهار کرد: بحث پژوهش زمینه را برای تولید علم فراهم می کند و طلاب باید هر چه زودتر دست به قلم شوند و در هر مرحله متناسب با آن سطح علمی که دارند البته با کمک و راهنمایی اساتید،اقدام کنند.

 وی تصریح کرد:بعضا طلاب گاهی موضوعاتی بر می دارند که بالاتر از حد توانشان است و یا کار تکراری است و ممکن است توفیقی در آن زمینه نداشته باشند و یا ممکن است به انحراف بیافتند به دلیل این که ممکن است به همه ابعاد موضوع توجه نداشته باشند لذا پیوند طلبه پژوهشگر و استاد لازم است.

 استاد حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد:یک مسئله دیگر آشنایی با ابزارهای جدید پژوهش است، ابزارهای پیشرفته و امکانات جدیدی که در این باره وجود دارد و آشنایی با نرم افزارها و سایت ها در این باره نیز مهم است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره های مهمی مانند علامه حلی در سطح حوزه ها افزود: ما در موضوعات مختلفی نیاز به پژوهش داریم، در زمینه کلام، اخلاق، فقه، مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، روانشناسی، جامعه شناسی، بحث علوم جدید و مسائل آفرینش، اما هر کس متناسب با ظرفیت ها، قابلیت ها و استعدادهایی که دارد باید یکی از این رشته ها و یا برخی از این رشته ها مقدماتش را فراهم کند.

حجت الاسلام الهی دوست گفت: مثلا یک نفر در زمینه ادبیات بیشتر کار کرده در همان جا ببیند خلاء ها چه چیزی است و با راهنمایی اساتید نیازسنجی شود،ما در همه رشته ها خلاء های پژوهش داریم اما باید نزد اساتید رفت تا اساتید ببینند سطح علمی طلبه چگونه است.

وی در پاسخ به اینکه یکی از شبه هایی که به حوزه ها وارد می شود این است که خیلی از پژوهش ها کاربردی نیست، آیا این لازم است که همه پژوهش ها کاربردی باشد یا در حوزه پژوهش های نظری نیز لازم است گفت: در یک شرایطی اولویت اقتضاء می کند برای حل مشکلات موجود پژوهش شود، اما گاهی یک فرد توان آن را ندارد، اما در زمینه دیگری توان دارد، ما آن پژوهش های نظری و بنیادین را هم نیاز داریم.

 استاد حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: اگر مدیران بتوانند طلاب و اساتید را در این زمینه پژوهش شناسایی کنند و طلاب ارتباط بیشتری با اساتید در این زمینه داشته باشند و بین اساتید و مرکز مدیریت، هماهنگی هایی صورت گیرد طبیعتا موفقیت های بیشتری ایجاد می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha